یکشنبه، 18 خرداد، 1404

نقشه و راهنمای جامع جعبه فیوز پژو پارس + فیلم آموزشی

به گزارش سرویس مجله خودرو پایگاه خبری ساعدنیوز، جعبه فیوز پژو پارس یکی از مهم‌ترین اجزای سیستم برقی این خودرو است که وظیفه حفاظت از مدارهای الکتریکی در برابر اضافه‌جریان را بر عهده دارد. اگر یکی از سیستم‌های برقی خودرو مانند چراغ‌ها، برف‌پاک‌کن، بوق یا ضبط خودرو از کار افتاده، احتمالاً مشکل از فیوزهای جعبه فیوز است. در این مقاله، به بررسی کامل جعبه فیوز پژو پارس، محل قرارگیری، وظایف هر فیوز، نحوه تعویض فیوز سوخته و نکات ایمنی می‌پردازیم. همچنین، یک فیلم آموزشی برای درک بهتر این فرآیند ارائه شده است تا به راحتی بتوانید مشکلات برقی خودروی خود را برطرف کنید.

جعبه فیوز پژو پارس کجاست؟

جعبه فیوز پژو پارس به طور کلی در دو محل قرار دارد:

  1. جعبه فیوز اصلی (داخل موتور): این جعبه در محفظه موتور، کنار باتری و زیر مخزن روغن هیدرولیک قرار دارد. فیوزهای اصلی مانند فیوزهای مربوط به پمپ بنزین، فن خنک‌کننده موتور و بوق در این جعبه قرار دارند.

  2. جعبه فیوز کابین (داخل اتاق): این جعبه در سمت راننده، زیر داشبورد و نزدیک فرمان قرار دارد. برای دسترسی به آن، کافی است درپوش جعبه را به سمت خود بکشید.

تعداد فیوزها در مدل‌های مختلف پژو پارس (مانند معمولی، TU5، ELX و داشبورد جدید) ممکن است متفاوت باشد، اما معمولاً بین 10 تا 30 فیوز در خودروهای سبک مانند پژو پارس وجود دارد.

class="r-img-ratio">>

انواع فیوزهای جعبه فیوز پژو پارس

فیوزهای مورد استفاده در پژو پارس از نوع تیغه‌ای هستند که بر اساس رنگ و آمپراژ (شدت جریان) دسته‌بندی می‌شوند. در ادامه، انواع فیوزها و مشخصات آن‌ها آورده شده است:

  • Micro2 (APT/ATR): ابعاد 9.1×3.8×15.3 میلی‌متر، آمپراژ 5 تا 30 آمپر.

  • Micro3 (ATL): ابعاد 14.4×4.2×18.1 میلی‌متر، آمپراژ 5 تا 15 آمپر.

  • LP-Mini (APS/ATT): ابعاد 10.9×3.8×8.73 میلی‌متر، آمپراژ 2 تا 30 آمپر.

  • Mini (ATM/APM): ابعاد 10.9×3.6×16.3 میلی‌متر، آمپراژ 2 تا 30 آمپر.

  • استاندارد (ATC/ATO/APR/ATS): ابعاد 19.1×5.1×18.5 میلی‌متر، آمپراژ 0.5 تا 40 آمپر.

  • Maxi (APX): ابعاد بزرگ‌تر (29.2×8.5×34.3 میلی‌متر)، آمپراژ 20 تا 120 آمپر.

هر فیوز با رنگ و عدد آمپراژ مشخصی روی بدنه پلاستیکی آن شناسایی می‌شود. برای مثال، فیوز 10 آمپر معمولاً قرمز و فیوز 15 آمپر آبی است.

وظایف فیوزهای جعبه فیوز پژو پارس

هر فیوز در جعبه فیوز وظیفه حفاظت از یک یا چند مدار الکتریکی را بر عهده دارد. در ادامه، برخی از فیوزهای مهم و وظایف آن‌ها در پژو پارس آورده شده است (بر اساس مدل‌های مختلف ممکن است متفاوت باشد):

  • F1 (10 آمپر): رادیوضبط.

  • F16 (15 آمپر): فندک خودرو.

  • F30 (15 آمپر): چراغ نقشه‌خوان، رله راهنما، چراغ جعبه داشبورد، شیشه بالابر عقب و آینه برقی.

  • F7: تغذیه جعبه فیوز داخل کابین (در صورت سوختن این فیوز، تمام سیستم‌های کابین از کار می‌افتند).

  • فیوزهای اصلی در محفظه موتور: شامل رله‌های فن خنک‌کننده، پمپ بنزین، مه‌شکن و کلاچ کمپرسور کولر.

برای اطلاعات دقیق‌تر، به دفترچه راهنمای خودرو یا جدول راهنمای جعبه فیوز مراجعه کنید، زیرا ممکن است بسته به سال ساخت و مدل خودرو (مانند TU5 یا ELX) تفاوت‌هایی وجود داشته باشد.

نحوه تشخیص فیوز سوخته

برای تشخیص فیوز سوخته، می‌توانید از یکی از روش‌های زیر استفاده کنید:

  1. بازرسی چشمی: فیوز سوخته معمولاً دارای سیم فلزی ذوب‌شده یا شکسته در داخل بدنه پلاستیکی است.

  2. استفاده از مولتی‌متر: مولتی‌متر را روی حالت تست مقاومت یا بوق تنظیم کنید. اگر مقاومت نزدیک به صفر باشد یا بوق صدا دهد، فیوز سالم است. در غیر این صورت، فیوز سوخته است.

  3. چراغ آزمایش: دو سر فیوز را به چراغ آزمایش وصل کنید. اگر چراغ روشن شد، فیوز سالم است

جدول عملکرد فیوزهای پژو پارس

شماره فیوز

آمپر

نوع اتصال به مدارها

F1

10A

رادیو پخش (بعد از سوئیچ)

F1A

10A

رادیو پخش (اتصال مستقیم از باتری)

F2

5A

رله قطع‌کننده کمپرسور- برق بعد از سوئیچ تایمر چراغ سقف- کلید 3 کاره

F3

15A

تغذیه بعد از سوییچ مدوالتور ABS- رله‌های فن دور تند

F4

10A

چراغ پارک سمت راست عقب– آلارم لامپ‌های سقفی و پشت آمپر (در حالت سوئیچ بسته)

F5

15A

یونیت کنترل دریچه هوا (فن بخاری و کولر)– تغذیه بعد از سوئیچ سیستم تهویه هوشمند

F6

10A

تغذیه ایربگ

F7

20A

رله بوق- مه‌شکن جلو- بوق

F8

اتصال کوتاه

شنت (اتصال کوتاه)– (مدار فرعی فیوزهای F25 و F15)

F9

5A

چراغ‌های کوچک جلو- چراغ کوچک عقب چپ- چراغ نمره عقب

F10

30A

شیشــه بالابر عقب- روشنایی کلیدهای شیشه بالابر عقب

F11

30A

E MAIN مربوط به چراغ‌های جلو- نور پایین ونور بالا- رله مه‌شکن جلو- مه‌شکن عقب

F12

10A

چراغ دنده عقب- یونیت هشداردهنده موانع عقب- تغذیه بعد از سوئیچ جلو آمپر- تغذیه بعد از سوئیچ سنســور دمای هوای اتاق- تغذیه بعد از سوئیچ دیاگ- تغذیه بعد از سوئیچ رله هشدار A

F13

30A

مصرف ندارد

F14

30A

مصرف ندارد

F15

15A

تغذیه چراغ سقف جلو و عقب- تغذیه یونیت قفل مرکزی- تغذیه یونیت آیینه تاشو- برق دائم تایمر چراغ ســقف- چراغ صندوق عقب- رله صندوق‌پران

F16

20A

تغذیه بعد از سوئیچ فندک

F16A

20A

تغذیه دائم فندک

F17

10A

برق دائم یونیت سیستم تهویه هوشمند- حافظه رادیوپخش

F18

10A

مه‌شکن عقب

F19

10A

چراغ‌های روشنایی پنل- روشنایی جلو آمپر- روشنایی پنل کلیدهای رادیوپخش- روشنایی سیستم کنترل روی فرمان (MFC)- روشنایی فندک- روشنایی کلید تنظیم آینه برقی

F20

30A

صندلی برقی راننده

F21

30A

فن سیستم تهویه هوشمند

F22

20A

صندلی برقی شاگرد

F23

15A

مصرف ندارد

F24

30A

موتور برف پاک‌کن- دســته برف پاک‌کن- تغذیه یونیت برف پاک‌کن و پمپ شیشه‌شوی

F25

5A

برق دائم جلو آمپر- برق دائم دیاگ

F26

15A

یونیت فلاشر- برق دائم پنل کلیدهای رادیوپخش

F27

30A

شیشه گــرم‌کن عقب- گرم‌کن آینه‌های جانبی

F28

15A

چراغ‌های ترمز- رله شیشــه بالابر جلو- تغذیه بعد از سوئیچ پنل کلیدهای رادیوپخش

F29

30A

شیشه بالابر جلو- روشنایی کلیدهای شیشه بالابر جلو

F30

15A

چراغ نقشه خوان- تغذیه مدار فرمان راهنما- رله روشن ماندن چراغ‌ها- چراغ جعبه داشبورد- رله شیشه بالابر عقب- رله قفل‌کن کودک شیشه بالابر عقب- روشنایی شیشه بالابر عقب- یونیت شیشه بالابر اتوماتیک- آینه برقی

F31

شنت فلزی

فیوز یدکی

F32

30A

فن موتور

F33

30A

فن موتور

F34

30A

فیوز یدکی

F35

30A

فیوز یدکی

F36

مدار اتصال کوتاه

تغذیه جعبه فیوز و سوئیچ

F37

مدار اتصال کوتاه

تغذیه جعبه فیوز

آموزش تعویض فیوز سوخته (با نکات ایمنی) + فیلم

برای تعویض فیوز سوخته، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. خاموش کردن خودرو: سوئیچ را ببندید و تمام تجهیزات برقی را خاموش کنید.

  2. دسترسی به جعبه فیوز: درپوش جعبه فیوز (داخل کابین یا محفظه موتور) را باز کنید.

  3. شناسایی فیوز معیوب: با استفاده از جدول راهنمای جعبه فیوز یا دفترچه خودرو، فیوز مربوط به سیستم معیوب را پیدا کنید.

  4. خارج کردن فیوز: از انبرک پلاستیکی داخل جعبه فیوز برای خارج کردن فیوز استفاده کنید.

  5. تعویض فیوز: فیوز سوخته را با فیوز جدید با همان آمپراژ و نوع جایگزین کنید. استفاده از فیوز با آمپراژ بالاتر می‌تواند باعث آسیب به مدار یا حتی آتش‌سوزی شود.

  6. بررسی مجدد: اگر فیوز جدید دوباره سوخت، نشان‌دهنده مشکل جدی‌تر در سیستم برقی است. در این صورت، به تعمیرگاه مجاز مراجعه کنید.

نکته ایمنی: هرگز از سیم یا فیوز با آمپراژ بالاتر به جای فیوز سوخته استفاده نکنید، زیرا این کار می‌تواند به سیم‌کشی خودرو آسیب برساند یا خطر آتش‌سوزی ایجاد کند.

سخن آخر

آشنایی با جعبه فیوز پژو پارس به شما کمک می‌کند تا در مواقع بروز مشکلات برقی، بدون نیاز به صرف هزینه‌های بالا، خودتان مشکل را برطرف کنید. این اطلاعات به‌ویژه برای رانندگان حرفه‌ای یا افرادی که قصد خرید پژو پارس را دارند، بسیار کاربردی است. با استفاده از این راهنما و فیلم آموزشی، می‌توانید به‌راحتی فیوزهای معیوب را شناسایی و تعویض کنید و از عملکرد صحیح سیستم‌های برقی خودرو اطمینان حاصل کنید.

برای مطالب سبک زندگی در خوشه خبر کلیک کنید

13 ساعت پیش

دسته‌بندی‌ها