فارس؛ چهارراه ترانزیتی جنوب در مسیر توسعه زیرساخت‌های راهبردی

فارس؛ چهارراه ترانزیتی جنوب در مسیر توسعه زیرساخت‌های راهبردی

 شیراز- ایرنا- استان فارس با جایگاه بی‌بدیل در کریدورهای شمالی-جنوبی و شرقی-غربی کشور، شاهد شتاب چشمگیر در تکمیل پروژه‌های راهسازی و بزرگراهی است؛ برنامه‌ریزی دولت و وزارت راه و شهرسازی برای تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقل این استان، نقشی کلیدی در تسهیل تجارت، گردشگری و اتصال مراکز صنعتی به بنادر جنوبی ایفا می‌کند.

به گزارش ایرنا، استان فارس، با وسعتی فراتر از ۱۲۲ هزار کیلومتر مربع و هم‌ مرزی با ۹ استان، همچون پلی راهبردی، کریدورهای ترانزیتی کشور را در دستان خود گرفته است.

موقعیت جغرافیایی بی‌همتای این استان، آن را به گلوگاهی حیاتی برای انتقال کالا و مسافر از بنادر جنوبی به مراکز صنعتی و پرجمعیت شمال و مرکز تبدیل کرده است.

پوست اندازی شبکه حمل‌ونقل فارس با پروژه‌های کلان ملی

اکنون با اجرای پروژه‌های بزرگ ملی نظیر آزادراه شیراز-اصفهان و شیراز-بوشهر، شبکه حمل‌ونقل فارس در حال پوست‌اندازی است تا نه تنها نیازهای داخلی را پاسخ دهد، بلکه جایگاه ایران در مسیرهای بین‌المللی آسیا را نیز تقویت کند.

فارس؛ چهارراه ترانزیتی جنوب در مسیر توسعه زیرساخت‌های راهبردی

شتاب در تکمیل محورهای ترانزیتی و بزرگراهی

مدیرکل راه و شهرسازی فارس، با اشاره به موقعیت راهبردی این استان در نقشه ترانزیتی کشور گفت: تکمیل پروژه‌های راهسازی و بزرگراهی این استان با اهتمام ویژه دولت و وزارت راه و شهرسازی شتاب چشمگیری به خود گرفته است.

ناصر رضایی افزود: استان فارس یکی از استان‌های کلیدی در اتصال کریدور شمال به جنوب کشور است و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل در این استان نقشی تعیین‌کننده در تسهیل تجارت، گردشگری و تبادل میان مناطق مختلف کشور دارد.

وی ادامه داد: استان فارس با وسعتی بیش از ۱۲۲ هزار کیلومتر مربع، چهارمین استان پهناور کشور محسوب می‌شود که با ۹ استان کشور از جمله اصفهان، یزد، کرمان، هرمزگان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و خوزستان مرز مشترک دارد که این ویژگی، فارس را در قلب کریدور راهبردی شمال – جنوب و همچنین شرق به غرب قرار داده است.

اتصال بنادر جنوبی به قطب‌های صنعتی؛ رسالت راهبردی فارس در نقشه ترانزیت ایران

او اظهار کرد: موقعیت جغرافیایی فارس سبب شده تا این استان به گلوگاه ترانزیتی کالا و مسافر میان بنادر جنوبی کشور مانند بندرعباس و بندر بوشهر و همچنین با مراکز صنعتی و پرجمعیت مرکز و شمال کشور تبدیل شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس گفت: همچنین فارس بخشی از شبکه حمل ‌و نقل بین‌المللی آسیا بوده و نقش مهمی در اتصال جاده‌ای میان استان‌ها و بنادر ایفا می‌کند.

فارس؛ چهارراه ترانزیتی جنوب در مسیر توسعه زیرساخت‌های راهبردی

شیراز-اصفهان و شیراز-بوشهر؛ شریان‌های حیاتی اقتصاد ایران در دست تکمیل

رضایی افزود: همچنین در حوزه آزادراهی، پروژه بزرگ آزادراه شیراز – اصفهان به عنوان یکی از مهم‌ترین طرح‌های ملی در حال حاضر در دست بهره برداری است که تلاش ها برای تکمیل قطعه هفت آن با جدیت ادامه دارد.

او اظهارکرد: این محور آزادراهی نقش بزرگی در اتصال سریع و ایمن مرکز کشور به جنوب ایفا می کند که قطعا در ادامه با اجرای آزادراه شیراز – بوشهر این نقش بسیار پررنگ تر و اثرگذارتر خواهد شد.

پروژه‌های راهسازی فارس؛ کاتالیزور توسعه تجارت و گردشگری در جنوب کشور

مدیر کل راه و شهرسازی فارس، در خصوص پروژه‌های مهم راهسازی استان گفت: هم اینک چندین محور کلیدی در دست اجرا یا توسعه است که برخی از آن‌ها از اهمیت ملی برخوردارند.

رضایی افزود: از جمله این پروژه ها می توان به محور شیراز – جم – عسلویه برای تقویت ارتباط فارس با قطب گازی پارس جنوبی، بزرگراه شیراز – بوشهر برای انتقال سریع کالا از بنادر جنوبی به مناطق مرکزی کشور، بزرگراه شیراز – فسا – داراب – حاجی‌آباد – بندرعباس که بخشی از کریدور اصلی شمال – جنوب محسوب می‌شود، محور شیراز – دشت ارژن – قائمیه – بابامیدان – کنار تخته – برازجان که حلقه ارتباطی فارس با استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر است اشاره کرد.

کوتاه‌شدن مسیرها؛ فارس در آستانه تبدیل شدن به هاب لجستیکی غرب آسیا

وی ادامه داد: همچنین محور باب انار – سروستان – خرامه – ارسنجان – سعادت‌شهر نیز از جمله محورهای شریانی کشور به شمار می‌رود که با تکمیل آن، مسیر بندرعباس به اصفهان حدود ۱۳۰ کیلومتر کوتاه تر می شود و در ادامه نیز به کریدور بندرعباس – یزد متصل خواهد شد.

او اظهار کرد: بزرگراه شیراز – سپیدان – یاسوج که ضمن اتصال فارس به استان کهگیلویه و بویراحمد، موجب توسعه گردشگری در منطقه خوش‌ آب ‌وهوای سپیدان نیز خواهد شد و بزرگراه فسا – استهبان – نی‌ریز – قطرویه که مسیر ارتباطی فارس با استان‌های شرقی از جمله کرمان و سیستان و بلوچستان است.

۷۶۳ کیلومتر پروژه نیمه‌تمام؛ چالش‌ها و فرصت‌های حمل‌ونقل در فارس

مدیرکل راه و شهرسازی فارس گفت: استان فارس به دلیل تنوع اقلیمی، مرکزیت اقتصادی در جنوب کشور و تمرکز بالای جمعیت شهری و صنعتی، نیازمند شبکه‌ای مدرن و ایمن از راه‌هاست که خوشبختانه با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، توسعه زیرساخت‌ها در مسیرهای اصلی و فرعی در اولویت کاری قرار گرفته و اجرای طرح‌های بزرگراهی با همکاری وزارت راه و شهرسازی و دستگاه‌های اجرایی در حال پیگیری است.

رضایی، با اشاره به نقش محوری فارس در اقتصاد حمل‌ونقل کشور افزود: وجود کلان‌شهر شیراز به‌عنوان مرکز خدمات درمانی، صنعتی و فرهنگی جنوب کشور، ظرفیت فرودگاهی پیشرفته، دسترسی به مناطق ویژه اقتصادی و پیوند با شبکه ریلی، همگی فارس را به یکی از مراکز حمل‌ونقل ترکیبی و چند وجهی در سطح ملی تبدیل کرده‌ است.

از گلوگاه ترانزیتی تا موتور توسعه پایدار؛ نقش فارس در معادلات اقتصادی ایران

وی، ضمن تاکید بر ضرورت تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام فارس گفت: هم اینک در این استان در مجموع ۷۶۳ کیلومتر پروژه راه اصلی و بزرگراهی با پیشرفت فیزیکی چهار تا ۹۹ درصد در دست اجرا است که برای تکمیل آنها نیازمند ۱۶ هزار میلیارد تومان اعتبار هستیم.

پروژه‌های راهسازی فارس؛ پلی میان صنعت، گردشگری و تجارت بین‌المللی

استان فارس با تکیه بر موقعیت جغرافیایی بی‌نظیر و نقش محوری در کریدورهای ترانزیتی کشور، در آستانه تحولی زیرساختی قرار دارد.

پروژه‌های بزرگراهی و راه‌سازی نظیر آزادراه شیراز-اصفهان، شیراز-بوشهر و محورهای اتصال‌دهنده به بنادر جنوبی، نه تنها فاصله‌های منطقهای را کوتاه می‌کنند، بلکه زنجیره‌ای از مزیت‌های اقتصادی، گردشگری و امنیت حمل و نقل را برای ایران رقم می‌زنند.

چهارراه ترانزیتی جنوب؛ چگونه فارس اقتصاد ایران را به بنادر متصل می‌کند؟

این استان با اتصال ۹ همسایه خود، به پلی راهبردی تبدیل شده که توسعه آن، تقویت جایگاه ملی و بین‌المللی ایران در مسیرهای آسیایی را تسریع می‌کند.

با این حال، تحقق کامل این چشم‌انداز، نیازمند تامین ۱۶ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل ۷۶۳ کیلومتر پروژه نیمه‌تمام است؛ به نظر می‌رسد فارس با تکمیل زیرساخت‌هایش، نه تنها گلوگاه ترانزیتی کشور، بلکه موتور محرکه توسعه پایدار در جنوب ایران خواهد بود.

 

 منبع خبر