به گزارش ایرنا، محمدرضا قلندر شریف عصر چهارشنبه در یکصد و پنجاه و یکمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر مشهد افزود: بخش اول خط سوم به طول ۶ کیلومتر از میدان شهدا به سمت حرم رضوی و پایانه مسافربری امام رضا(ع) در ایام دهه کرامت وارد مدار بهره برداری می شود.
وی بیان کرد: طبق خبری که امروز رسید، در روزهای میانی هفته آینده میزبان رییسجمهور و تعدادی از اعضای هیات دولت برای افتتاح خط سوم قطار شهری مشهد خواهیم بود.
شهردار مشهد ادامه داد: قطار شهری طرح ملی است و نگاه ویژهای به مشهد در سطح استانی و ملی ایجاد شده که ارزشمند است.
تکمیل طرح های نیمه تمام اولویت در مشهد
ربیس شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این نشست اظهار کرد: تکمیل طرح های در دست اقدام اولویت شورای شهر در سال پایانی است.
مهدی ناصحی افزود: همچنین شورای شهر توجه ویژهای به حمایت از کارگران زیر پوشش شهرداری دارد و در مصوبات، حقوق آنها دنبال میشود.
به گزارش ایرنا، مشهد پس از تهران دومین شهر کشور است که در سال ۱۳۸۹ به خط قطار شهری مجهز شد و هم اینک برای این کلانشهر چهار خط تعریف شده که خطوط یک و ۲ در حال بهره برداری است و خطوط سوم و چهارم نیز در دست ساخت است.
خط یکم قطار شهری مشهد به طول ۱۹ کیلومتر از پایانه غدیر نخریسی تا وکیلآباد این شهر، اسفند ۱۳۸۹ به بهرهبرداری رسید و هماکنون روزانه به طور میانگین ۱۳۰ هزار نفر در این مسیر جا بهجا میشوند، مسیر توسعه چهار و نیم کیلومتری این خط نیز از ایستگاه غدیر تا فرودگاه مشهد در دهه فجر سال ۱۳۹۴ به بهره برداری رسید.
عملیات حفاری ۱۴ و نیم کیلومتری خط دوم قطار شهری مشهد نیز از منطقه رضاشهر به سوی منطقه طبرسی شمالی پانزدهم بهمن ۱۳۹۴ به پایان رسید و اسفند سال ۱۳۹۵ مرحله نخست این خط به طول هشت کیلومتر بهرهبرداری شد.
اواخر اسفند ۱۳۹۶ نیز با بهره برداری از ۲ کیلومتر دیگر از مسیر این خط، ایستگاههای سعدی و شریعتی به صورت آزمایشی به بهره برداری رسیدند و در سفر اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ رییس جمهوری وقت به مشهد، این خط با خط یکم در ایستگاه شریعتی پیوند خورد و ادامه این خط در ایستگاه میدان شهید کاوه نیز ۱۸ مرداد همان سال بهرهبرداری شد.
عملیات حفاری خط سوم قطار شهری مشهد نیز به طول ۳۰ کیلومتر که مسیر شهرک ابوذر تا قاسم آباد را پوشش میدهد، از نیمه دوم فروردین سال ۱۳۹۵ آغاز شده است و با بهره برداری از بخش اول این خط خطوط مترو مشهد به حرم مطهر رضوی متصل می شود.
عملیات حفاری خط چهارم نیز به طول ۱۷ و نیم کیلومتر از انتهای خواجه ربیع تا شهرک شهید رجایی با ۱۵ ایستگاه از خرداد ۱۴۰۰ آغاز شد.
با توجه به اهمیت خط سوم قطارشهری مشهد به عنوان نخستین مسیر ریلی متصل به اماکن زیارتی، تمرکز و تاکید مدیریت شهری بر بهره برداری و مسافرگیری این خط است، گرچه چندین بار وعده مسافرگیری این خط تا کنون به تعویق افتاده اما آخرین قول و وعده بر مسافرگیری بخش اول خط سوم از میدان شهدا به سمت حرم مطهر رضوی و پایانه امام رضا (ع) در اردیبهشت ماه امسال و همزمان با دهه کرامت است.