به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، مجید نیلی احمدآبادی روز یکشنبه در دوازدهمین جشنواره آموزشی دانشگاه تهران که در تالار علامه امینی برگزار شد، اظهارداشت: ما به لحاظ کمّی در دانشگاهها موفق بوده و دانشگاههای بسیاری را ایجاد کرده ایم و در پذیرش دانشجو و انتشار مقاله تلاش های زیادی انجام شده است اما به لحاظ کیفی موفق نبوده ایم.
وی گفت: ۱۰ سال پیش در دنیا اتفاقی افتاد که زمینه ساز تحولات تمدنی را به وجود آورد و هوش مصنوعی دادهمحور قدرتی را پیدا کرد که توانست پدیدههایی که دادهمحور هستند را تحلیل کند.
این استاد دانشگاه گفت: به وجود آمدن هوش مصنوعی زبانی و تصویری همچون چت جی بی تی تحول تمدنی کاملی را هم اکنون رقم زده و به این دلیل است که برای اولین بار است هوش مصنوعی صحبتهای انسان را نقد میکند و توانسته دانش بشری را تغییر دهد و این به این معناست که فهم ما از دنیا تغییر جدی خواهد داشت.
وی تاکید کرد: تکیه دانشگاهها بر مرزبندی رشتهها پاسخگوی نیاز امروز جامعه نیست و باید زیستبوم دانشگاهی تغییر کند. وقتی فهم ما با سرعت زیاد تغییر میکند سرعت تغییر نیازها نیز تغییر می کند و جامعه ما نشان داده که در تحولات تمدنی تمایل دارد پیشتاز باشد بنابراین باید در این راستا گام برداریم.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: در شرایطی که تحولات سریع است، آموختههای تخصصی ما طول عمر کوتاهی دارند و بازآموزی و توانمندسازی اساتید موضوع مهم در دانشگاهها است.
نیلی احمدآبادی با بیان اینکه در این شرایط دانشگاه باید معیار جدیدی برای موثر بودن خود ایجاد کند، افزود: ما در دانشگاه بخش بندی آموزش، پژوهش داریم و این بخش بندی دیگر پاسخگو نیست و آموزش، پژوهش و نوآوری باید در هم تنیده باشد.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه نسل جدید با فرایند یاددهی و یادگیری همخوانی ندارد، گفت: برخی میگویند نسل جدید قدرت یادگیری زیادی ندارد و باید بگویم این درست نیست بلکه این نسل قدرت یادگیری را در محیط پویا فعال میکند و باید تغییراتی در سیستم آموزشی خود در دانشگاه ایجاد کنیم چرا که سیستم آموزشی ما برای نسل جدید چالش آفرین نیست.
وی ادامه داد: الگوی فعلی آموزش ما در دانشگاه و مدرسه الگویی است که استاد براساس متوسط کلاس، آموزش میدهد و سوال این است که آیا این الگو می تواند نسل جوان ما را علاقهمند سیستم درس کند یا خیر؟ در کنار سیستم فعلی باید نظامات جدید و محیطهای جدید یادگیری را به وجود بیاوریم.
نیلی احمدآبدی گفت: تحول به این معناست که در یک فضای دیجیتال، فضای یادگیری شخصی سازی شده برای یادگیرنده ایجاد کنیم و باید فعالیتهای یادگیری متنوع داشته باشیم.
وی افزود: نسل جدید و نسل آینده که به دانشگاه خواهند آمد با الگوی پنج سال و ۱۰ سال قبل احساس بهینه بودن فضای آموزشی را نخواهند داشت و باید این فضا را تغییر و بهبود بدهیم در حالی که مزایای خوب تدریس سنتی را نیز نگه داریم.