به گزارش ایرنا، محمدرضا نظریان شامگاه سهشنبه در آیین تجلیل از معلمان نمونه و فداکار استان که در سالن اجلاس سران اصفهان برگزار شد، افزود: معلمی نه صرفاً یک شغل، بلکه موهبتی الهی در مسیر آموختن مداوم است.
وی ادامه داد: معلم بودن یعنی نگریستن عمیق به انسان و ساختن نسلی که شایسته فردای ایران باشد؛ نسلی که تمدنساز و در تراز نظام و انقلاب اسلامی باشد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان تصریح کرد: امروز بیش از هر زمان، نیازمند آن هستیم که آموزش صرفاً محدود به کتاب و آزمون نباشد، بلکه به زیست خلاقانه و اخلاقی منجر شود.
وی تاکید کرد: این مهم، تنها با هدایت معلمانی تحقق مییابد که همچون شما، به ارزش تربیت باور دارند.
نظریان خاطرنشان کرد: امیدوارم با استمرار این مسیر الهی، شاهد پرورش نسلی باشیم که در شأن ایران اسلامی، آیندهساز، تمدنساز و تراز انقلاب باشد.
وی در ادامه گفت: معلم، چراغ راه دانشآموزان است و نقشی اساسی در شکلگیری شخصیت آنان دارد، از این رو تکریم مقام معلم نهتنها وظیفهای اخلاقی، بلکه سرمایهگذاری برای آینده کشور است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: آینده کشور وابسته به تلاش معلمان است؛ معلمانی که فراتر از انتقالدهندگان دانش، راهنمایان نسل آینده و معماران شخصیت دانشآموزان محسوب میشوند.
وی گفت:معلمان با رفتار، گفتار و منش خود، مسیر پرورش شخصیت و هویت دانشآموزان را هدایت میکنند و در این مسیر، مروج علم، فرهنگ، ارزشهای اسلامی و انقلابی هستند؛ آنان پرورشدهنده خلاقیت، نوآوری و عدالت آموزشیاند.
تحول آموزشی با محوریت معلمان و مشارکت مردمی؛ تاکید بر دانشآموز محوری و نوسازی مدارس
محمود امانی تهرانی، دبیر شورای عالی آموزش و پرورش، نیز در این آیین با استناد به آیات قرآن کریم، معلمان را «معماران شخصیت و رفتار دانشآموزان» توصیف کرد و با اشاره به نقش کلیدی مربیان در نظام آموزشی، تأکید کرد.
وی ادامه داد:معلمان با ایمان، عمل صالح، محبت و احترام، آثار ماندگاری در زندگی شاگردان و خانوادههای آنان ایجاد میکنند.
امانی تهرانی همچنین به توجه ویژه رئیسجمهوری به آموزشوپرورش اشاره کرد و افزود: در چند ماه اخیر، ۲۶ جلسه اختصاصی با محوریت آموزش برگزار شده و رئیسجمهور این حوزه را اولویت ملی اعلام کردهاند و دستور ایشان به استانداران برای شناسایی و پیگیری نیازهای آموزشی، گامی کلیدی در این مسیر است.
وی سه محور اصلی تحول در نظام آموزشی را تشریح کرد و گفت:گذار از کلاسهای سنتی به کلاسهای دانشآموز محور، توانمندسازی معلمان و تقویت تشکیلات و ساختارهای آموزشی بخشی از این محور تحول است.
دبیر شورای عالی آموزش و پرورش از معلمان خواست با پیوستن به «نهضت تحول آموزشی»، روشهای تدریس را به سمت افزایش انگیزه و رشد دانشآموزان سوق دهند.
وی بر ضرورت مشارکت گسترده مردم و خیران در نوسازی، زیباسازی و بهبود محیطهای آموزشی تأکید کرد و از انتصاب معاون ویژهای در وزارت کشور برای نظارت بر فرآیند ساخت و بازسازی مدارس خبر داد..
دبیر شورای عالی آموزش و پرورش، تصریح کرد: همکاری دولت و مردم در این زمینه، نقشی تعیینکننده در ارتقای کیفیت فضای آموزشی دارد.
وی اضافه کرد: در چارچوب برنامههای جدید آموزشوپرورش برای تحول ساختاری و کیفی در نظام آموزشی کشور مطرح شده است.
به گزارش ایرنا، سال گذشته یکهزار و ۵۰۰ معلم فداکار توسط خانوادههای دانش آموزان و فرهنگیان معرفی و تجلیل شدند.
اکنون ۸۰ هزار معلم در ۶ هزار واحد آموزشی مشغول تدریس به حدود یک میلیون دانشآموز در استان اصفهان هستند.