مدرس سینما: فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای فرصت پرداخت ایده را از فیلمساز می‌گیرد

مدرس سینما: فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای فرصت پرداخت ایده را از فیلمساز می‌گیرد

 مشهد- ایرنا- یک کارگردان و مدرس سینما گفت: فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای که چندسالی است در ایران باب شده و حتی جشنواره‌ای در این زمینه برگزار می‌شود؛ زمان کوتاه ۱۰۰ ثانیه برای فرصت پرداخت کامل به ایده را نمی‌دهد و فیلمساز را از پرداختن مطلوب به موضوع و تصویرسازی دور می‌کند.

احمد شادکامی روز یکشنبه در نشست نقد و بررسی فیلمهای تولیدی فیلمسازان جوان خراسان رضوی در نخستین روز از هفته فیلم و عکس مشهد بر لزوم عمق بخشیدن به ایده‌ها و روایت‌ها در آثار سینمایی تاکید کرد.

وی با اشاره به فیلم “فرشته” به کارگردانی رسول ناصری به نمایش درآمده در این رویداد ضمن تاکید به برخی نکات مثبت آن، به شخصیت‌پردازی ضعیف و عدم منطق روایی در آن پرداخت و گفت: در این فیلم سوال‌های بی‌جوابی برای ما ماند که حتی اگر فیلمی فرا واقعی باشد، باید علل و منطق اتفاقات در آن برای بیننده قابل درک و پذیرش باشد.

مدرس سینما به عمق بخشیدن به مضامین مذهبی در فیلم‌ها تاکید کرد و گفت: متاسفانه سطحی‌نگری در برخی فیلم‌های مذهبی را شاهد هستیم، ما فکر می‌کنیم که همه اعتقادات مذهبی خود را دارند و لازم به تعمیق موضوع در فیلم نیست، اما نباید حتی در مورد موضوعات مذهبی اولین چیزی که به ذهن فیلمساز می‌رسد را بسازد، اگر فیلمی با ژانر مذهبی ساخته می‌شود، باید برای آن زحمت کشیده و به آن عمق بخشید.

شادکامی مستند “کلکین” به کارگردانی ابوالفضل شکیبا در این رویداد را به دلیل خلاقیت و ارائه اطلاعات بصری خوب از موضوع مقاومت و جنگ در افغانستان مورد ستایش قرار داد و گفت: این فیلم مستند، بیننده را به فضایی می‌برد که رزمندگان در افغانستان مقاومت می‌کردند، اساس مستند هم بر همین موضوع استوار است، فیلم مستند باید چیزها و مواردی را به بیننده نشان دهد که او قادر به دیدنش نیست و تاکنون آن را درک نکرده است.

این مدرس سینما در نقد فیلم “مادر” به کارگردانی نعمت الله سرگلزایی ضمن تحسین ایده و بازی‌های مستندگونه آن، بر اهمیت روایت و تصویر در سینما تاکید کرد و گفت: مضمون فیلم که در مورد یک مادر شهید است، فوق‌العاده بوده اما سینما یعنی روایت و تصویر و شکل؛ برای این مفهوم باید شکلی ایجاد کرد که ایده بسیار خلاقانه‌ای باشد که سینمایی نشده بود.

وی بر لزوم استفاده از المان‌های ایرانی و خراسانی در فیلم‌ها تاکید کرد و گفت: بهتر است در فیلم‌ها باید مقداری از فرهنگ جایی که هستیم را نشان دهیم. چیزی پیدا کنیم که المان نشان دهد ما داریم اینجا زندگی می‌کنیم.

شادکامی با تمجید از فیلم «زیر سقف آهنی» به کارگردانی ملیحه کوروش زاده، گفت: فیلم خوبی بود؛ بازیها در آن فوق العاده است، خوشبختانه کیفیت بازی بازیگران در فیلم‌های خراسان رضوی سال به سال بهتر می‌شود، طراحی صحنه، طراحی لباس در آن مطلوب بود و توانسته است به خوبی داستان را روایت کند.

شادکامی به فیلم «پیام» ساخته سعید ملتجی که مربوط به قضایای غزه است نیز اشاره کرد و گفت: این فیلم موضوع و بازیهای قابل قبولی داشت اما هرچند امکانات زیادی در اختیار گرفته بود اما دلیلی نداشت بیش از حد از آنها استفاده کند، مثلا بمبهای زیادی در آن منفجر شود، گاهی اوقات ما امکانات را می‌سوزانیم.

این اظهارات شادکامی، نشان از دغدغه وی برای ارتقای سطح کیفی آثار سینمایی در خراسان و توجه بیشتر به عمق و اصالت در تولیدات سینمایی دارد.

بیشتر بخوانید:

کارگردان سینما: فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای،‌ فیلم‌ساز را ایده‌محور می‌کند

اولین فیلمم را با یک تلفن همراه ساختم/ هیجان ساخت فیلم در ۱۰۰ ثانیه

«فراصد» پذیرای آثار بیش از ۱۰۰ ثانیه است/برگزاری جشنواره «فیلم ۱۰۰» در اردیبهشت ۱۴۰۴

مدرس سینما: فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای فرصت پرداخت ایده را از فیلمساز می‌گیرد

همراه با فیلمسازان در نخستین شب از این رویداد

در نخستین شب از هفته فیلم و عکس مشهد ۲۴ اثر از فیلمسازان جوان خراسان رضوی در ژانرهای کوتاه، انیمیشن، مستند به نمایش درآمد که با برخی از سازندگان آن به گفتگو نشستیم.

مدرس سینما و از اعضای هیات انتخاب این رویداد، با اشاره به نمایش آثار مستند، داستانی و انیمیشن در آن گفت: برخی آثار از سطح بالاتری برخوردار بوده و برخی دیگر با وجود موضوعات خوب، به دلیل عدم آموزش جامع سازندگان، در سطح متوسطی قرار داشتند؛ سازندگان این آثار باید در مراحل بعد، به کیفیت کار خود بیافزایند و تجربه بیشتری کسب کنند.

امیرحجت صفرلی، نمایشگاه عکس، برگزاری نشست‌های نقد و بررسی فیلم‌ها و کارگاه‌های آموزشی رایگان از جمله برنامه‌های این رویداد برشمرد.

حسین فیروزه، کارگردان فیلم “۹ ساعت با هانا”در حاشیه این نشست در گفتگو با خبرنگار ایرنا، با ابراز خرسندی از استقبال مخاطبان و سینماگران از این رویداد، فضای ایجاد شده در هفته فیلم و عکس مشهد را بسیار خوب توصیف کرد و سلیقه چینش فیلم‌ها با حضور ژانرهای مختلف را مورد تحسین قرار داد.

عباس حسینی، کارگردان فیلم کوتاه «تفنگ چخوف» نیز در گفتگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به فانتزی سورئال بودن فیلم خود، یکی از جذابیت‌های این مراسم را فرصت دیدن فیلم‌های همدیگر و تبادل نظر بین فیلمسازان مشهدی دانست.

فرزانه سلیمانیان، کارگردان فیلم کوتاه «مریم» نیز حضور در این رویداد را فرصتی مغتنم برای تعامل با فیلمسازان باتجربه و بهره‌گیری از تجربیات آن‌ها در مسیر پر فراز و نشیب فیلمسازی دانست و از فرصت‌های کسب شده در این رویداد ابراز خرسندی کرد.

فرشید شاهسون‌پور، بازیگر و عکاس، رویدادی مانند هفته فیلم و عکس را دارای بازخورد خوبی ارزیابی کرد و آن را انگیزه‌ای برای کار هنر، تولید فیلم و عکس برای فیلمسازان و عکاسان دانست که با حضور در این رویداد، یاد می‌گیرند و کارهای دیگران را می‌بینند.

هفته فیلم و عکس سینمای جوان مشهد، با ایجاد فضایی برای نمایش آثار هنری، تبادل نظر و کسب تجربه، گامی مهم در راستای ارتقای سطح کیفی سینما و عکاسی در این شهر برداشته است.

به گزارش ایرنا، هفته فیلم و عکس سینمای جوان مشهد، به عنوان رویدادی برای نمایش تولیدات انجمن سینمای جوانان ایران و سایر مراکز فعال در این حوزه، از ۶ تا هشتم اردیبهشت ماه در پردیس سینمایی مهر کوهسنگی مشهد میزبان جمعی از هنرمندان و علاقه‌مندان به سینما و عکاسی در قالب اکران فیلم، برگزاری نشست نقد و بررسی، کارگاه‌های آموزشی و نمایشگاه عکس است.

 

 منبع خبر