به گزارش گروه علمی ایرنا، chatbot یا چتبات یک نرمافزار هوش مصنوعی (AI) است که میتواند از طریق برنامههای پیامرسان، وبسایتها، اپلیکیشنهای موبایلی و یا تلفن، مکالمه (چت) با یک کاربر را به زبان طبیعی شبیهسازی کند.
چتباتها اغلب به عنوان یکی از پیشرفتهترین و کارآمدترین ابزار، جهت تعامل بین انسان و ماشین محسوب میشوند. درواقع چتباتها که از پردازش زبان طبیعی NLP (رشتهای از علوم کامپیوتر، زبانشناسی و هوش مصنوعی است که به تعامل بین زبان انسان و رایانه میپردازد و توانایی درک متن و کلمات گفتاری را به همان شیوهای که مغز انسان میتواند، به رایانه میدهد) استفاده میکنند، نمایانگر تکامل سیستم پاسخگویی به سوالات هستند.
بنابراین chatbot را میتوان به عنوان یک برنامه رایانهای مبتنی بر هوش مصنوعی تعریف کرد که مکالمات انسانی را شبیهسازی میکند. این نرمافزار هوش مصنوعی، درخواستهای کاربر را تفسیر و پردازش کرده و سریعاً به آنها پاسخ میدهد.
بنا به اعلام معاونت علمی ریاست جمهوری، اکنون یک اپراتور هوش مصنوعی در کشورمان، سامانههایی مبتنی بر هوش مصنوعی از جمله ماشین پردازش گرافیگی، فضای فضای ذخیرهسازی هوشمند و چتباتهایی اختصاصی و منحصر به فرد برای حوزههای مختلف طراحی کرده است.
مدیرعامل این مجموعه اپراتوری هوش مصنوعی اظهار کرد: این مجموعه به عنوان اولین مجموعه ایرانی فعال در حوزه ارائه خدمات و زیرساختهای هوش مصنوعی، اقدام به طراحی و توسعه سامانههایی مبتنی بر هوش مصنوعی از جمله، ماشین پردازش گرافیگی، فضای فضای ذخیرهسازی هوشمند و چتباتهایی اختصاصی و منحصر به فرد برای حوزههای مختلف کردهاست.
بهاره محمدینژاد تصریح کرد:چتباتها این توانایی را دارند که بتوانند با کاوش و جستوجو در میان انبوهی از دادهها، آموزش ببیند و در نهایت بتوانند گفتوگویی شبیه به گفتوگوی انسانی را شبیهسازی کنند.
وی گفت: اپراتور راهبردی ما نیز با تیکه بر دانش فنی بومی و با بهره از مدلهای هوش مصنوعی قدرتمند جهانی، اقدام به توسعه چتباتهایی کردهاست که با یادگیری از دادههای اختصاصی سازمانی، توانستهاند دقت پاسخگویی به سوالات تخصصی را نسبت به سایر چتباتهای عمومی افزایش دهند.
به گفته این فعال حوزه نوآوری، این دست چتباتهای تخصصی از آنجا که صرفا با دادههایی تخصصی سازمانی آموزش دیدهاند قادر خواهند بود مانند یک نیروی انسانی مستقر در مرکز تماس، پاسخهای دقیقی برای پرسشهای مشتریان ارائه دهند.