دوشنبه، 16 تیر، 1404

صفر تا صد بررسی مشخصات سمند سورن پلاس، پرطرفدارترین خودروی ایران / از امکانات تا طراحی + ویدئو

به گزارش سرویس مجله خودرو ساعدنیوز، ماشین سورن پلاس یک سدان خانوادگی جادار است که که در نسخه سورن پلاس EF7 آن مجهز به موتور 1.7 لیتری می باشد که توانایی تولید حاکثر 113 اسب بخار را دارد. سورن پلاس EF7 با حداکثر سرعت 190 کیلومتر بر ساعت مصرف سوختی معادل 7 لیتر در هر صد کیلومتر را دارد. در مقابل سورن پلاس XU7P مجهز به موتور 1.8 لیتری می باشد که توانایی تولید حداکثر 146 اسب بخار را دارد. سورن پلاس XU7P با حداکثر سرعت 190 کیلومتر بر ساعت مصرف سوختی معادل 7 لیتر در هر صد کیلومتر را دارد. ایران خودرو ماشین های سورن پلاس جدید را همگی با موتور XU7P تولید می کند.
ماشین سمند سورن پلاس همان طور که به آن اشاره شد، فیس لیفت سمند سورن و آن هم فیس لیفتی از خودرو سمند است. خودروی سمند در زمان ورود خود به بازار در دهه 80 شمسی، یکی از خودروهای نسبتاً به روزی بود که می‌توانست با محصولات اقتصادی کره‌ای آن زمان به رقابت بپردازد؛ اما متأسفانه در طول سال‌های اخیر، اسب محبوب ایرانی به‌قدری خسته و آهسته به جلو گام برداشت که نه تنها کره‌ای ها با فاصله زیادی او را پشت سر گذاشتند، بلکه هر رقیب گمنام و تازه واردی توانست از او سبقت بگیرد، ولی داستان ماشین سورن پلاس فرق می کند. در این مدت مهندسان ایران خودرو همواره سعی داشتند با انواع و اقسام تغییرات جزئی و با پسوندهای مختلف نظیر EL، LX، SE، سریر، سورن، سورن پلاس و... به نوعی محصول قدیمی خود را به‌روز و زنده نگه دارند. تلاشی که در نهایت به کمک بسته بودن بازار داخلی در خودرو سورن پلاس به موفقیت انجامید، اما کاملاً مشخص است که در مقیاس جهانی، تمامی این پیشرفت ها به هیچ عنوان کافی نبوده است. ماشین سورن (پدر ماشین سورن پلاس ) در راستای همین دیدگاه و به روزرسانی سمند متولد شد تا با جلوپنجره بزرگ‌تر، چراغهای کشیده‌تر، داشبورد متفاوت و پیشرانه ملی EF7 به نوعی نسخه جدیدتر، کامل تر و لوکس تر سمند پیر ایرانی باشد. از سال 1399 و در آخرین به روزرسانی، تغییرات دیگری روی این محصول انجام گرفت که به نام سورن پلاس بنزینی به بازار عرضه شده و جایگزین مدل ELX قبلی شد.

سورن پلاس حاصل برخی تغییرات جزئی روی ظاهر بیرونی و کابین سورن ELX است. در واقع این محصول از نظر فنی تفاوتی با نسخه‌های پیشین خود ندارد و به غیر از اضافه شدن کروز کنترل و چند تفاوت جزئی دیگر، سایر اصلاحاتش به ظاهر اتومبیل محدود شده است. البته این موضوع در رابطه با سورن پلاس XU7P صدق نمی کند چرا که علاوه بر موتور تقیت شده آپشن هایی نیز به این ماشین اضافه شده است. از مهم‌ترین تفاوت‌های سمند سورن پلاس با سورن عادی می‌توان به اضافه شدن برخی تجهیزات نظیر کروز کنترل و چراغ‌های روشنایی در روز، تفاوت‌های جزئی ظاهری و بهبود وضعیت تریم داخلی کابین اشاره کرد که تمامی این موارد تغییراتی بسیار جزئی به حساب می‌آیند؛ اما در مجموع روی ظاهر کلی ماشین تأثیر مثبت گذاشته‌اند و حال سورن پلاس، اندکی شیک‌تر و به‌روزتر از سورن عادی به نظر می‌رسد.

class="r-img-ratio">>

مزایا و معایب سورن پلاس

مزایا

بهبود نسبی ظاهر بدنه و کابین و اضافه شدن امکاناتی همچون کروز کنترل و سیستم کنترل کشش و پایداری، گستردگی مناسب نمایندگی‌های خدماتی، بازار دست دوم بهتر از رقبای چینی

معایب

قدیمی بودن پلتفرم و پیشرانه، افزایش قیمت نسبتاً زیاد در قیاس با سورن ELX، به صدا افتادن کابین خودرو در کیلومترهای پایین

داخل سورن پلاس

در داخل ماشین سورن پلاس هم تغییرات به موارد جزئی نظیر تعویض غربیلک فرمان با نمونه مشابه خودرو دنا، اضافه شدن MFD بهمراه Trip Computer بر روی پوسته بالایی کنسول مرکزی داشبورد (که اطلاعاتی نظیر دما و باز بودن درب ها را نمایش می‌دهد)، طرح و رنگ جدید روکش صندلی با دوخت قرمز، تغییر قطعات دکوراتیو داخلی و تودری ها، سردنده جدید و موکت کف با طرح خودرو دنا محدود شده است.

در واقع تم کلی داخل سورن پلاس مشابه همان ماشین سورن عادی است که به نسبت طراحی کلاسیک سمند ساده، حالت جوان پسندانه‌تری دارد و اینک با اضافه شدن خطوط قرمز و غربیلک فرمان جدید، اندکی به جذابیت‌های آن اضافه شده است. در خصوص فضاسازی هم باید گفت، سورن پلاس بنزینی همچون سایر اعضای خانواده سمند، هم بر روی صندلی‌ها و هم داخل صندوق عقب فضای مناسب و کارآمدی در اختیارتان قرار می‌دهد که به راحتی پاسخگوی نیازهای معمول یک خانواده خواهد بود.

class="r-img-ratio">>

طراحی سورن پلاس

در طراحی سورن پلاس سعی شده است استاندارد های 85 گانه رعایت شود و برخی از این استاندارد ها در ظاهر ماشین نیز اثر گذاشته است. سورن به عنوان نسخه فیس‌لیفت شده سمند ساده به بازار عرضه شده بود، اما نتیجه این فیس‌لیفت چندان هم ایده‌آل از کار در نیامد و به دلیل ناهماهنگی برخی از قسمت‌های این خودرو، انتقادهایی به دنبال داشت. به همین دلیل در طراحی سمند سورن پلاس سعی شده است که این اشکالات بر طرف شود. در طراحی سورن در برخی زوایا مثل قسمت عقبی ماشین، نسبت به سمند پیشرفت اندک ولی عامه پسندی انجام شد، اما تغییرات اساسی دماغه حرف و حدیث بسیار و موافق و مخالف بسیاری داشت. در واقع فرم یکپارچه دماغه سورن همانند سورن پلاس در قیاس با طرح قدیمی و به قولی، دهه نودی سمند که در آن سپر زیر چراغ‌ها و جلوپنجره قرار می‌گرفت، مدرن تر به نظر می‌رسد ب، اما با این وجود حالت خاص چراغ‌های جلو و هارمونی نامناسب میان این قسمت با خطوط کناری و انتهای اتومبیل باعث شد که محصول نهایی در برخی قسمت ها از تناسب کافی برخوردار نباشد. اکنون سورن با هدف بهبود مشکلات قبلی یک بار دیگر زیر تیغ جراجی رفته و در نهایت ماشین سورن پلاس متولد شد.

class="r-img-ratio">>

در طراحی بدنه سورن پلاس جدید با کمک گرافیک جدید چراغ‌های جلو و عقب، اضافه شدن دی لایت، تغییر رنگ جلوپنجره به مشکی براق، استفاده از طرح کروم روی نوار شیشه‌های جانبی تغییرات عمده ای در ظاهر این ماشین انجام شده است و بسیاری از انتقاد ها رد شده است. در ماشین سمند سورن پلاس همچنین با نصب دستگیره‌های جدید درب‌ها، نصب اسپویلر بر روی درب صندوق عقب و رینگ‌های جدید، شکل و شمایل به روزتری به خود گرفته تا مشکلاتش کمتر به چشم آیند. صد البته که این میزان جزئی تغییرات سورن پلاس ، آن هم بعد از این همه سال، شما را به وجد نخواهد آورد، اما در هر صورت کاچی به از هیچ است و همین که طراحان ایران‌خودرو موفق شده‌اند سورن پلاس را اندکی زیباتر از قبل کنند و همچون محصولات زانتیا 2 و PK و پژو 206 صندوقدار ، یک عقب گرد در طراحی صورت نگرفته است، جای شکر دارد. به طور خلاصه ماشین سورن پلاس با اینکه چهره‌ای در شأن و شخصیت یک محصول امروزی در سطح جهانی را ندارد و از بسیاری زوایا، قدیمی بودن زبان طراحی و حتی پلتفرم را فریاد می‌زند، اما در قیاس با سمند و نسخه قدیمی سورن، وضعیت بهتری پیدا کرده و اندکی زیباتر شده است.

class="r-img-ratio">>

مشخصات سورن پلاس

در بخش مشخصات فنی سورن پلاس ، دو نوع پبشرانه زیر کاپوت این سدان ایرانی قرار گرفته است. یکی پیشرانه معروف EF7 و دیگری XU7P که در تمامی سورن پلاس های جدید موتور دوم کار شده است. پیشرانه‌ هایی که در قیاس با موتور قبلی سمند یعنی XU7 پیشرفت داشته و با 16 سوپاپ به همراه سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ (CVVT) ، تنفس بهتر و لرزش کمتری در دورهای بالاتر دارد. البته ناگفته نماند که موتور سورن پلاس به دلیل دست‌یابی به حداکثر قدرت و گشتاور در دورهای بالاتر، نسبت به موتور XU7 نیاز بیشتری به پر کردن دور موتور خواهد داشت. ضمناً پیشرانه EF7 و XU7P که از مشخصات سورن پلاس می باشد در قیاس با موتور قدیمی XU7 مقداری کم مصرف‌تر است، هرچند همچنان عدد اعلامی هفت لیتر در 100 کیلومتر برای رانندگی ترکیبی با حالت ایده آل و استاندارهای جهانی فاصله دارد.

در خصوص توانایی‌های حرکتی هم باید گفت، شتاب سورن پلاس تنفس طبیعی با هر دو موتور و گیربکس پنج سرعته دستی، حدود 12 است و می‌تواند شتاب گیری را تا سرعت 190 کیلومتر بر ساعت ادامه دهد که این اعداد برای یک سدان خانوادگی اقتصادی، کافی به نظر می‌رسند. البته همانطور که می‌دانید ماشین سورن ELX در نسخه توربو هم به بازار عرضه شده بود که از نظر توانایی‌های حرکتی، یک سر و گردن بالاتر از نمونه های سورن پلاس با موتور تنفس طبیعی است، اما ایران خودرو به دلایلی به جای استفاده از پیشرانه توربوشارژ خود در نسخه جدید ماشین سورن پلاس ، موتور XU7P را روی آن قرار داد.

ابعاد سورن پلاس

ابعاد سمند سورن پلاس را برای علاقمندان به این ماشین، در جدول زیر آورده ایم.

نوع بدنه

سدان

حجم پیشرانه

1645 cc و 1735 cc

حجم صندوق عقب

500 لیتر

طول

4534 میلی‌متر

عرض

1735 میلی‌متر

ارتفاع

1460 میلی‌متر

فاصله محوری

2671 میلی‌متر

تعداد سرنشین

5 نفر

حداکثر گشتاور

153 نیوتون بر متر, 146 نیوتون بر متر

حجم باک

63 لیتر

مشخصات فنی سورن پلاس

class="r-img-ratio">>

مصرف سوخت ماشین سورن پلاس

class="r-img-ratio">>

امکانات و تجهیزات سورن پلاس

با توجه به فشارهای سازمان استاندارد مبنی‌بر رعایت استانداردهای 85گانه برای خودروهای تولیدی در داخل کشور، خودروسازان هم به ناچار مجبور به رعایت این استانداردها شدند که منجربه بهبود امکانات ایمنی خودروها شد. سورن پلاس نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در نسخه‌های جدیدتر علاوه بر امکاناتی نظیر کروز کنترل، نمایشگر مالتی‎‌مدیا، شیشه‌های دودی عقب، چراغ‌های روشنایی در روز و اضافه شدن سنسور سوم پارک در وسط سپر، به امکانات دیگری همچون کنترل کشش و پایداری، کنترل حرکت خودرو در سربالایی، سنسور پایش فشار باد تایرها، سنسور نور و باران، نشانگر تعویض دنده (GSI) و استاندارد برخورد با عابر پیاده نیز مجهز شده است. البته امکاناتی همچون کروز کنترل و نمایشگر مالتی‌مدیا در تیپ سورن پلاس فول به چشم می‌خورد و ایران خودرو در تیپ‌های ارزان‌تر ماشین سورن پلاس، از این آپشن‌ها استفاده نکرده است.

امکانات سورن پلاس

کیسه هوا: راننده و سرنشین جلو

سیستم صوتی: سیستم صوتی MP3 - بلندگوی جلو و عقب - آنتن اکتیو

ترمز و پایداری: ترمز ضد قفل ABS و EBD - ترمز جلو و عقب دیسکی - سیستم کمکی ترمز - کنترل حرکت در سربالایی - کنترل پایداری - کنترل کشش

دیگر امکانات: سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر) - سیستم هشدار دهنده هوشمند مرکزی ورود غیر مجاز - هشداردهنده موانع عقب - سیستم عیب یابی هوشمند (مالتی پلکس) - قفل مرکزی با ریموت کنترل - کمربندهای ایمنی با قابلیت تنظیم ارتفاع - کروزکنترل - کامپیوتر سفر - تریم چرمی

رقبای سورن پلاس در بازار

همچنین برلیانس H230 موفق به دریافت پنج ستاره ایمنی از موسسه C-NCAP شده و خودروی نسبتاً ایمن و مطمئنی به نظر می‌رسد. اما با تمامی این صحبت‌ها باید اعتراف کرد که این رقیب چینی به دلیل داشتن موتور کوچک‌تر، بازار دست دوم ضعیف‌تر، آپشن‌های کمتر و مشکلات مربوط به گیربکس‌های اتوماتیک AMT، حداقل در بازار ما نمی‌تواند تعداد زیادی از طرفداران سورن پلاس را از خرید خودرو محبوب آنها منصرف کند. از دیگر رقبای چینی سورن پلاس می‌توان به جک J4 اشاره کرد که آن هم علیرغم کیفیت نسبتاً خوب و اتاق جادار، قیمت بالاتری نسبت به سمند سورن پلاس دارد و نمی‌تواند بازار سدان محبوب ایران خودرو را تهدید کند.


مطالب خواندنی سبک زندگی را در خوشه خبر از دست ندهید

1 هفته پیش

دسته‌بندی‌ها