توسعه صادرات فرهنگی در دستور کار است

توسعه صادرات فرهنگی در دستور کار است

 تهران- ایرنا- وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، صنایع‌دستی را گنجینه‌ای سترگ اما کمتر شناخته‌شده از هویت ملی و تمدن دیرپای ایران دانست و از طراحی و اجرای نقشه‌راه راهبردی برای ارتقای سهم این هنرصنعت در صادرات غیرنفتی کشور خبر داد.

به‌گزارش ایرنا از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی، سیدرضا صالحی‌امیری، امروز، (چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت)، در بازدید از غرفه‌های صنایع‌دستی مستقر در سالن ۲۵A نمایشگاه بین‌المللی ایران‌اکسپو، با همراهی مریم جلالی، معاون صنایع‌دستی و جمعی از مدیران ارشد وزارتخانه، از نزدیک با هنرمندان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان این حوزه گفت‌وگو کرد و در جریان روند عرضه و معرفی آثار ایرانی به بازارهای بین‌المللی قرار گرفت.

صالحی‌امیری در حاشیه این بازدید، در گفت‌وگو با خبرنگاران با تحلیل اهمیت ژئوفرهنگی برگزاری رویداد بین‌المللی ایران‌اکسپو، تصریح کرد: این نمایشگاه، زمینه‌ای مؤثر برای تبیین جایگاه اقتصاد فرهنگی ایران در سطح جهانی است. حضور بیش از ۲۵۰۰ تاجر، سرمایه‌گذار و کارشناس ارشد از ۱۰۰ کشور جهان در این رویداد، مؤید ظرفیت‌های بالای تعاملات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در حوزه اقتصاد خلاق و هنرمحور است. این در حالی است که بیش از ۳۷۰۰ نفر متقاضی حضور در این رویداد بودند.

وی با اشاره به جلوه‌گری هنر دست ایرانیان در این نمایشگاه افزود: دستاوردهای هنرمندان صنایع‌دستی در این رویداد، نمودی عینی از پیوند عمیق فرهنگ، ذوق، و خلاقیت بومی با بازار جهانی است. آنچه امروز در غرفه‌های این سالن مشاهده می‌شود، تجلی گفتمانی از زیبایی‌شناسی ایرانی است که مخاطب داخلی و بین‌المللی را توأمان به تحسین وامی‌دارد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به ضرورت بازتعریف جایگاه صادرات صنایع‌دستی در منظومه اقتصادی کشور، گفت: این حوزه، نه‌فقط به‌ مثابه یک ابزار تزئینی یا سنتی، بلکه به‌ عنوان یک ظرفیت اقتصادی پایدار، قابلیت‌های کم‌نظیری در خلق ارزش‌افزوده، ایجاد اشتغال خانواده‌محور و توسعه عدالت فرهنگی در مناطق کمتر برخوردار دارد.

توسعه صادرات فرهنگی در دستور کار است

وی با تأکید بر ماهیت هنری-هویتی صنایع‌دستی اظهار کرد: صنایع‌دستی حاصل سرپنجه خلاق هنرمندانی است که جان و دل خود را در خلق اثر نهاده‌اند. این هنر برخاسته از بطن فرهنگ ایرانی است و حامل پیام معنویت، اصالت و زیبایی است. بی‌تردید حمایت از آن، حمایت از تمدن ایران‌زمین است.

صالحی‌امیری با تبیین پیوند میان دیپلماسی فرهنگی و صادرات صنایع‌دستی خاطرنشان کرد: در منظومه سیاست‌گذاری فرهنگی دولت، توسعه صادرات فرهنگی، به‌ویژه در قالب صنایع‌دستی، یکی از مؤثرترین ابزارهای نفوذ نرم و تقویت جایگاه بین‌المللی ایران در سپهر جهانی فرهنگ است. هنر ایرانی زبان گفت‌وگوی ملت‌هاست و می‌تواند زمینه‌ساز تعاملات پایدار و تمدنی با دیگر جوامع باشد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همچنین با اشاره به سفرهای اخیر خود به کشورهای آذربایجان و ترکیه، افزود: در چارچوب این سفرها، مسیرهای تازه‌ای برای ارتقای همکاری‌های دوجانبه فرهنگی و هنری گشوده شد که می‌تواند بسترساز افزایش سهم ایران در بازارهای هدف صنایع‌دستی و نیز تقویت هم‌گرایی فرهنگی منطقه‌ای باشد.

به گزارش ایرنا، نمایشگاه ایران اکسپو (IRAN EXPO) به عنوان یکی از معتبرترین نمایشگاه‌های بین‌المللی در ایران، بستری برای تبادل فرهنگی، تجاری و فناوری میان ایران و جهان است. این نمایشگاه که به صورت سالانه برگزار می‌شود، اهداف گوناگونی از جمله معرفی آخرین دستاوردها و نوآوری‌های صنعتی، تجاری و فرهنگی ایران، تقویت روابط تجاری بین‌المللی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی را دنبال می‌کند.

این نمایشگاه که از هشتم تا دوازدهم اردیبهشت ماه در محل دائم نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپاست، فرصتی برای معرفی توانمندی های شرکت های ایرانی برای صادرات کالاها و خدمات فنی و مهندسی به اقصی نقاط جهان به شمار می‌آید.

در جریان برگزاری این نمایشگاه بیش از ۲ هزار شرکت و نمایندگان آنها از کشورهای مختلف دنیا به تهران آمده اند تا ضمن آشنایی با توانمندی های جمهوری اسلامی ایران، با بزرگ ترین شرکت های ایرانی برای برقراری تعاملات تجاری در حوزه های مختلف مذاکره کنند. بیش از ۸۰۰ شرکت بزرگ ایرانی به مدت پنج روز محصولات و دستاوردهای خود را در معرض نمایش قرار می‌دهند.

همچنین این نمایشگاه میزبان ٢۵٠٠ تاجر از ١٠۶ کشور و مقامات از ٣٩ کشور جهان است و از مهمان دعوت شده به این رویداد تجاری می توان به دبیرکل دی هشت، دبیرکل اکو، دبیرکل آیورا و شانگهای اشاره کرد.

 

 منبع خبر