ایران اکسپو ۲۰۲۵؛ ویترینی از ظرفیت‌های صنعتی، اقتصادی و فرهنگی ایران

ایران اکسپو ۲۰۲۵؛ ویترینی از ظرفیت‌های صنعتی، اقتصادی و فرهنگی ایران

 رویداد بین‌المللی ایران اکسپو ۲۰۲۵ که از امروز دوشنبه هشتم اردیبهشت‌ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران گشایش یافت، بزرگترین رویداد تجاری کشور، زمینه‌ای منحصر به‌فرد برای گردهمایی فعالان اقتصادی و دروازه ورود صنایع ملی، بنگاه‌ها و شرکت‌های بخش خصوصی به بازارهای جهانی است.

ایران اکسپو ۲۰۲۵ نقش کلیدی در معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اقتصادی و صنعتی ایران به بازارهای بین‌المللی ایفا می‌کند و برگزاری ۶ دوره موفق، این رویداد بین‌المللی را به‌عنوان ویترینی از ظرفیت‌های صنعتی، اقتصادی و فرهنگی ایران شناسایی کرده که دوره جدید برگزاری ایران اکسپو با حضور بیش از ۸۰۰ شرکت بزرگ ایرانی به مدت ۵ روز میزبان بیش از ۲ هزار نفر از فعالان اقتصادی، سرمایه گذاران، تجار خارجی از ۱۰۰ کشور جهان است. بی‌تردید، چنین رویدادهایی به شرکت‌های ایرانی کمک می‌کند تا به شناسایی و نفوذ در بازارهای جدید پرداخته و سهم خود را در تجارت جهانی گسترش دهند.

حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان

حضور فعال شرکت‌های دانش‌بنیان و عرضه توانمندی‌ها و محصولات فناورانه در این دوره رویداد بین‌المللی، از مهمترین بسترهای توسعه صادرات دانش‌بنیان و بین‌المللی‌سازی این شرکت‌هاست. معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، در راستای مأموریت‌ها و وظایف خود، حمایت و تسهیل‌گری‌های لازم را جهت حضور موثر شرکت‌های دانش‌بنیان در سالن‌های تخصصی به صورت مستقل و برپایی پاویون معاونت در ایران اکسپو ۲۰۲۵ فراهم کرده است.

مزایا برای شرکت‌های ایرانی

حضور در ایران اکسپو ۲۰۲۵ می‌تواند مزایای متعددی را برای شرکت‌های ایرانی به همراه داشته باشد از آن جمله می‌توان به «گسترش بازارهای داخلی و بین‌المللی» اشاره کرد، این نمایشگاه فرصت معرفی محصولات و خدمات به بازدیدکنندگان داخلی و خارجی را فراهم می‌آورد و می‌تواند به افزایش سهم بازار شرکت‌ها کمک کند.

«جذب سرمایه‌گذاران و یافتن شرکای تجاری جدید» دومین مزیت این رویداد است و در آن، شرکت‌ها می‌توانند کسب‌وکار خود را به سرمایه‌گذاران و فعالان تجاری معرفی کرده و به ایجاد همکاری‌های استراتژیک بپردازند که خود می‌تواند منجر به افزایش سرمایه‌گذاری و گسترش دامنه فعالیت‌ها شود.

«ایجاد شبکه های تجاری» مزیت دیگر این رویداد بین‌المللی است و از رهگذر آن، بستر مناسبی برای ارتباط با بازرگانان خارجی و توسعه همکاری‌های تجاری دوجانبه فراهم می‌شود.

«فرصت بازاریابی و برندینگ» اما چهارمین مزیت ایران اکسپو ۲۰۲۵ برای شرکت‌های ایرانی است و طی آن، نمایش توانمندی‌ها و ظرفیت‌های شرکت‌ها در یک رویداد معتبر بین‌المللی به تقویت جایگاه و برند شرکت‌ها در سطح جهانی می‌انجامد.

اهداف کلیدی ایران اکسپو ۲۰۲۵

ایران اکسپو ۲۰۲۵ به دنبال تسهیل تبادلات تجاری و معرفی ظرفیت‌های صادراتی ایران به بازارهای جهانی، همچنین توسعه صادرات غیرنفتی و ارتقای جایگاه ایران در عرصه تجارت بین‌الملل با جذب سرمایه‌گذاری خارجی و ایجاد فرصت‌های جدید برای تجار و بازرگانان ایرانی است.

گروه‌های کالایی متنوع

هفتمین دوره برگزاری این رویداد بین‌المللی، از شرکت‌ها در گروه‌های کالایی متنوعی نظیر صنایع‌غذایی، کشاورزی، شیلات، صنعت، فرش دستباف، صنایع دستی، گردشگری، دارو، تجهیزات پزشکی، صنعت ساختمان و پتروشیمی استقبال خواهد کرد. چنین تنوعی نه تنها بیانگر غنای صنعتی ایران بلکه نشان‌دهنده پتانسیل‌های صادراتی گسترده کشور است.

ایران اکسپو ۲۰۲۵، فرصتی برای شرکت‌های دانش‌بنیان و سایر فعالان اقتصادی است تا ضمن معرفی توانمندی‌های خود، با سرمایه‌گذاران و شرکای تجاری جدید ارتباط برقرار کرده و گامی مؤثر در راستای توسعه صادرات غیرنفتی و ارتقای برند ملی ساخت ایران بردارند.

* رئیس مرکز راهبری ستادهای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان

 

 منبع خبر