فلذا به جهت به کار گیری مدیر داخلی، یکی از عوامل مهم بهرهمندی از خدمات مدیر تنظیم و انعقاد قراردادی است که مسئولیت ها وظایف و مدیر داخلی را به برای انجام امورات وی به طور کامل مشخص و تشریح نماید، لکن به جهت بررسی اهمیت این موضوع به طور مفصل از شرایط قرارداد مدیر داخلی و قواعد و مقررات مرتبط به این قرارداد میپردازیم.
مدیر داخلی چه کسی است و چه وظایفی برعهده دارد؟
مدیر داخلی به عنوان فردی که ارتباط بین کارکنان و مدیر شرکت یا سازمان را برقرار مینماید ، با ارائه برنامه و نظارت بر عملکرد کارکنان و همچنین فعالیت های سازمان یا شرکت از دستیابی به اهداف سازمان اطمینان پیدا میکند. مدیر داخلی علاوه بر نظارت و مدیریت تیم های مختلف داخل سازمان با تعهد به سیاست های سازمانی، اهداف و استراتژی های سازمان را تعیین میکند. همچنین اوست که با توجه به منافع سازمان با سایر شرکت های تجاری مذاکره کرده و به تنظیم قرارداد با آن ها میپردازد. از وظایف دیگر مدیر داخلی ، استخدام و جذب نیرو انسانی میباشد که او به استخدام افرادی تاثیرگذار برای سازمان میپردازد. همچنین مدیر داخلی با ارائه برنامه های پیشبردی به مدیریت منابع مالی و جذب سرمایه میپردازد.
قرارداد کار چیست؟
طبق ماده 7 قانون کار ، قرارداد کار عبارت است از قرارداد های کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق السعی کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر موقت برای کارفرما انجام میدهد.
قرارداد های کاری اساس حقوقی رابطه کارفرما و کارگر را فراهم میکند. در واقع قرارداد های کاری با توجه به قوانین اداره کار بین کارگر و کارفرما با تعیین حقوق و مسئولیت های طرفین تنظیم و منعقد میگردد.
قرارداد های کاری با توجه به ماهیت شغل و نیازهای کسب و کار انواع مختلفی دارد:
قرارداد های دائمی: این قرارداد ها بدون پایان هستند و تاریخ پایان مشخصی ندارند.
قرارداد های موقت: در این نوع از قرارداد ها تاریخ شروع و پایان کار در زمان انعقاد قرارداد مشخص میگردد.
قرارداد های معین: این قرارداد ها در بازه زمانی معلومی بسته میشود و تاریخ آن مشخص است.
class="r-img-ratio">>
قرارداد مدیر داخلی چگونه قراردادی است؟
قرارداد مدیر داخلی قراردادی است که فی مابین فرد متخصص در حوزه مدیریت داخلی یک شرکت یا سازمان تحت عنوان مدیر داخلی و مالک ، صاحب امتیاز یا نماینده هیئت مدیره شرکت تنظیم و منعقد میگردد. این قرارداد کاری از انواع قرارداد های استخدامی بوده است که با توجه به قوانین اداره کار و تامین اجتماعی و همچنین قوانین تجاری تنظیم میگردد. در قرارداد استخدام مدیر داخلی علاوه بر تعیین وظایف و مسئولیت های مدیر داخلی ، انتظارات طرفین از یکدیگر ، مدت قرارداد ، میزان دستمزد و ... مشخص میشود.
چرا تنظیم قرارداد استخدام مدیر داخلی اهمیت دارد؟
تنظیم یک قرارداد اصولی و قانونی فی مابین مدیر داخلی و مالک یا صاحب امتیاز یک شرکت یا سازمان باعث میشود که طرفین با آگاهی کامل از وظایف و مسئولیت های خود به انجام آن ها بپردازند و از هرگونه اختلافات و مشکلات آتی جلوگیری نمایند. همچنین تنظیم قرارداد استخدام به مدیر داخلی کمک مینماید که علاوه بر شفاف سازی مسئولیت های خود با حق و حقوقات خود در قبال کاری که برای کارفرما انجام میدهد آگاه و در صورت وجود ابهامی به اصلاح آن بپردازد. در مقابل نیز تنظیم قرارداد استخدام مدیر داخلی به صاحبین سازمان ها و شرکت ها این امکان را میدهد که با تنظیم قراردادی اصولی از کسب و کار خود محافظت نمایند. به عبارتی تنظیم یک قرارداد استخدام مدیر داخلی که اصولی و قانونی باشد به طرفین این امکان را میدهد که علاوه بر آشنایی با وظایف و تعهدات خود به رعایت حق و حقوقات طرف مقابل با توجه به قوانین اداره کار و تامین اجتماعی توجه نمایند.
class="r-img-ratio">>
نکات مهمی که باید به آن توجه کرد
ماده 9 قانون کار
طبق ماده 9 قانون کار رعایت شرایطی در هنگام عقد قرارداد دارای اهمیت میباشد:
مشروعیت مورد قرارداد: یکی از شرایط صحت قرارداد ، کاری است که بر عهده ی کارگر میباشد. در واقع انجام کار توسط کارگر نباید با قواعد شرعی و اسلامی و همچنین قوانین کشور مغایرت داشته باشد در غیر این صورت قرارداد کاری باطل میباشد. (مانند تولید و پخش مواد مخدر)
معین بودن موضوع قرارداد: منظور از معین بودن قرارداد کار این است که قرارداد کار باید به صورت شفاف و روشن به مواردی همچون نوع کار ، مدت قرارداد ، حقوق و مزایا ، شرایط فسخ قرارداد و ... اشاره نماید.
عدم ممنوعیت قانونی و شرعی طرفین در تصرف اموال یا انجام کار مورد نظر: از دیگر شرایط صحت قرارداد این است که طرفین قرارداد (کارفرما و کارگر) نباید برای منعقد کردن قرارداد ممنوعیت داشته باشند. به عبارتی فردی که طبق قانون اهلیتی برای کار کردن ندارد یا طبق حکمی ممنوعیت موقت یا دائم برای انجام شغلی دارد نمیتواند به عقد قرارداد بپردازد.
ماده 12 قانون کار و تاثیر مستقیم آن در قرارداد مدیر داخلی
طبق ماده 12 قانون کار هر نوع تغییر حقوقی در وضع مالکیت کارگاه ، از قبیل فروش یا انتقال به هر شکل، تغییر نوع تولید، ادغام در موسسه دیگر، ملی شدن کارگاه، فوت مالک و امثال این ها، در رابطه قراردادی کارگرانی که قراردادشان قطعیت یافته است موثر نمیباشد و کارفرمای جدید، قائم مقام تعهدات و حقوق کارفرمای سابق خواهد بود. در نتیجه تمام تعهدات و حق و حقوقات به قوت خود باقی است، با این حال مدیر داخلی با توجه به اینکه اختیار استخدام و تعدیل نیرو های شرکت را دارد اما با این حال به عنوان کافرما محسوب نمیگردد بله به عنوان شخصی است که نماینده اختیار دار کارفرما در امور شرکت میباشد و کارفرما این اذن را داده است تا به جهت پیشبرد اهداف سازمانی، مدیر داخلی قواعد و مقرراتی برای نیرو های انسانی، ابزار و ماشین آلات و.. وضع و اجرا نماید.
class="r-img-ratio">>
قرارداد استخدام مدیر داخلی و تنظیم آن توسط وکیل
یکی از چالش های بسیار مهم در بکار گیری قرارداد ها، رعایت تمامی موازین قانونی در کنار وظایف و تعهداتی است که بایستی در قرارداد پیش بینی شود، که متأسفانه عدم دقت در بکارگیری این امر و پرداختن تنها به یکی از این موارد میتواند موجب ابطال قرارداد و یا ضرر زیان ناشی از خسارت عدم انجام تعهدات شود، لذا برای پیشگیری از این موضوع لازم است مقررات قانونی در کنار ذکر دقیق و جزئی تعهدات و مسئولیت ها در قرارداد انجام گیرد، تحقق این امر تنها توسط کارشناس حقوقی وکیل متخصص تنظیم قرارداد ها امکان پذیر است چرا که با داشتن تجربه و دانش در زمینه قرارداد ها میتواند به بهترین نحو ممکن قرارداد مور نظر شما تنظیم و نگارش نماید.
از این رو مجموعه داپکده به جهت رفاه حال افراد اقدام به تنظیم و نگارش نمونه قرارداد استخدام مدیر داخلی به صورت آماده نموده است که این قرارداد توسط وکلا و کارشناسان خبره و مجرب نگارش شده است و شما میتوانید با کمترین هزینه ممکن و به صورت آنی از قرارداد تنظیم شده توسط مجموعه حقوق استفاده نمایید و با خاطری آسوده نسبت به انعقاد قرارداد استخدامی با مدیر داخلی خود اقدام نمایید.
مواردی که میبایست در قرارداد ذکر شود
همانطور که گفته شد طبق قوانین اداره کار میبایست در قرارداد های کاری مواردی همچون مشخصات طرفین ، نوع قرارداد ، مدت زمان قرارداد، وظایف و تعهدات طرفین ، شرایط فسخ قرارداد ، ضمانت حسن انجام کار و ... به صورت واضح و روشن ذکر گردد تا طرفین با توجه به قوانین اداره کار با تعهدات و وظایف خود در مقابل یکدیگر آشنا شوند و آن ها رعایت نمایند. ما به بررسی مهم ترین این موارد خواهیم پرداخت.
class="r-img-ratio">>
مشخصات طرفین قرارداد
مشخصات طرفین قرارداد در بخش ابتدایی قرارداد کاری قرار میگیرد. بنابراین نام و نام خانوادگی مدیر داخلی، شماره شناسنامه ، کد ملی ، شماره تلفن ، میزان تحصیلات مدیر داخلی و .... میبایست نوشته شود. در مقابل نیز باید نام سازمان یا شرکت، شماره ثبت ، نشانی سازمان یا شرکت و .. ذکر گردد. قابل ذکر است که اگر مدیر داخلی قصد تنظیم قرارداد با نماینده شرکت یا سازمان را دارد باید مشخصات نماینده نیز از جمله نام و نام خانوادگی نماینده ، شماره شناسنامه ، کد ملی ، شماره تلفن و .. در قرارداد ذکر شود.
موضوع قرارداد
در این بخش از قرارداد استخدام مدیر داخلی با توجه به نیاز کارفرما وظایفی برای مدیر داخلی در نظر گرفته میشود. این وظایف و مسئولیت ها باید به صورت واضح و روشن در متن قرارداد استخدامی ذکر گردد. همچنین قبل از انعقاد قرارداد میبایست به بررسی کامل آن بپردازید تا در صورت وجود هر گونه ابهام و مشکلی آن را اصلاح نمایید.
حقوق و نحوه پرداخت
حقوق و مزایا یکی از مهم ترین مسائلی است که برای کارگر و کارفرما دارای اهمیت میباشد. کارگر با توجه به وظایفی که بر عهده او است و باید به آن ها عمل نماید حقوق مشخص شده ای را از کارفرما دریافت مینماید. این حقوق با توجه به حقوق تعیین شده اداره کار میباشد که در شروع هر سال نرخ مصوبی را تعیین مینماید. این حقوق تعیین شده با توجه به عواملی مانند میزان تحصیلات ، سابقه کار و .... قابل افزایش است. همچنین توجه داشته باشید که حقوق پایه کارگر نباید از میزان تعیین شده توسط اداره کار کمتر باشد. علاوه بر حقوق و دستمزد دریافتی کارگر مزایایی برای او در نظر گرفته شده است. از جمله این حق و حقوقات میتوان به حق اولاد ، حق خواربار ، حق سنوات و ... اشاره کرد.
در این بخش از قرارداد علاوه بر تعیین حقوق پایه و همچنین مزایای مدیر داخلی میبایست زمان پرداخت حقوق و مزایا به صورت روزانه ،هفتگی یا ماهانه را مشخص نمود. علاوه براین در این بخش نحوه پرداخت نیز مشخص میگردد.
توجه به محرمانگی
افشای اطلاعات محرمانه میتواند باعث بروز مشکلات بزرگی برای سازمان یا شرکت یا هر کسب و کار دیگری شود. به همین دلیل کارفرمایان برای جلوگیری از هرگونه افشای اطلاعات مانند افشای اطلاعات تجاری ، مالی ، فنی و دیگر اطلاعات مشابه اقدام به نوشتن ماده ای تحت عنوان محرمانگی مینمایند. این بخش از قرارداد موجب میشود که کارفرما با خیالی آسوده اقدام به تنظیم قرارداد نمایند. در این بخش مدیر داخلی متعهد میشود چه در زمان انجام خدمت و چه در زمان خروج از سازمان یا شرکت اقدام به افشای اطلاعات محرمانه ننماید.
class="r-img-ratio">>
جمع بندی
همانطور که در مطالب فوق به آن شاره کردیم تنظیم قراردادی اصولی که تمام تعهدات و وظایف طرفین در آن به طور کامل پیش بینی و ذکر گردد از اهمیت بالایی برخوردار میباشد که به موجب آن طرفین با تعهدات خود در قبال یکدیگر آشنا و ملزم به انجام آن میشوند تا از مشکلات آتی جلوگیری شود. در غیر این صورت اگر یکی از طرفین از انجام تعهدات خود سرباز کند امکان شکایت از وی وجود داشته باشد. از آن جهت که تنظیم قرارداد استخدام نیازمند داشتن اطلاعات کافی با توجه به قوانین اداره کار در حوزه تنظیم قرارداد میباشد ، بهتر است شما برای داشتن قراردادی اصولی از کارشناسان توانا در این حوزه کمک بگیرید. داپکده با تنظیم نمونه قرارداد استخدام مدیر داخلی به شما کمک کرده است که قراردادی اصولی و قانونی در اختیار داشته باشد.