به گزارش سرویس مجله خانواده ساعدنیوز، تقریباً همهی ما در اولین ملاقات با دیگران کمی استرس و نگرانی داریم و دوست داریم که مورد احترام و توجه قرار بگیریم و جذابتر به نظر برسیم. من به عنوان مؤسس و مدیرعامل یک شرکت، تقریباً روزانه با افراد جدیدی ملاقات میکنم و میدانم که اولین برخورد میتواند دلسردکننده باشد، حتی در تماسهای غیرحضوری مثل تماس ویدئویی هم این حالت وجود دارد. اگر برایتان اولین دیدار با افراد چالشبرانگیز است، با ما همراه باشید تا راهکارهایی برای بهتر ظاهر شدن در اولین ملاقات به شما ارائه دهیم. با تمرین میتوانید این مهارت را کسب کنید. ما به شما نشان میدهیم که افراد دارای اعتماد به نفس در موقعیتهای اجتماعی چگونه عمل میکنند. این افراد از ملاقات با افراد جدید فرار نمیکنند، بلکه با خوشرویی از آن استقبال میکنند. این پذیرش، مواجهه با موقعیتهای تازه را برایشان سادهتر میسازد. همچنین، حتی اگر در موضوعی ناآگاه باشند، کنار نمیکشند و سعی میکنند یاد بگیرند و پیشرفت کنند. در ادامه روشهایی را مطرح میکنیم که این افراد در نخستین ملاقات به کار میگیرند.
1. آمادگی داشته باشید
اگر پیش از ملاقات اطلاعاتی دربارهی فرد مقابل کسب کنید، احساس راحتی بیشتری خواهید داشت و جلسه را بهتر هدایت خواهید کرد. البته همیشه این امکان نیست، ولی اغلب در شرایط کاری میتوان فهمید با چه کسی قرار ملاقات دارید. کمی دربارهی آن شخص و شرکتش تحقیق کنید تا موضوعات مشترکی برای صحبت پیدا کنید.
2. وقتشناس باشید
دیر رسیدن به قرار ملاقات نه تنها تأثیر منفی در اولین دیدار دارد، بلکه برایتان ضررهایی هم به همراه دارد. اگر طوری برنامهریزی کنید که کمی زودتر برسید، میتوانید جای پارک مناسبی پیدا کنید و ذهنتان را متمرکز نمایید. در جلسات مجازی، عوامل مزاحم را حذف کرده و زودتر رایانه را روشن کنید تا آماده باشید.
3. سلام و احوالپرسی گرم داشته باشید
شاید اهمیت نحوهی سلام کردن را دستکم بگیرید، اما تحقیقات نشان میدهد که یک سلام گرم و صمیمی میتواند سریعاً تأثیر مثبتی در ذهن افراد بگذارد. پس هنگام ورود، برخوردی دوستانه و گرم داشته باشید.
4. ارتباط چشمی مناسب برقرار کنید
نگاه کردن به چشمان طرف مقابل نقش مهمی در ایجاد اعتماد دارد. اگر تماس چشمی طولانی برایتان سخت است، میتوانید به رنگ چشمان او توجه کنید و سعی کنید رنگ دقیق را تشخیص دهید. حتی در جلسات آنلاین هم نگاه مستقیم به صفحه اهمیت دارد.
5. پیش از بحث اصلی گپ کوتاهی داشته باشید
شاید فکر کنید این وقت تلف کردن است، اما گفتگوی کوتاه پیش از شروع جلسه، مهارت مذاکره شما را نشان میدهد. چند دقیقه دربارهی موضوعات ساده مثل هوا صحبت کنید تا طرف مقابل احساس راحتی کند و شما نیز دلپذیرتر به نظر برسید.
6. سوال بپرسید
ممکن است تصور کنید باید فوراً به موضوع اصلی بپردازید تا توانمندی خود را نشان دهید، اما پرسیدن سوال در ابتدا کمک میکند طرف مقابل بهتر موضوع را بفهمد و شما اطلاعات بیشتری کسب کنید و ارتباط بهتری برقرار کنید.
7. صبور باشید و عجله نکنید
برخی افراد وقتی دستپاچه میشوند، برای پر کردن سکوتها سریع حرف میزنند و پرحرفی میکنند. باید بدانید گفتوگو ریتم خاصی دارد؛ نوبت دادن و گوش دادن کامل به طرف مقابل مهم است، به جای اینکه همزمان به جواب خود فکر کنید.
8. از زبان بدن درست استفاده کنید
به طرف مقابل فضای کافی بدهید و سعی کنید کمی به جلو خم شوید تا نشان دهید علاقهمند هستید. از دست به سینه گرفتن یا نگاه بیحوصله پرهیز کنید. در ویدئوکنفرانس هم زبان بدن اهمیت دارد، مثلاً با سر تکان دادن نشان دهید در بحث حضور دارید.
9. مثبت باشید
حتی اگر حال خوبی ندارید، سعی کنید حالت خود را بهتر کنید و مثبت به نظر برسید. بیان نکات مثبت دربارهی دیگران باعث میشود آنها نیز رفتار مشابهی داشته باشند. کمی تعریف و تمجید نیز میتواند تأثیر خوبی برجای بگذارد.
10. لبخند بزنید
در مواقع استرسزا ممکن است لبخند را فراموش کنید، اما لبخند کوچک روی لبها تأثیر زیادی دارد. لبخند نشاندهندهی اعتماد و صداقت شماست. طبیعی باشید و لبخند واقعی بزنید، بهتر است همراه با صدای خندهتان باشد.
شاید اولین برخورد سخت به نظر برسد، اما هر بار که فرصت ملاقات با فرد جدیدی را پیدا کنید، اعتماد به نفس شما بیشتر خواهد شد. با تکرار این تجربهها، به مرور زمان بدون نگرانی و به طور طبیعی با افراد جدید ارتباط برقرار میکنید و نیازی به فکر کردن به نکات بالا نخواهید داشت چون بخشی از رفتار شما میشوند.