به گزارش خبرنگار ایرنا، حسینعلی امیری شامگاه یکشنبه در یکصد و هفتاد و پنجمین جلسه شورای آموزش و پرورش فارس اظهار کرد: بدترین وضعیت برای هر سیستم، رضایت مدیر از شرایط موجود است؛ چراکه این رضایت به افول سیستم منجر میشود. گشایش واقعی زمانی رخ میدهد که به فراسوی وضعیت کنونی بیندیشیم.
وی افزود: استان فارس دارای دانشگاههای معتبر و صاحبنظران برجسته در حوزه تعلیم و تربیت است. ما باید از نظرات این کارشناسان برای تحلیل دقیق وضعیت آموزش و پرورش استان استفاده کنیم.
استاندار فارس تاکید کرد: اعضای شورای آموزش و پرورش باید پیشنهادات خلاقانه و ابتکاری خود را برای بهبود نظام آموزشی به دبیرخانه ارایه دهند تا این ایدهها در نشستهای آتی بررسی شود.
امیری ادامه داد: این شورا باید برنامههای عملیاتی برای ارتقای کیفیت آموزش، بهبود زیرساختهای آموزشی و افزایش سطح دانایی دانشآموزان تدوین کند.
وی همچنین خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش برای انجام ماموریتهای خود در حوزههای مختلف نیازمند همکاری سایر نهادهای مرتبط است. انتظار میرود اعضای شورا به مسایل روزمره اکتفا نکنند و با ارایه طرحهای نوآورانه، نقشی فعال در تحول نظام آموزشی ایفا کنند.
استاندار فارس با انتقاد از وابستگی به برنامهریزیهای مرکزی، گفت: نباید منتظر تدوین برنامه از سوی تهران باشیم. تفاوتهای استانی و آزادی عمل شورا در تصمیمگیری، لزوم برنامهریزی محلی را پررنگ میکند.
ضرورت جایگزینی مدارس ناایمن و استفاده از ظرفیت خیران
امیری با اشاره به ضرورت جایگزینی مدارس سنگی و کانکسی ناایمن در فارس، اعلام کرد: ساخت بیش از ۶۰۰ مدرسه با اعتبارات دولتی امکانپذیر نیست و باید از ظرفیت خیران، بنیاد علوی و آستان قدس رضوی بهره بگیریم.
وی تاکید کرد: برنامه استان برای مشارکت در نهضت مدرسهسازی باید با کیفیت مطلوب و به موقع اجرایی شود.
پیشگیری از بازماندگی تحصیلی و تکریم معلمان
استاندار فارس با اشاره به اهمیت پوشش تحصیلی کامل، گفت: موضوع بازماندگان از تحصیل نباید مورد غفلت قرار گیرد و باید از مشارکت خیران در این زمینه استفاده شود.
وی همچنین با تبریک هفته معلم، پیشنهاد داد: در مراسم این هفته، اندیشههای شهید مطهری به عنوان نماد معلم شهید تبیین شود تا الگویی برای تربیت نسل آینده باشد.
معرفی ۲۳۳ معلم نمونه استانی
مدیرکل آموزش و پرورش فارس، در این نشست اعلام کرد: از ۶ هزار و ۲۷۹ مدرسه دولتی، پنج هزار و ۴۴۵ مدرسه (۸۷ درصد) در فرآیند انتخاب معلم نمونه مشارکت داشتند. در نهایت، ۲ هزار و ۴۰۴ معلم به عنوان برگزیدگان منطقهای و ۲۳۳ نفر به عنوان معلمان نمونه استانی انتخاب شدند.
محسن کلاری، با اشاره به چالشهای ثبتنام دانشآموزان، گفت: نیازمند تدوین برنامههای منسجم برای مشارکت اولیا در اداره مدارس و نظارت مؤثر انجمن اولیا و مربیان هستیم.
کلاری در پایان بر لزوم برگزاری باشکوه مراسم روز معلم تاکید کرد و افزود: انتظار میرود مسئولان شهرستانی در قالب گروههای کاری، در تجلیل از معلمان حضور فعال داشته باشند.
تقدیر از دانشآموزان و معلمان مدالآور
در این جلسه، از هفت دانشآموز و چهار معلم استان فارس که در المپیک دانشآموزی صربستان (ژیمنازیاد ۲۰۲۵) موفق به کسب هشت مدال (چهار طلای تیمی، دو نقره تیمی، یک طلا و یک نقره انفرادی) در رشتههای بسکتبال، تنیس روی میز، دوومیدانی، تکواندو، بوکس و کشتی شدند، تجلیل شد.