تجارب معلمان در تالیف کتاب‌های درسی استفاده می‌شود

تجارب معلمان در تالیف کتاب‌های درسی استفاده می‌شود

 تهران- ایرنا- معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه معلمان در شوراهای برنامه‌ریزی و تالیف حضور دارند، گفت: اظهارات و تجارب معلمان در تالیف کتاب‌های درسی بکارگرفته می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی لطیفی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا اظهار کرد: معلم مؤثرترین عنصر برنامه درسی است و اگر این عنصر تاثیرگذار نباشد، کتاب‌های درسی و محتواها به هیچ وجه معنادار نخواهد بود؛ از اینرو یکی از مهم‌ترین مسائلی که سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی همیشه پیگیری می‌کند و بخش‌های دیگر وزارت آموزش‌وپرورش نیز بر آن تأکید دارند، این است که معلم توانمند کسی است که می‌تواند کاستی‌های کتاب را پوشش دهد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر شایستگی‌های معلمان در پوشش نقاط ضعف کتب درسی، تصریح کرد: معلمی که خدای ناکرده ضعف‌هایی داشته باشد، حتی برای بهترین کتاب هم نمی‌تواند تدریس مؤثری ارائه دهد.

حجت‌الاسلام لطیفی یادآورشد: تکریم و نکوداشت مقام معلم و هر آن چه کمک کند تا معلمان توانمندتری داشته باشیم؛ به یقین اثر مثبت مضاعفی بر بهبود برنامه درسی خواهد داشت.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره نظرات معلمان و استفاده از این نظرات در برنامه و کتب درسی دانش آموزان، اظهار کرد: اکنون معلمان در شوراهای برنامه‌ریزی و تالیف حضور دارند و پروژه‌هایی برای دوره ابتدایی تعریف شده که در آنها تعدادی از معلمان برگزیده، برجسته و با تجربه اعلام نظر می‌کنند.

وی اضافه کرد: تشکیل شوراهای مشورتی یا فرایندهای اعتبارسنجی اقدام دیگری است که برای استفاده از نظرات معلمان در فرایند برنامه‌ریزی و کتب درسی استفاده می‌شود؛ عمده اعضای این شوراها را باز هم معلمان خبره و نمونه تشکیل می‌دهند. به طور مثال فرض کنید در کتاب کار و فناوری، دو سه سال آزمایش عملی انجام شد و تیمی از دبیران خبره اعلام نظر می‌کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تشکیل دبیرخانه‌های تخصصی دروس گفت: دبیرخانه کار و فناوری، دبیرخانه دینی، دبیرخانه علوم تجربی ساختارهای رسمی هستند که ارتباط مستقیم با معلمان دارند زیرا این ساختارها شکل گرفته‌اند.

حجت‌الاسلام لطیفی اظهار کرد: مسیر دیگر برای دریافت آرا و نظرات معلمان باتجربه و خبره، سامانه دریافت نظرات درباره کتاب‌های درسی است؛ تعداد قابل توجهی از معلمان پیام‌ها و نکات خود را هر سال به سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ارائه می‌دهند همچنین گروه‌هایی بازبینی این نظرات را برعهده دارند و اغلب اصلاحاتی بر اساس نظرات معلمان اعمال می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت گروه‌های گردآوری و بازبینی نظرات معلمان، افزود: این گروه‌ها وظیفه دارند نظرات دریافتی از طریق چهار مسیر یادشده را بررسی، جمع‌بندی و در کتب درسی اعمال کنند.

 

 منبع خبر