به گزارش ایرنا، ساخت تقاطع غیرهمسطح "سردار شهید حاج یونس زنگیآبادی" یا شرف آباد که محل اتصال منطقه شرف آباد، زنگی آباد، اختیارآباد و شاهرخ آباد در امتداد کمربندی غربی شهر کرمان است در یکی از نقاط پرجمعیت و پرتردد مرکز استان با حوادث رانندگی زیاد، طی کمتر از یک سال انجام شد.
سازه تقاطع غیرهمسطح شهید زنگیآبادی واقع در سهراه شرف آباد از نوع عرشه فلزی است که با ستونهای بتنی اجرا شده و روان سازی ترافیک در این نقطه و کاهش تصادفات از اهداف اجرای آن است.
اجرای این پروژه از اول تیر سال ۱۴۰۳ کلید خورد و در روزهای پایانی سال گذشته همزمان با فاز دوم تقاطع سه سطحی شهدای خلبان که شرق و غرب کرمان را به هم متصل میکند، افتتاح شد.
با گذشت بیش از یک ماه از افتتاح رسمی این پل، اجرای نهایی روکش آسفالت عرشه تقاطع غیرهمسطح شهید زنگیآبادی روز پنجشنبه -چهارم اردیبهشت- انجام و برای ساعاتی این مسیر مسدود شد.
همچنین شهردار کرمان به همراه معاونان مالی و اقتصادی و حمل و نقل و امور زیربنایی شهرداری هفته گذشته از پل شهید زنگیآبادی و وضعیت اجرای زیر پل بازدید و اعلام کرد که ترافیک زیر پل بهزودی ساماندهی خواهد شد.
توضیحات معاون شهردار
این در حالی است که معاون حمل و نقل و امور زیربنایی شهردار کرمان از آغاز اجرای درزهای انبساط تقاطع غیرهمسطح شهید زنگیآبادی خبر داد و گفت: درزهای انبساط برای جلوگیری از ایجاد تنشهای بیش از حد و خرابیهای ناشی از انبساط و انقباض پل بر اثر تغییرات دمایی محیط پیرامون و عوامل طبیعی در درزهای تعبیهشده در پلها مورد استفاده قرار میگیرد.

محمدرضا یحییزاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ادامه داد: بهترین زمان برای نصب درزهای انبساط پس از گذشت یک مدت زمان برای برگشتن خیزهای منفی ایجاد شده در پل و ایجاد نشستهای احتمالی است.
وی گفت: برای همخوانی تراز درز انبساط با آسفالت نهایی پل، بهتر است درزهای انبساط پس از اجرای لایه نهایی آسفالت عرشه پل انجام شود و آسفالت نهایی عرشه تقاطع غیرهمسطح شهید زنگیآبادی اواخر هفته گذشته اجرا شد.
چرایی روکش آسفالت
معاون شهردار کرمان توضیح داد: در ارتباط با روکش آسفالتی که ۲ روز قبل در عرشه پل شهید زنگیآبادی انجام شد به این دلیل بود که در زمان افتتاح قسمتی از عرشه پل به مقاومت ۲۸ روزه (ضریب بتن عرشه) نرسیده بود لذا برای افزایش ضریب اطمینان، مشاور اعلام کرد شمعهای زیر پل را باز نکنید و مقاومت ۲۸ روزه (بتن) هم ۱۵ تا ۲۰ فروردین به پایان میرسید.
خیزی که به حالت اول باز خواهد گشت
وی گفت: بعد از جمع آوری این شمعها به دلیل اینکه خیز منفی به پل داده بودند، این خیز منفی بعد از بارگذاری دینامیکی یعنی عبور و مرور خودروها و بار ترافیکی به حالت اولیه خود بر میگردد.
یحییزاده افزود: اعلام شد بعد از جمع آوری شمعها و اینکه بارگذاری دینامیکی انجام شد و خیز به حالت اولیه برگشت، روکش نهایی آسفالت را انجام میدهند که این کار هم انجام شد.
وی با بیان اینکه برای همه پلها یک خیز منفی به تیر عرشه داده میشود گفت: در منازل مسکونی که سقف تیرچه اجرا میکنند نیز به اصطلاح یک خیز منفی به تیرچه میدهند و تیرچه را مقداری از حالتی که هست بالاتر میبرند، وقتی شمعها را برداشتند این تیرچهها به حالت اولیه بر میگردد و در مورد پل هم به همین شکل است.
معاون حمل و نقل و امور زیربنایی شهردار کرمان اظهار داشت: بعد از اینکه روکش اصلی انجام شد و خیز پل به حالت اولیه برگشت، اجرای درزهای انبساط هم شروع شد و محل درز انبساط همان جاهایی است که عموما مردم میبینند آسفالت کنده میشود و درز انبساط میگذارند که از لحاظ سازه ای لرزش منتقل نشود به خاکریز یا برعکس.

درزهای انبساط بعد از سال ها
وی افزود: نه تنها این پل در مورد پلهای دیگر مثل چهارراه زندان و چهارراه احمدی نیز پارسال درزهای انبساط آنها بعد از ۱۰ سال اجرا شد.
یحییزاده گفت: باعث افتخار است که ساخت پل شهید زنگیآبادی در اسرع وقت، از طراحی تا اجرا توسط متخصصان کرمانی انجام شده و شرکتهای بومی انجام دادند که این مساله حایز اهمیت است. حتی پلهای سگمنتال (قطعات پیش ساخته پیش تنیده) که قرارگاه خاتم در شهر کرمان در دست اجرا دارد، بومی سازی شده و متخصصان کرمانی انجام میدهند.
وی تصریح کرد: برای این پل آزمایشهای متعدد انجام شده، یکسری مشاور و مدیر پروژه در آنجا مستقر داشتیم و در مورد کیفیت میلگرد، بتن حتی ورقهایی که در کارخانه ساخته میشد آزمایشهای مربوطه انجام شده است و تلاش میشود عملیات نصب درزهای انبساط این تقاطع غیرهمسطح نیز در کوتاهترین زمان ممکن انجام شود.
توضیحات رییس کمیسیون عمران شورا
اما رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر کرمان نیز در این باره گفت: قبل از اجرای هر پروژهای طراحی و مطالعه لازم انجام میشود، مطالعات فاز اول و دوم و یکسری سلسله مراتب، مشاور و ناظر دارد که همه اینها به نوعی روی پروژه نظر دارند تا کار تمام شود؛ بعد از اتمام کار هم این مجموعه تا سالها باید پاسخگو باشند.
منصور ایرانمنش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آنچه تا الان حداقل ما اطلاع داریم و با دوستان صحبت داشتیم، ایراد فنی و مورد خاصی که قابل ملاحظه باشد درباره پل شهید زنگیآبادی گزارش نشده است.
وی گفت: آسفالت پل ۲ لایه دارد و اگر میخواستند با هم انجام شود ممکن است مدتی طول میکشید تا آن را بازگشایی کنند لذا برای اینکه مردم زودتر استفاده کنند و به بهرهبرداری برسد لایه اولیه را انجام دادند و پل زیر بار ترافیک رفت تااینکه لایه دوم آسفالت هم ۲ روز قبل انجام شد.

این عضو شورای اسلامی شهر کرمان گفت: بسیاری از تغییرات ظاهری در پلها بعد از افتتاح روال طبیعی است، برای مثال آسفالت همزمان ۲ لایه معایبی دارد، وقتی بتنریزی را انجام میدهند یکسری موجهایی ایجاد که اینها در آسفالت گرفته میشود.
هنوز ایراد فنی موثر گزارش نشده است
وی ادامه داد: میتوان بعد از مدتی که پل زیر بار ترافیک رفت، آسفالت دوم را انجام داد، البته همزمان هم میتوان انجام داد و با توجه به اینکه سهراه شرفآباد گره ترافیکی مزمن بود، تصمیم بر آن شد که سریع کار انجام شود و تاکنون ایراد و اشکال فنی که موثر باشد، نداشته ایم.
ایرانمنش گفت: نمیشود کسی که صاحبنظر نیست و تخصص کافی در این حوزه ندارد بخواهد نظر بدهد بنابراین اگر مطلب و مستنداتی هست ارائه کنند، تیمهای فنی و کارشناسی بررسی میکنند و قابل پیگیری است.
وی افزود: کاری که انجام میشود ضمانت اجرا دارد و مجریان پروژه تا چند سال بعد باید پاسخگو باشند و چیزی نیست که از کنار آن به راحتی عبور کنند؛ ولی به لحاظ ساختاری اتفاقی نیفتاده و بحث فنی خاصی را ندیدیم، تنها بحث این بود که زودتر پروژه انجام شود و مردم سریع تر استفاده کنند، بعد لایه دوم آسفالت انجام شود.
رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر کرمان گفت: اجرای درزهای انبساط را هم در پروژههای دیگر شهری داشتیم و طبق گزارشی که به ما دادند بعد از افتتاح میتوان این کار را انجام داد.
به گزارش ایرنا، درز انبساط یکی از اجزای پل محسوب میشود که از خرابی و خسارت ناشی از انبساط و انقباض آن جلوگیری میکند؛ سازههای بزرگ همچون پلها در اثر تغییرات دمایی به واسطه تغییر فصل، منبسط و منقبض میشوند و این تغییرات در طولانی مدت میتواند به بدنه پل آسیب وارد کند.
درزهای انبساط پل روی درز بین قطعات دال و عرشه پل اجرا میشود و از پل در برابر نوسانات دمایی و دیگر عوامل محیطی محافظت میکند. عوامل زیادی مانند مقاومت در برابر خوردگی در مناطق مرطوب، تحمل دمای بالا و پایین در مناطق گرمسیر و سردسیر همچنین مقاومت در برابر فرسایش در مکانهای پرتردد، در انتخاب درز انبساط مناسب مهم است.