چهارشنبه، 31 اردیبهشت، 1404

مقایسه خودرو؛ مقایسه کامل کی ام سی X5 و لاماری ایما، دو ماشین پرطرفدار چینی در ایران / کدام بهتر است؟

به گزارش سرویس مجله خودرو ساعدنیوز، خوشبختانه بازار خودرو ایران از نظر تنوع در کلاس کراس‌اوورهای کوچک یا کامپکت، وضعیت قابل‌قبولی دارد. این سگمنت در واقع حاصل تغییر شکل و افزایش ابعاد نسخه‌های سدان بوده که در نهایت به شکل‌گیری کلاس پرطرفدار شاسی‌بلند منجر شده است.

در میان گزینه‌های مطرح این رده، لاماری ایما با فروش قابل توجه خود جایگاه ویژه‌ای دارد. در مقابل، کی‌ام‌سی X5 نیز به عنوان رقیبی نسبتاً تازه‌وارد شناخته می‌شود؛ هرچند با طراحی خاص خود، سابقه‌ای طولانی‌تر از لاماری در بازار ایران دارد.

معرفی لاماری ایما و کی‌ام‌سی X5

لاماری ایما اولین خودروی سواری مونتاژی شرکت آرین پارس موتور (زیرمجموعه هلدینگ آرین سرمایه، واردکننده سابق برندهای DS و میتسوبیشی) است که از سال 1401 وارد بازار ایران شد. این خودرو در واقع نسخه مونتاژی فورتینگ T5 Evo بوده و تحت برند دانگ فنگ (DFM) تولید می‌شود.

class="r-img-ratio">>

در مقابل، کی‌ام‌سی X5 محصولی از برند نوپای KMC (کرمان موتور) است که از سال 1402 به بازار آمد. خودرویی با طراحی ظاهری جدید و مدرن که در واقع نسخه‌ای بازطراحی‌شده از یکی از پرفروش‌ترین کراس‌اوورهای بازار ایران یعنی جک S5 به‌شمار می‌رود. X5 در اصل همان جک S5 است که این‌بار با پوسته‌ای کاملاً متفاوت، تحت برند سیهول (Sehol) و با کد X6 عرضه می‌شود. از نظر فنی، به‌جز تغییرات در طراحی و برخی امکانات رفاهی، تفاوت عمده‌ای با S5 فیس‌لیفت ندارد.

class="r-img-ratio">>

مقایسه طراحی ظاهری

کی‌ام‌سی X5 که در بازار جهانی به عنوان جانشین جک S5 شناخته می‌شود، از نظر طراحی بیرونی دستخوش تغییرات قابل‌توجهی شده است. اگرچه ظاهر آن بسیار مدرن، فضایی و متفاوت به‌نظر می‌رسد، اما با دقت در فرم سقف، طراحی گلگیرها و نیم‌رخ عقب خودرو، می‌توان ردپای همان زبان طراحی جک S5 را دید.

در بخش جلویی، اما همه‌چیز دگرگون شده است. جلوپنجره عمودی و بزرگ، چراغ‌های روز L شکل معکوس با ابعاد چشمگیر، و انتقال چراغ‌های اصلی به پایین سپر، چهره‌ای متفاوت و جسور به X5 داده است. این طراحی در شب نیز جلوه خاصی دارد و به‌راحتی هویت خودرو را نمایان می‌کند. با این حال، انتظار می‌رفت در نمای جانبی و عقب نیز تغییرات بیشتری اعمال شود. نمای جانبی تقریباً بدون تغییر باقی مانده و در عقب تنها یک نوار چراغ پیوسته اضافه شده است. با وجود رایج بودن این الگو در خودروهای چینی، جلوه‌ای مدرن به خودرو می‌بخشد.

class="r-img-ratio">>

لاماری ایما با طراحی مربوط به سال 2021 (یعنی یک سال قبل از عرضه X5)، همچنان چهره‌ای مدرن و پیشرو دارد. در این خودرو نیز چراغ‌های روز در بالای گلگیرها و چراغ‌های اصلی در گوشه‌های سپر قرار گرفته‌اند. جلوپنجره باریک و فرورفته در کنار تریم مشکی دور چراغ‌ها، حس چهره‌ای تهاجمی و گربه‌مانند را القا می‌کند.

نمای جانبی ایما ساده‌تر از جلو طراحی شده، اما در بخش عقب با گرافیک جذاب چراغ‌های پیوسته و چراغ ترمز سه‌بخشی، چهره‌ای متمایز و خاص پیدا کرده است. به‌طور کلی، لاماری ایما طراحی متعادلی دارد که می‌تواند نظر طیف گسترده‌تری از مشتریان را جلب کند و کمتر «فضایی» به‌نظر می‌رسد. این اعتدال در طراحی یکی از عوامل موفقیت ایما در بازار ایران بوده است.

class="r-img-ratio">>

مقایسه طراحی داخلی

طراحی داخلی کی‌ام‌سی X5 تلاش دارد تا با استفاده از المان‌های مدرن، چهره‌ای جدیدتر از ساختار قدیمی خود ارائه دهد. این هدف تا حد زیادی محقق شده، اما هماهنگی کافی میان طراحی بیرونی و فضای کابین احساس نمی‌شود. به‌ویژه آنکه انتظار می‌رود طراحی داخلی نیز همان‌قدر رادیکال باشد.

کابین X5 دارای نمایشگر شناور مرکزی، صفحه پشت فرمان دیجیتال و شیفتر چرخشی است که حس مینیمال و مدرن ایجاد می‌کند. اما طراحی ساده دریچه‌های تهویه و خطوط داشبورد، از جسارت طراحی کلی کاسته و تضادی با ظاهر بیرونی ایجاد کرده است.

class="r-img-ratio">>

در مقابل، لاماری ایما در طراحی داخلی نیز به همان اندازه جسور و آینده‌نگر ظاهر می‌شود. نمایشگر یکپارچه مولتی‌مدیا و کلاستر دیجیتال، فرمان D-Cut با طراحی اسپرت، کنسول میانی دو طبقه با طراحی ارگونومیک و دریچه‌های گرد تهویه مطبوع چهارگانه، حال‌وهوایی شبیه به محصولات مرسدس بنز ایجاد کرده است.

class="r-img-ratio">>

در مجموع، کابین ایما از هماهنگی، جذابیت و هویت بصری منسجم‌تری برخوردار است و حتی در مقایسه با رقبا، طراحی مدرن‌تری دارد.

مقایسه مشخصات فنی

همان‌طور که اشاره شد، کی‌ام‌سی X5 اساساً نسخه‌ای فیس‌لیفت‌شده از جک S5 است. این خودرو از یک موتور 1.5 لیتری توربوشارژ تزریق مستقیم (T-GDI) بهره می‌برد که با گیربکس 6 سرعته دوکلاچه (DCT) جفت شده و نیرو را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. این پیشرانه نسبت به کیفیت پایین سوخت حساس‌تر است، اما کارایی‌اش در بازار ایران اثبات‌شده است. گیربکس دوکلاچه نیز عملکرد کندی دارد، اما توان تأمین نیروی کافی را دارد.

لاماری ایما هم از یک موتور 1.5 لیتری توربوشارژ (طراحی میتسوبیشی) با سیستم تزریق مستقیم بهره می‌برد، اما گیربکس آن از نوع 7 سرعته دوکلاچه است. این گیربکس به‌لطف ضرایب بیشتر، عملکرد روان‌تر و هماهنگ‌تری با پیشرانه دارد و در مجموع، توان خروجی لاماری ایما نیز اندکی از X5 بالاتر است.

یکی دیگر از تفاوت‌های مهم، سیستم تعلیق عقب است. ایما از سیستم مولتی‌لینک مستقل بهره می‌برد که موجب پایداری بهتر، فرمان‌پذیری دقیق‌تر و سواری نرم‌تر می‌شود. در مقابل، X5 به سیستم محور نیمه‌مستقل پیچشی مجهز است که ساده‌تر، ارزان‌تر و در سطحی پایین‌تر از لحاظ عملکرد دینامیکی قرار می‌گیرد. هر دو خودرو در محور جلو از سیستم رایج مک‌فرسون استفاده می‌کنند.

مشخصات کلی

کی ام سی X5

لاماری ایما

نوع موتور خودرو

بنزینی تزریق مستقیم

بنزینی تزریق مستقیم

حجم موتور

1.5 لیتر

1.5 لیتر

سیلندر / سوپاپ

4/16

4/16

تنفس موتور

توربوشارژر

توربوشارژر

قدرت

172 اسب بخار

195 اسب بخار

گشتاور

280 نیوتن.متر

285 نیوتن.متر

گیربکس

6 سرعت دو کلاچ تَر

7 سرعت دو کلاچ تَر

محور محرک

جلو

جلو

شتاب

11 ثانیه

10 ثانیه

سرعت

170 کیلومتر بر ساعت

180 کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

7.9 لیتر در صد کیلومتر

6.6 لیتر در صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو 5

یورو 5

فرمان

برقی

برقی

بدنه

کراس‌اوور کامپکت

کراس‌اوور کامپکت

نوع رینگ

آلومینیومی

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

کی ام سی X5

لاماری ایما

طول

4505 میلیمتر

4565 میلیمتر

عرض

1850 میلیمتر

1860 میلیمتر

ارتفاع

1698 میلیمتر

1690 میلیمتر

فاصله محورها

2660 میلیمتر

2715 میلیمتر

وزن خالص

1560 کیلوگرم

1550 کیلوگرم

تعداد سرنشین

5 نفر

5 نفر

ظرفیت صندوق عقب

485 لیتر

480 لیتر

حجم مخزن سوخت

55 لیتر

55 لیتر

قطر رینگ

18 اینچ

19 اینچ

مقایسه آپشن های کی ام سی X5 با لاماری ایما

کی ام سی X5 ذاتی اقتصادی دارد که به هیچ عنوان برای ارائه شخصیتی نیمه‌لوکس تلاش نمی‌کند. امکانات رفاهی این خودرو موارد مهمی چون ورود و استارت بدون کلید، سنسور نور و باران، صندلی برقی راننده با گرم‌کن و حافظه، پاور ویندوز و کلید تک لمسی شیشه‌ها، سیستم مولتی مدیا با 10 اسپیکر و یک ساب‌ووفر به همراه نمایشگر 12.8 اینچ لمسی و کلاستر 7 اینچ دیجیتال، سنسور پارک عقب، ترمز پارکی برقی و اتوهلد، کنترل حرکت در سربالایی، دوربین 360 درجه، سیستم روشنایی تمام LED جلو و عقب و همچنین سانروف پانوراما است. در نتیجه از دیدگاه حجم امکانات رفاهی در جایگاه مناسبی قرار می‌گیرد.

class="r-img-ratio">>

اما لاماری ایما در زمان عرضه رایج‌ترین امکانات نظیر حالت تیپ ترونیک (انتخاب دستی دنده‌ها) را نیز نداشت. اما از زمان عرضه نسخه پلاس (ایما پلاس)، سطح امکانات رفاهی این خودرو تغییرات محسوسی به خود دید و جایگاه رقابتی بهتری یافت. این خودرو با امکانات مهمی نظیر صندلی برقی راننده، نمایشگر مولتی مدیا و کلاستر دیجیتال 10.25 اینچ (مجموع 20.5 اینچ)، سیستم صوتی با 6 بلندگو، پوشش چرمی فرمان، دوربین دنده عقب دینامیک، سنسور پارک عقب و دوربین ثبت وقایع، ورود و استارت بدون کلید، سنسور نور، سیستم تهویه اتوماتیک با سیستم تصفیه، ترمز پارک برقی و اتوهلد، کنترل حرکت در سربالایی و سرازیری، پاور ویندوز و آنتی تِرپ (تشخیص مانع) همه شیشه‌ها، سانروف پانوراما، کول باکس و کنسول میانی ردیف جلو و عقب به خریدار تحویل می‌شود.

class="r-img-ratio">>

کی ام سی X5

لاماری ایما

کروز کنترل

دارد

دارد

کروز کنترل هوشمند

کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

دارد

دارد

کنترل کشش

دارد

دارد

کنترل پایداری

دارد

دارد

سنسور جلو

سنسور عقب

دارد

دارد

سنسور باران

دارد

سنسور فشار باد تایر

دارد

دارد

ترمز ضدقفل

دارد

دارد

توزیع نیروی ترمز

دارد

دارد

ترمز کمکی

دارد

دارد

ترمز اضطراری خودکار

ترمز پارک برقی

دارد

دارد

اتولایت

دارد

دارد

دی لایت

دارد

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

دارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

‍‍‍12.8 اینچ

10.25 اینچ

سیستم صوتی

10 اسپیکر

6 اسپیکر

ناوبری

دوربین عقب

دارد

دارد

دوربین 360 درجه

دارد

کیسه هوا

6 عدد

6 عدد

ورود بدون کلید

دارد

دارد

استارت بدون کلید

دارد

دارد

تهویه اتوماتیک

دارد

دارد

صندلی برقی راننده

دارد

دارد

صندلی برقی سرنشین جلو

گرمکن صندلی جلو

فقط راننده

سردکن صندلی جلو

آینه بغل برقی

دارد

دارد

گرم‌کن آینه بغل

دارد

دارد

پانوراما

دارد

دارد

سانروف

دارد

دارد

خرید کی ام سی X5 یا لاماری ایما

از دیدگاه قیمت فروش نهایی نسخه صفر کیلومتر در بازار آزاد، اختلاف چندانی میان دو خودرو وجود ندارد. سطح امکانات رفاهی این دو گزینه نیز هرچند اندکی متفاوت اما همچنان در یک سطح نسبتا برابر قرار دارد. ستاپ فنی نیز تقریبا یکسان است و شبکه خدمات پس از فروش و تامین قطعات نیز از سوی هر دو شرکت عرضه‌کننده به خوبی پشتیبانی می‌شود.

در نتیجه تمایز اصلی میان دو خودرو کی ام سی X5 و لاماری ایما، در درجه اول به سلیقه خریدار در انتخاب گزینه مطلوب و سپس به اندک توان بیشتر و طراحی جذاب‌تری که در ایما دیده می‌شود، بازمی‌گردد. بنابراین در میان این دو گزینه، فاکتور سلیقه و شرایط فروش، مهم‌ترین عوامل تعیین کننده خودرو برتر از زاویه دید شخص خریدار است.


12 ساعت پیش

دسته‌بندی‌ها