یکشنبه، 05 مرداد، 1404

اجرای "طرح حامی" برای یک میلیون دانش‌آموز نیازمند حمایت

به گزارش گروه اجتماعی >>خبرگزاری تسنیم، رضوان حکیم زاده؛ معاون آموزش ابتدایی صبح امروز در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها، اظهار کرد: برنامه‌ریزی پشت میزهای اداری بدون مشارکت فعال معلمان و مدیران، راهبرد کارآمدی نیست. بنابراین، اولین اقدام ما تدوین برنامه راهبردی با همکاری معاونان آموزش ابتدایی استان‌ها بود.

وی افزود: این برنامه ذیل سه محور اصلی؛ عدالت آموزشی، ارتقای کیفیت آموزش در مدارس دولتی و تقویت هویت ایرانی-اسلامی دانش‌آموزان طراحی شده است.

>>تدوین شناسنامه شاخص‌های عملکردی برای اولین بار

معاون آموزش ابتدایی از تهیه «کارنامه عملکرد و شاخص‌های کارایی درونی دوره ابتدایی» برای تمام استان‌ها خبر داد و گفت: برای نخستین بار، شناسنامه جامع شاخص‌های عملکردی را تدوین کردیم تا وضعیت موجود را به‌دقت بررسی و اهداف آینده را مشخص سازیم.

حکیم‌زاده با اشاره به تفاهم‌نامه‌های امضا شده با استان‌ها، از مدیران جدید خواست این برنامه را پیگیری کنند و گفت: بررسی روند رشد شاخص‌هایی مانند نرخ تکرار پایه و پوشش تحصیلی باید در دستور کار جلسات مناطق قرار گیرد.

>>تحول در روش‌های یادگیری با رویکرد مشارکتی

وی با اشاره به سیاست‌های دولت چهاردهم در اولویت‌دادن به آموزش و پرورش، گفت:  یکی از برنامه‌های اصلی ما، تحول در روش‌های آموزش و ایجاد محیط‌های یادگیری پویاست. دانش‌آموزان باید به‌عنوان یادگیرندگان فعال در فرآیند آموزش دیده شوند.

حکیم‌زاده از راه‌اندازی «سامانه اجتماعات یادگیری معلمان» با حضور نزدیک به 300 هزار آموزگار خبر داد و افزود: معلمان در این سامانه نیازهای آموزشی خود را ثبت  و از بانک محتوای تولید شده استفاده می‌کنند. همچنین، سناریوهای تدریس فعال مبتنی بر کار گروهی در حال تدوین است.

>>طرح حامی؛ حمایت از دانش‌آموزان با نیازهای ویژه

معاون آموزش ابتدایی به اجرای «طرح حامی» برای حمایت آموزشی از دانش‌آموزان دارای ضعف تحصیلی اشاره کرد و گفت: در نوبت اول ارزشیابی، بیش از یک میلیون دانش‌آموز در درس‌های فارسی، ریاضی و علوم نیازمند حمایت شناسایی شدند. این طرح با مشارکت شورای مدرسه و مدیران اجرا می‌شود.

وی تأکید کرد: پیام این طرح باید امیدبخش باشد؛ دانش‌آموزان باید احساس کنند یادگیری آن‌ها برای ما مهم است، نه اینکه برچسب ضعف بخورند.

>>توجه ویژه به آموزش عشایر و کاهش فقر یادگیری

حکیم‌زاده با تشکر از حمایت‌های وزیر آموزش و پرورش از دانش‌آموزان عشایر، گفت: تعادل رشته‌ای در مناطق عشایری از اولویت‌های ماست. همچنین، شناسنامه مدارس عشایری برای ارتقای کیفیت یادگیری تدوین شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با همراهی همکاران و هدایت وزیر آموزش و پرورش، امیدواریم دوره ابتدایی را به‌عنوان پایه تعلیم و تربیت تقویت کنیم.

انتهای پیام/

3 ماه پیش

دسته‌بندی‌ها