پنج‌شنبه، 18 اردیبهشت، 1404

اجتماع امام‌رضایی‌ها؛ همبستگی قرآنی در برابر تفرقه‌ای مدرن

به گزارش خبرنگار فرهنگی >>خبرگزاری تسنیم، پروفسور سیف‌الدین کارا، استادیار رشته خاستگاه‌های اسلامی در دانشگاه گرونینگن هلند، در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به ابعاد معرفتی، فرهنگی و اجتماعی بزرگداشت امام رضا (ع)، گفت: در اندیشه شیعه دوازده‌امامی، امام رضا (ع) به عنوان هشتمین جانشین پیامبر اکرم (ص)، جایگاهی ویژه دارد؛ شخصیتی که به عنوان «حجت خدا» و پیشوای تفسیر قرآن و سنت نبوی، استمرارگر دانش وحیانی خاندان پیامبر (ص) شناخته می‌شود.

وی افزود: مناظرات برجسته آن حضرت در دربار مأمون عباسی با متکلمان مسلمان، مسیحی، یهودی و زرتشتی، الگویی از گفت‌وگوی عقلانی، بین‌ادیانی و مبتنی بر استدلال و فروتنی معنوی را بنیان نهاد؛ سنتی که تا امروز الهام‌بخش تعاملات فکری در جهان اسلام باقی مانده است.

پروفسور کارا با تأکید بر جایگاه بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) در مشهد مقدس گفت: این حرم مطهر امروز به یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های زیارتی جهان تشیع بدل شده است؛ مرکزی که نه تنها مکان زیارت، بلکه کانونی جهانی برای تعلیم، پژوهش و نشر معارف اسلامی است؛ از حوزه‌های علمیه و کتابخانه عظیم نسخ خطی گرفته تا دانشگاهی پیشرو. زائران، این مکان را نه فقط مقصد سفر جسمانی، بلکه جلوه‌گاه سلوک باطنی در جست‌وجوی خلوص اخلاقی و معنویت می‌دانند.

وی با اشاره به معنای لقب «رضا» گفت: این لقب که به معنای «خشنودی» است، در ادبیات دعایی اسلام، نمادی از تسلیم در برابر مشیت الهی و در عین حال تلاش برای تحقق عدالت و برابری اجتماعی به شمار می‌آید.

این پژوهشگر مطالعات اسلامی با بیان اینکه میلاد امام رضا (ع) نقطه اوج دهه کرامت است، افزود: در این ایام، میلیون‌ها نفر در ایران و دیگر کشورها گرد هم می‌آیند تا نه‌تنها تولد آن امام همام را گرامی بدارند، بلکه میراث فکری و فرهنگی او را نیز زنده نگه دارند. این مناسبت‌ها، یادآورهای فرهنگی و نشانه‌هایی از هویت دینی‌اند که پیام محوری‌شان عدالت، وحدت و همدلی است.

پروفسور کارا ادامه داد: در جهانی که گرفتار خشونت، نابرابری و قطب‌بندی ساختاری است، تأکید امام رضا (ع) بر ایمان آزادانه، عدالت اجتماعی و پایبندی به عهد، چارچوبی هنجاری برای تحقق شهروندی مسئولانه و مبتنی بر کرامت انسانی فراهم می‌آورد؛ الگویی برخاسته از دین برای مقابله با سلطه‌طلبی و تفرقه‌افکنی.

او با مقایسه این اجتماعات با راهپیمایی میلیونی اربعین حسینی گفت: این مناسبت‌ها، هرچند در مقیاسی کوچک‌تر از اربعین برگزار می‌شوند، اما پیام مشترکی دارند: تجلی عملی آیه «وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَىٰ» در برابر نیروهای تفرقه‌افکن فرهنگی و تضادهای ژئوپلیتیک. اجتماع امام‌رضایی‌ها نیز همچون راهپیمایی اربعین، مرزهای جنسیت، طبقه و ملیت را درمی‌نوردد و حول محور محبت اهل‌بیت، همدلی و خدمت به دیگران شکل می‌گیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اعمال جمعی همچون پیاده‌روی، نماز جماعت و اطعام دسته‌جمعی، در حقیقت بازآفرینی یک باور الهیاتی‌اند که از آموزه‌های امام رضا (ع) سرچشمه می‌گیرد: اینکه عشق به خدا از مسیر عدالت نسبت به خلق او می‌گذرد. در دنیای امروز، بزرگداشت میلاد امام رضا (ع) نه‌فقط مراسمی سنتی، بلکه درسی زنده و الهام‌بخش برای رویارویی با بحران‌های اجتماعی، اخلاقی و انسانی است. این مناسبت‌ها یادآور می‌شوند که اصالت دین‌داری، در گستره عدالت، شفقت و همبستگی تجلی می‌یابد.

انتهای پیام/

6 ساعت پیش

دسته‌بندی‌ها