به گزارش سرویس جامعه ساعد نیوز، واریز مرحله سوم کالابرگ الکترونیکی هم مثل بسیاری از تسهیلات حمایتیِ دولت دارد از برنامه منظم خود خارج می شود و بازار شایعات را داغ می کند. زمان های متعددی برای واریز مرحله سوم کالابرگ الکترونیکی منتشر شده است و در شرایطی که گرانی کالاهای اساسی همچنان سفره مردم را کوچکتر میکند، توقف یا تعویق این طرح میتواند به نگرانیهای عمومی درباره حذف تدریجی حمایتهای یارانهای دامن بزند. از سوی دیگر، عدم اطلاعرسانی شفاف از سوی وزارت رفاه، انتشار اخبار جعلی در فضای مجازی را تسهیل کرده و شهروندان را در برابر فریب سودجویان بیدفاعتر ساخته است.
اکنون همه چیز در انتظار تصمیم نهایی هیأت دولت و تأمین اعتبار برای اجرای مرحله سوم کالابرگ الکترونیکی متوقف مانده؛ تصمیمی که تا اتخاذ آن، معیشت میلیونها خانوار همچنان در وضعیت تعلیق باقی خواهد ماند.
تاکنون هیچ نشانهای از آغاز مرحله سوم طرح کالابرگ الکترونیکی دیده نشد و وضعیت اجرای این طرح حمایتی همچنان در هالهای از ابهام باقی مانده است.
در حالی که گمانهزنیهای زیادی در فضای مجازی و برخی رسانهها درباره شروع فاز جدید این طرح مطرح شده، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هنوز هیچ اطلاعیه رسمی در این زمینه صادر نکرده و مرحله سوم همچنان در حالت تعلیق قرار دارد.
واریز مرحله سوم کالابرگ الکترونیکی (27 اردیبهشت ماه)
مرجان دبیری، سخنگوی طرح کالابرگ، اعلام کرد که آغاز مرحله سوم این طرح مشروط به تصمیمگیری هیأت دولت و ابلاغ رسمی به وزارت رفاه است.
وی در عین حال تأکید کرد: اطلاعرسانی درباره هرگونه آغاز جدید تنها از طریق رسانههای ملی و کانالهای رسمی وزارت تعاون انجام خواهد شد و شهروندان باید نسبت به لینکها و اخبار جعلی در فضای مجازی هوشیار باشند؛ از معتبر ترین لینک های کالابرگ اپلیکیشن «شما» خواهد بود.
طرح کالابرگ الکترونیکی نخستینبار در بهمنماه سال 1402 با هدف حمایت از معیشت خانوارهای کمدرآمد آغاز شد.
دولت سیزدهم تا پایان فروردینماه 1403، در دو مرحله، اعتبار خرید 11 قلم کالای اساسی را برای دهکهای اول تا هفتم در نظر گرفت. این طرح در دولت چهاردهم و در اسفند 1403 دوباره فعال شد و تاکنون دو مرحله اجرا شده است. اعتبار اختصاص یافته برای این طرح تا پایان خرداد 1404 قابل استفاده است.
با این حال، هنوز هیچ تصمیم نهایی درباره ادامه طرح و شروع مرحله سوم اتخاذ نشده است.این بلاتکلیفی در شرایطی رقم خورده که بسیاری از خانوارهای یارانهبگیرنده نگران تکرار توقف ناگهانی این طرح هستند — اتفاقی که در اردیبهشت ماه سال گذشته رخ داد.
بنابراین، تا این لحظه، آینده کالابرگ الکترونیکی همچنان مبهم است و باید منتظر تصمیم نهایی دولت و تأمین بودجه لازم برای مرحله سوم ماند.
در حالی که برخی رسانه ها نوشتهاند سومین مرحله طرح اجرای کالابرگ آغاز خواهد شد اما مرجان دبیری، سخنگوی طرح کالابرگ با اشاره به اینکه فعلا خبری از اجرای مرحله سوم کالابرگ نیست، گفته است: مرحله سوم کالابرگ بعد از تصمیمگیری در هیات دولت و ابلاغ به وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی از طریق روابط عمومی وزارت و رسانه های ملی اطلاع رسانی خواهد شد.
وی با اشاره به اجرای طرح کالابرگ الکترونیک با هدف حمایت از معیشت خانوارهای مشمول و تقویت سبد غذایی دهکهای اول تا هفتم که از اسفندماه سال گذشته اجرا شده است، گفت: در این طرح برای دهکهای اول تا سوم به ازای هر نفر 500هزار تومان و دهکهای چهارم تا هفتم به ازای هر نفر 350هزار تومان اعتبار برای خرید 11 قلم کالای اساسی شامل اقلامی از گروههای لبنیات، پروتئین و خواربار به حساب سرپرستان خانوار واریز شده است که مرحله دوم آن از 20 فروردینماه برای دهک اول تا سوم و از 27فروردینماه برای دهکهای چهار تا هفت درآمدی شارژ و به حساب سرپرستان خانوار واریز شده است.
وی با اشاره به اینکه تاکنون 57میلیون نفر از مشمولان در مرحله دوم از اعتبار خود استفاده کردهاند، گفت: اعتبار کالابرگ الکترونیک تا پایان خردادماه 1404قابل استفاده است.
سخنگوی طرح کالابرگ در پاسخ به سوالی درباره اجرای مرحله سوم طرح کالابرگ الکترونیک بیان کرد: هنوز تصمیمی درخصوص مرحله سوم اجرای کالابرگ الکترونیک گرفته نشده است. در صورتی که قرار به شارژ یا پرداخت مرحله سوم باشد، حتما در این زمینه از طریق کانال وزارت کار و رسانههای رسمی اطلاعرسانی خواهد شد، در غیر این صورت هرگونه لینک ارسالی، فاقد اعتبار بوده و جعلی است.
مواضع دولت در قبال اجرای طرح موفق کالابرگ با اندکی تردید همراه است. بدین منوال که اگرچه همه امیدوارند غریو شادمانی دولت و مسئولان رده بالای آن از اجرای این طرح موفق را بشنوند و یا شاهد تأکیدات دولت بر لزوم همکاریهای قانونی و ایضا فرادولتی برای ادامه اجرای این طرح باشند اما سخنانی میشنوند شبیه به آنچه که خانم دبیری مطرح کرده است.
پر بیراه نیست اگر بگوییم دولت پزشکیان در مقطع کنونی هیچ اولویتی بالاتر و مهمتر از ارائه کالابرگ به مردم و در ادامه “نظارت کارا بر قیمتها” ندارد و مقولاتی مثل مذاکره و مدرسهسازی و صرفهجویی در انرژی و غیره جمله نسبت به این 2 اولویت در حاشیه قرار دارند.
دو عنصری که اجرای آنها میتواند قدرت خرید مردم را تا حد چشمگیری بالا ببرد و از دغدغههای دلسوزانه دولت نیز بکاهد. لکن اما به جای آن میبینیم که رئیسجمهور محترم پرچم “مدرسهسازی” و “گفتمان دعوا نکنیم” را بر سر دست گرفته، ارکان اطلاعرسانی دولت به دغدغه اصلی خود یعنی برگزاری “فستیوال کوچه” مشغولاند و هیچ از توفیقات اجرای طرح کالابرگ نمیگویند و سایر مقامات ستاد دولت نیز گویا اصراری به اجرای قانون کالابرگ ندارند!
این در حالی است که این قانون مهم و راهبردی مجلس یازدهم با توجهات نجیبانه پزشکیان به اجرای آن؛ توانست تا حدی موجب بهبود سفرههای مردم شود و توفیقات آن به میزانی بود که مقاماتی مثل وزیر اطلاعات و رئیس مجلس خبرگان نیز بر اجرا و تداوم آن تأکید کردند.
روش های مشاهده اعتبار کالابرگ 1404
بر اساس اعلام رسمی وزارت رفاه، اعتبار مرحله سوم از شنبه 21 اردیبهشت به حساب سرپرستان خانوار واریز میشود. احتمالا همانند مراحل گذشته کالابرگ الکترونیکی این اعتبار در فاز اول برای مشمولین نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی شارژ شود و پس از پایان مهلت تعیین شده برای این گروه فازهای بعدی، به اجرا در آید. همچنین مطابق ماههای گذشته، یارانه نقدی دهکهای اول تا سوم نیز امروز یعنی 20 اردیبهشت پرداخت خواهد شد.
مبلغ اعتبار مرحله سوم کالابرگ الکترونیکی
در این مرحله، بسته به تعداد اعضای خانوار، بین 350 تا 500 هزار تومان اعتبار برای خرید کالاهای اساسی تخصیص مییابد. این اعتبار فقط در فروشگاههای مجاز و برای اقلام مشخص قابل استفاده است.
در مرحله سوم کالابرگ الکترونیکی چه کالاهایی میتوان خریداری کرد؟
کالاهای قابل خرید با کالابرگ شامل 11 قلم کالای اساسی است که عبارتند از:لبنیات، روغن، گوشت قرمز، مرغ، برنج، تخممرغ و سایر اقلام ضروری خوراکی. این اقلام فقط از طریق فروشگاههای طرف قرارداد طرح قابل تهیه هستند. علاوه بر کالاهای ذکر شده قرار است در این مرحله امکان خرید از میادین میوه و تره بار نیز فراهم باشد.
روشهای مشاهده اعتبار کالابرگ الکترونیکی
برای مشاهده اعتبار و وضعیت مصرف کالابرگ، سرپرستان خانوار میتوانند از روشهای زیر استفاده کنند:
• کد دستوری #1463500
• اپلیکیشن “شما”
• تماس با مرکز پاسخگویی وزارت رفاه: 021-6369
منبع: صفحه فردا