دوشنبه، 15 اردیبهشت، 1404

تبلیغ دینی در بستر دیجیتال نیازمند ورود آگاهانه حوزویان

حجت‌الاسلام حبیب بنیسی، مدیر مرکز تخصصی مطالعات دین و فضای مجازی حوزه‌های علمیه، در گفت‌وگو با گروه حوزه و روحانیت >>خبرگزاری تسنیم، با تبیین تحولات رسانه‌ای و نقش‌آفرینی طلاب در شرایط جدید تبلیغ دینی، بر ضرورت بازتعریف مأموریت طلاب در عرصه تبلیغ تأکید کرد.

وی که مدیر شرکت «رسانه‌گستر بِنیسی» به عنوان اولین شرکت دانش‌بنیان در عرصه‌ی بازی‌سازی است، با اشاره به دگرگونی در روش‌های تبلیغ دینی، گفت: در گذشته، تبلیغ دینی عموماً معطوف به فضای حضوری، منبر، کلاس و محافل مذهبی بود، اما در عصر حاضر، فضای مجازی با ساختارها و الگوهای نوین ارتباطی، بستر تازه‌ای برای انتقال پیام دینی ایجاد کرده که غفلت از آن، موجب عقب‌ماندگی حوزه خواهد شد.

بنیسی افزود: طلاب امروز، علاوه بر مسئولیت علمی و تربیتی، باید توانایی بهره‌گیری از ظرفیت‌های فضای مجازی را داشته باشند و با زبان روز، پیام دین را در سطحی گسترده و فرامرزی به مخاطبان منتقل کنند.

گستره مخاطبان و فرصت‌های نوین تبلیغ

سازنده‌ی مجموعه بازی‌های اندرویدی «عملیات انهدام» با تأکید بر ظرفیت‌های کم‌نظیر فضای دیجیتال گفت: فضای مجازی با میلیون‌ها کاربر فعال، فرصتی بی‌سابقه برای رساندن پیام دینی به نسل جدید، مخاطبان بین‌المللی و اقشار گوناگون جامعه فراهم کرده است. حضور هوشمندانه و هدفمند طلاب در این عرصه، ضرورتی گریزناپذیر است.

ضرورت آموزش، توانمندسازی و تولید محتوای فاخر دینی

بنیسی با اشاره به نیاز طلاب به مهارت‌های رسانه‌ای، بر ضرورت گنجاندن آموزش‌های رسانه‌ای و ارتباطی در ساختار رسمی حوزه‌های علمیه تأکید کرد و افزود: طلاب باید با فنون تولید محتوای دینی، بهره‌گیری از ابزارهای چندرسانه‌ای، تحلیل فضای مجازی، شناخت ذائقه مخاطب و شیوه‌های اقناع ارتباطی آشنا شوند.

وی همچنین تأکید کرد: تربیت مبلّغ فضای مجازی، نیازمند برنامه‌ریزی ساختاریافته و حمایت‌های نهادی از سوی مدیریت حوزه‌هاست. تبلیغ مؤثر در این فضا بدون سواد رسانه‌ای و مهارت‌های نرم، ممکن نیست.

چالش‌ها، حساسیت‌ها و حفظ اصالت دینی

بنیسی در ادامه سخنان خود، با اشاره به چالش‌های تبلیغ در بستر دیجیتال، بر لزوم حفظ اصالت، محتوا و اخلاق دینی تأکید کرد و گفت: طلاب نباید در مواجهه با فضای مجازی صرفاً به جذابیت‌های ظاهری و الگوبرداری سطحی از سبک‌های رایج بسنده کنند، بلکه باید با حفظ روح دینداری، آگاهانه وارد این فضا شوند و محتواهایی تولید کنند که هم علمی، هم مؤثر و هم مبتنی بر مبانی دینی باشد.

وی افزود: تبلیغ در فضای مجازی، اگر بدون رعایت مبانی فقهی، اخلاقی و اصول تربیتی انجام شود، ممکن است به آسیب‌هایی نظیر سطحی‌نگری، ابتذال مفهومی یا انحراف پیام بینجامد.

ترکیب رویکرد سنتی با نوآوری رسانه‌ای

مدیر مرکز تخصصی مطالعات دین و فضای مجازی با تأکید بر توازن میان سنت و نوگرایی، تصریح کرد: طلاب باید در عین بهره‌گیری از ظرفیت‌های فناورانه و نوآوری‌های رسانه‌ای، به ریشه‌های سنتی تبلیغ و تعامل چهره‌به‌چهره نیز وفادار بمانند. هرچند فضای مجازی افق‌های نوینی گشوده، اما تخاطب حضوری و ارتباط واقعی همچنان جایگاه بی‌بدیلی در تأثیرگذاری معنوی و تربیتی دارد.

وی همچنین بر لزوم نظارت و راهبری محتوای دینی در فضای مجازی توسط نهادهای تخصصی و علمای حوزه تأکید کرد و خواستار تقویت زیرساخت‌های حمایتی برای طلاب فعال در این عرصه شد.

انتهای‌پیام/

6 ساعت پیش

دسته‌بندی‌ها