۵ نکته درباره حضور «زن و بچه» سعید روستایی در کن ۲۰۲۵

۵ نکته درباره حضور «زن و بچه» سعید روستایی در کن ۲۰۲۵

 تهران- ایرنا- حضور جدیدترین ساخته سعید روستایی در بخش رقابتی بزرگترین و مهمترین جشنواره سینمایی جهان، دربردارنده نکات مهمی است؛ نکاتی که در جریانی دوطرفه، به اتفاق‌های خوبی برای کارگردان و مدیریت سینمایی کشور منجر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، پذیرفته شدن «زن و بچه» در بخش رقابتی بزرگ‌ترین و مهمترین جشنواره سینمایی جهان، از چند منظر برای سینمای ایران و شخص سعید روستایی، مبارک و البته حائز اهمیت است که در ادامه به مهمترین این موارد اشاره می‌کنیم.

سینمای ایران اکنون فارغ از برندهای همیشگی خود نظیر اصغر فرهادی، برندی به نام سعید روستایی دارد که بزرگ‌ترین جشنواره سینمایی جهان، در انتظار ساخته شدن فیلم‌هایش است

۱. برخی از رسانه‌های معتبر بین‌المللی، از ماه‌ها قبل این گمانه را مطرح کردند که نخستین رونمایی از فیلم جدید سعید روستایی، در جشنواره کن خواهد بود. اظهاراتی که البته خیلی جدی گرفته نشد. با اعلام اسامی فیلم‌های بخش مسابقه اصلی کن مشخص شد که فیلم روستایی در این فهرست جایی ندارد اما همان رسانه‌ها اعلام کردند که با پیشرفت مراحل فنی فیلم، تیری فرمو (دبیر جشنواره) این اثر را در بخش رقابتی وارد خواهد کرد.

همین اتفاق افتاد و «زن و بچه» در اعلامی ثانویه، وارد بخش مسابقه جشنواره کن شد. این یعنی آن‌که سینمای ایران اکنون فارغ از برندهای همیشگی خود نظیر اصغر فرهادی، برندی به نام سعید روستایی دارد که بزرگ‌ترین جشنواره سینمایی جهان، در انتظار ساخته شدن فیلم‌هایش و اعتباربخشی بیشتر به رویدادش است.

۲. این یک نمونه متعالی از همکاری سازمان سینمای با کارگردانی است که تصور می‌شد دیگر با مدیریت سینمایی کشور کاری ندارد. همان اتفاقی که می‌توانست برای «برادران لیلا» رخ داده و فیلم بدون هیچ مشکلی، در اکران‌ها و جشنواره‌های جهانی شرکت کرده و سپس در ایران به روی پرده برود، اکنون با «زن و بچه» رخ داده و حداقل تا اینجا، نیمی از راه به‌سلامتی طی شده است. قطعا فیلم به‌لحاظ مضمونی مورد پسند سازمان سینمایی بوده و اگر اتفاق سوئی در مراسم فرش قرمز، فتوکال یا سالن کنفرانس رخ ندهد می‌توان با آسایش، در انتظار اکران تابستانی فیلم بود.

۵ نکته درباره حضور «زن و بچه» سعید روستایی در کن ۲۰۲۵

۳. طی ۲ سالی که از نمایش فیلم «برادران لیلا» می‌گذرد، هر دو طرف سعید روستایی و سازمان سینمایی، مراقبت‌هایی جدی از خود به عمل آوردند. روستایی تلاش کرد تا با عدم‌اظهارنظر بی‌مورد، مسیر پیش‌رویش را ناهموار نکند و سازمان سینمایی که از بابت عدم‌همکاری مطلوب با این پروژه، تحت فشارهای سنگینی از سوی مخاطبان بود نیز تلاش کرد تا با عدم‌تکرار آن روش، فرصت‌سوزی دیگری را به سینمای ایران تحمیل نکند. پروسه تولید و راهیابی «زن و بچه» به جشنواره کن، درنتیجه مراقبت این دو قطب از یکدیگر و همکاری است که قطعا به اتفاق‌های به‌مراتب بهتری برای اکران داخلی و بین‌المللی این فیلم و البته حضور سینمای ایران در فصل جوایز منجر خواهد شد.

روستایی به یک کارگردان مهاجر تبدیل نشد و تصمیم گرفت با وجود مشکلات، در ایران بماند و فیلم بسازد. «زن و بچه» قطعا نخستین مزد چنین تفکری است

۴. این همکاری دوسویه، بیش از سازمان سینمایی، به سود سعید روستایی تمام شد. اگر اکران شکست‌خورده خارجی در دو کشور فرانسه و امارات برای «برادران لیلا» رقم نمی‌خورد، چه‌بسا روستایی عطای فعالیت در داخل ایران را به لقایش می‌بخشید آن‌هم در دوره‌ای که سازمان سینمایی وقت، تلاش چندانی برای حراست از این فیلمساز مولف به انجام نرساند. بنابراین روستایی به یک کارگردان مهاجر تبدیل نشد و تصمیم گرفت با وجود مشکلات، در ایران بماند و فیلم بسازد. «زن و بچه» قطعا نخستین مزد چنین تفکری است که به کارگردان اجازه می‌دهد تا در مسیر موفقیت و اقبال همیشگی خود گام بردارد.

۵. با پذیرفته شدن «زن و بچه» در بخش رقابتی جشنواره کن و اکران احتمالی فیلم در تابستان امسال، تکلیف نماینده سینمای ایران برای حضور در جشنواره اسکار نودوهشتم نیز تاحدودی مشخص است. اگر فیلم بتواند در کن، افتخارآفرین ظاهر شود و پیرو آن، حضوری موفق در فصل جوایز داشته باشد، این مسیر برای آن هموارتر خواهد شد. البته که فیلم احتمالا بیشتر از ۷۱۸ هزار دلار اکران جهانی «برادران لیلا» خواهد فروخت اما اینکه سازمان سینمایی در حمایت از فیلم، امکاناتی را برای اکران منظم جهانی و حضور موفق‌تر در فصل جوایز در نظر بگیرد می‌تواند به اتفاق‌های خوبی برای سینمای ایران در اسکار ۲۰۲۶ ختم شود.

 

 منبع خبر