عزم دانشگاه علمی کاربردی و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای بر همکاری در مهارت آموزی

عزم دانشگاه علمی کاربردی و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای بر همکاری در مهارت آموزی

 تهران- ایرنا- رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی و معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور بر هم‌افزایی راهبردی و تقسیم کار ملی در زیست‌بوم مهارت‌آموزی کشور تاکید کردند.

به گزارش روز سه‌شنبه گروه علمی ایرنا از دانشگاه جامع علمی کاربردی، محمد علی‌اکبری رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی و غلامحسین محمدی معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، در نشست مشترک بر توسعه همکاری‌های دوسویه و تعمیق هم‌راستایی راهبردی در حوزه مهارت‌آموزی به گفت‌وگو پرداختند.

در ابتدای این دیدار، علی‌اکبری با اشاره به ضرورت پرهیز از موازی‌کاری و تقویت پیوندهای نهادی در اکوسیستم مهارتی، تصریح کرد: زمان آن فرارسیده است که با گذار از رقابت‌های ساختاری و گفتمانی، به سمت همکاری سازمانی و هم‌زیستی نهادی حرکت کنیم؛ رابطه هم‌افزایی که بتواند مسیر تعالی مهارت در کشور را هموار کند و زمینه‌ساز پاسخگویی اثربخش به نیازهای واقعی بازار کار باشد.

وی افزود: دانشگاه جامع علمی‌کاربردی و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، هر یک واجد مأموریتی ممتاز و ظرفیت‌هایی مکمل‌اند که در پیوند با یکدیگر می‌توانند منظومه‌ای توانمند، پاسخگو و روزآمد از نظام مهارتی را شکل دهند.

علی اکبری در ادامه اظهار داشت: امروز زمان آن فرا رسیده که با عبور از رویه‌های سنتی، با نگاهی نوین و مبتنی بر همکاری‌های راهبردی، معماری جدیدی برای نظام مهارتی کشور طراحی کنیم، این دانشگاه آماده است تمامی توان علمی، کارگاهی و آزمایشگاهی خود را در این مسیر به کار گیرد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به تصویب چهارچوب صلاحیت حرفه‌ای ملی ایران اظهار داشت: رقابت‌های بی‌مورد در دبیرخانه شورای عالی آموزش و تربیت فنی حرفه‌ای و مهارتی میان دستگاه‌ها مانع استقرار این کار ملی و اثربخش در کشور شده است و تقابل‌های بی مورد باعث می‌شود نه تنها نظام صلاحیت حرفه‌ای در کشور استقرار نیابد بلکه ممکن هست این رقابت باعث شود رقبای فاقد صلاحیت سردمدار اجرای نظام صلاحیت در کشور شوند.

علی اکبری اظهار امیدواری کرد با همدلی میان سه دستگاه متولی آموزش‌های مهارتی غیررسمی و آموزش عالی مهارتی شامل دانشگاه جامع علمی کاربردی، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و دانشگاه ملی مهارت و با تقسیم کار هم افزا در جهت تامین نیاز نیروی انسانی ماهر و کارآمد حال و آتی کشور اهتمام جدی به عمل آید.

در ادامه، محمدی معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با تأکید بر نقش محوری صلاحیت‌های حرفه‌ای در ارتقای بهره‌وری ملی و عدالت اجتماعی، اظهار داشت: اکنون بیش از هر زمان، به طراحی و اجرای برنامه‌های مشترک میان نهادهای مهارتی نیازمندیم، باور ما بر آن است که همکاری هدفمند با دانشگاه جامع علمی‌کاربردی می‌تواند به تحقق معماری نوین نظام مهارت در کشور بینجامد.

وی بر ضرورت توسعه اکوسیستم مهارتی کشور و همکاری نهادهای موثر در این حوزه تاکید کرد و اظهار داشت: رویکرد جدید سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور همکاری با نهادهای متولی از جمله وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور است. وی با اشاره به تدوین برنامه عملیاتی سازمان به نام وفاق برای ایران ماهر بر لزوم تقسیم کار ملی و جلوگیری از موازی‌کاری برای استفاده حداکثری از منابع اندک کشور در حوزه مهارت‌آموزی تاکید کرد.

در این نشست، محورهایی همچون تلاش در جهت استقرار چارچوب ملی صلاحیت حرفه‌ای، طراحی برنامه‌های مشترک آموزشی و ارزیابی، ارتقای استانداردهای مهارتی، تبادل داده‌ها و تجربه‌ها، مشارکت در مسابقات ملی و بین‌المللی مهارت و نیز نقش‌آفرینی هم‌افزا در سیاست‌گذاری کلان آموزش مهارتی در شورای عالی آموزش و تربیت فنی حرفه ای و مهارتی مورد بحث، تبادل نظر قرار گرفت.

در پایان، طرفین با تأکید بر استمرار این گفت‌وگوهای نهادساز و رو به آینده، بر ضرورت ترسیم نقشه راهی مشترک، تشکیل کارگروه‌های تخصصی و آغاز همکاری‌های میدانی و ملموس که بتواند به الگویی اثربخش از هم‌گرایی نهادی در راستای توسعه مهارت در ایران امروز بدل شود تأکید کردند.

 

 منبع خبر