به گزارش ایرنا، مازندران با داشتن یک فرودگاه بین المللی شهدای ساری و ۲ فرودگاه نوشهر و رامسر در غرب استان از استان های برخودار کشور از سیستم حمل ونقل هوایی به شمار می رود به طوریکه با انجام بیش از ۶ هزار پرواز در این فرودگاه ها در یکسال اخیر بیشتر از ۶۰۰ هزار مسافر از طریق این سیستم حمل و نقل به مقاصد مختلف در سراسر کشور جابه جا شدند.
در چند سال اخیر اداره کل فرودگاه های مازندران راه اندازی خطوط پروازی در مسیرهای مختلف را کلید زد که از آن جمله مسیر ساری به چابهار، افزایش پرواز ساری به کیش از۲ به چهار سورتی پرواز، افزایش پرواز اهواز از یک به چهار سورتی پرواز و همچنین افزایش پرواز به مشهد از هشت به ۱۶ سورتی پرواز در هفته از جمله اقداماتی است که در برخی برهه های زمانی انجام شده است.
کمبود زیرساخت ها از جمله نبود راه دسترسی و فقدان انبارهای انباشت کالا و فرسودگی ناوگان هوایی و ریلی در مازندران یکی از چالش های مهمی بود که از سوی سرمایه گذاران بخش خصوصی و فعلان تولیدی و اقتصادی استان مطرح می شود.
مازندران با توجه به ظرفیت های ممتازی گردشگری، کشاورزی و تولیدی از جمله استانهای پیش رو برای جذاب برای سرمایه گذاران محسوب می شود که دولتمردان با درک درست از این مهم برای رونق زیرساخت های این خطه از شمال تاکید ویژه دارند.
گردشگری یکی از مهمترین و پویاترین صنایع اقتصادی جهان محسوب میشود، که در بسیاری از کشورها به عنوان موتور محرک توسعه اقتصادی و اشتغال زایی شناخته می شود اما بدون تردید فراهم سازی زیرساخت ها یکی از ابزارهای مهم در این حوزه است. رشد سریع این صنعت در دهه های اخیر تاثیرات گستردهای بر تولید ناخالص داخلی، درآمد ارزی، ایجاد فرصتهای شغلی و توسعهز یرساختهای محلی داشته است.
مدیران ملی و استانی دولت چهاردهم به جمع بندی نهایی رسیدند که نباید از ظرفیت های بی نظیر مازندران برای توسعه اقتصادی و ثروت آفرینی برای کشور غافل شد.
در بین استانهای کشور، مازندران به دلیل برخورداری از موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد، تنوع زیستی جاذبههای تاریخی و فرهنگی و نزدیکی به کلانشهر پایتخت کشور یکی از مهمترین مقاصد گردشگری کشور محسوب میشود، با این وجود ظرفیت های بالا بهرهبرداری از ظرفیتهای گردشگری مازندران هنوز به طور کامل محقق نشده و نیازمند برنامهریزی جامع سرمایهگذاری و هدفمند است و در این راستا شناخت مفهوم اقتصاد گردشگری، بررسی اهمیت آن وتحلیل مزایای سرمایهگذاری در این بخش میتواند به توسعه پایدار این صنعت در استان مازندران منجر شود.
توسعه جاده های ارتباطی استان به همراه فرودگاه های این خطه از شمال از جمله زیرساخت های مهمی محسوب می شود که دولت چهاردهم و مدیران استانی برای ارتقای آن برنامه جدی دارند.
برای توسعه صنعت گردشگری بهبود زیرساختها از اهمیت بالایی برخوردار است، بنابراین هر اعتباری که به دستگاهها و نهادهای اجرایی استان در این زمینه، تخصیص داده شود، سود و فایده آن برای توسعه صنعت گردشگری و رفاه حال گردشگران و نیز شهروندان خواهد بود.
بنابراین توسعه و نوسازی فرودگاههای ساری نوشهر و رامسر برای جذب و توسعه پروازهای داخلی و به ویژه بین المللی، احداث، ارتقا و توسعه بزرگراهها با امکانات مطلوب برای کاهش ترافیک و خطرات جادهای، راه اندازی و توسعه قطارهای گردشگری برای ارائه تجربهای متفاوت به گردشگران در زیباترین مسیر ریلی کشور که ازروایتها و داستانهای خاص و جذاب برخوردار است و نیز سرمایهگذاری در سیستم حمل و نقل هوشمند، برای راهنمایی گردشگران از جمله موارد توسعهای در صنعت حمل و نقل و لجستیک مازندران خواهد بود.
فرش قرمز برای هواپیماهای پهن پیکر
در این ارتباط استاندار مازندران اظهار کرد: برای توسعه باند فرودگاه ساری و بازسازی آن ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است و عملیات عمرانی این طرح نیز به زودی آغاز خواهد شد.
وی گفت: برای جذب سرمایه گذار و فراهم سازی زیرساخت های لازم برای فرود هواپیماهای پهن پیکر در فرودگاه های مازندران یک ضرورت مهم بود.
استاندار مازندران افزود: طرح مغفول مانده بهسازی باند فرودگاه بین المللی شهدای ساری پس از ۳۸ سال عملیاتی می شود که از مدت زمان استاندارد کشوری نیز گذر کرده است.
وی افزود: مدت زمان استاندارد برای بهسازی باند فرودگاه ها از نظر کارشناسان بین ۱۰ تا ۱۵ سال است و اغلب فرودگاه ها در این بازه زمانی اقدام به بهسازی باندهای پرواز می کنند.
مقام عالی دولت در مازندران با تاکید بر اینکه فرودگاه شهدای ساری (دشت ناز) تنها زیرساخت فرودگاهی بین المللی این خطه از شمال کشور است، ادامه داد : این درحالی است که بعد از سال ها فعالیت تاکنون هیچ اقدام عمرانی و بهسازی برای باند این فرودگاه صورت نگرفته و اگر تا ماه های آینده مرمت نشود، بحثهای ایمنی پرواز تحت شعاع قرار خواهد گرفت.
استاندار مازندران تصریح کرد: با توجه به این شرایط عملیات بهسازی و مرمت باند فرودگاه دشت ناز ساری در دستور کار قرار گرفته است تا مشکلات ایمنی پرواز در مسیر فعالیت آن بوجود نیاید.
وی زمان اجرای عملیات بهسازی و مرمت باند فرودگاه دشت ناز ساری را بعد از پایان عملیات پروازهای حج تمتع امسال عنوان کرد و گفت: با اجرای این عملیات احتمال وقوع سوانح هوایی در این فرودگاه از بین خواهد رفت.
یونسی رستمی ادامه داد: با شروع کار ممکن است فرودگاه ساری چند ماه به لحاظ عملیاتی در دسترس نباشد، اما تمهیدات لازم برای خدمات پروازی از فرودگاههای دیگر پیش بینی شده است و تلاش میشود با کمترین مسئله این کار انجام شود.
سرمایه گذاری برای ادامه تپش قلب تولید
استاندار مازندران افزود: سرمایه گذاری قلب تپنده تولید است و طبق فرموده رهبر معظم انقلاب سرمایه گذاری برای تولیدیک شعار نیست بلکه یک راهبرد اساسی است که فرودگاه های مازندران در همین راستا بازسازی می شوند.
استاندار مازندران ادامه داد: اگر سرمایه گذاری برای تولید یک راهبرد اساسی معرفی شود کشور به سوی توسعه پایدار، اشتغال زایی و خودکفایی پیش می رود.
یونسی رستمی ادامه داد: در چند ماه اخیر گره های کور و کاغذ بازی های وقت گیر را پیش روی سرمایه گذاران حذف و مسیر همواری را برای آنها رقم زدیم.
مقام عالی دولت در مازندران تصریح کرد: هر سرمایه گذاری که به ما مراجعه کند بر خلاف روش اداری قبلی، در سه یا چهار جلسه در کارگروه ویژه تصمیم قطعی گرفته و مسیر برای سرمایه گذاری هموار می شود که افتتاح یک هتل در نوشهر و هتلی در کلارآباد نمونههای موفقی از این همکاری هستند.
وی افزود: اعتقادم بر آن است که مسوولان نظام، فقط باید سیاست گذاری و نظارت را مد نظر داشته باشند و بقیه کارها بر عهده سرمایهگذار و تولید کننده است و در کنار آن امنیت اقتصادی سرمایه گذار باید حفظ شود.
به گزارش ایرنا، مازندران با ۲۲ شهرستان، ۳۹ شهرک و ناحیه صنعتی و ۲ هزار و ۳۰۰ واحد تولیدی دارد که حدود ۸۰ هزار نفر به صورت مستقیم در واحدهای تولیدی و صنعتی استان اشتغال دارند.
از مجموع ۲ هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی استان، ۴۶۱ واحد در بخش ماشینآلات و فلزات اساسی، ۱۳۹ واحد در بخش برق و الکترونیک، ۱۱۵ واحد در بخش نساجی، ۴۰۸ واحد در بخش محصولات شیمیایی، ۲۱۶ واحد در بخش سلولزی، ۵۳۰ واحد در بخش کانی غیرفلزی و ۳۶۷ واحد صنعتی نیز در بخش تولید محصولات غذایی مشغول فعالیت هستند.
از سوی دیگر نبود راهبردی جامع برای توسعه گردشگری باعث شده این استان با ظرفیت، بدون برنامهریزی کلان و هماهنگ پیش رود و فقدان یک برند مشخص گردشگری باعث شده که این استان نتواند به طور موثر در بازارهای بین المللی گردشگری رقابت کند.
ناهماهنگی بین دستگاهها و نهادهای اجرایی دررفتار با سرمایهگذاران، بورکراسی پیچیده اداری و طولانی بودن روند صدور مجوزهای گردشگری بعضاً سرمایهگذاران را دلسرد میکند. در حالی که بر اساس سند راهبردی توسعه گردشگری مصوب هیئت وزیران به دلیل فرابخشی بودن این صنعت ۲۳ دستگاه و نهاد با رویکرد تسهیلگری و حمایت ازصنعت گردشگری وسرمایهگذاری دراین حوزه دارای احکام تکلیفی هستند.
صنعت گردشگری با صنعت بازاریابی و تبلیغات عجین شده است و فقدان اعتبار مناسب در این بخش، مازندران را فاقد تبلیغات گسترده حرفهای در سطح ملی و بینالمللی برای جذب گردشگران کرده که عدم حضور در نمایشگاههای بینالمللی گردشگری در کشورهای هدف، عدم استفاده موثر از ابزارهای دیجیتال و شبکههای اجتماعی موجب کاهش سهم این استان از بازار گردشگری داخلی و خارجی خواهد شد.