آشنایی معلمان با فرایند تنظیم راهبرد مطالعه و یادگیری ضروری است

آشنایی معلمان با فرایند تنظیم راهبرد مطالعه و یادگیری ضروری است

 تهران - ایرنا - رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش، با تاکید بر لزوم همسویی معلمان با اهداف سنجش و آشنایی با فرایند تنظیم راهبرد مطالعه برای یادگیری دانش‌آموزان، گفت: دبیرخانه‌های کشوری راهنمای عملی این مباحث در دبیرخانه های مربوطه تدوین شده که نقشه راه خوبی برای معلمان در دستیابی به اهداف موردنظر است.

به گزارش ایرنا از وزارت آموزش و پرورش، محسن زارعی روز چهارشنبه در نشست کشوری طرح ارتقای سواد سنجش معلمان دوره متوسطه اول (ویژه قطب ۵ کشوری) با اشاره به برگزاری آزمون‌های هماهنگ سه درس علوم، ریاضی و فارسی در سال گذشته، اظهار کرد: آزمون‌های سال قبل بر مبنای سنجش عملکرد برگزار و با واکنش و نظرات مختلف دانش‌آموزان و همکاران همراه شد به نحوی که این رویداد می‌تواند تلنگری برای نظام آموزشی و معطوف کردن توجه طراحان و معلمان به اهداف کتاب درسی باشد.

وی خاطرنشان کرد: باید این پرسش اساسی را در ذهن خود داشته باشیم که این کتاب چه تغییری در دانش‌آموز ایجاد کرده و چه شایستگی به او اضافه خواهد کرد، باید با پرسش‌های اساسی دانش‌آموزان همراه شویم و در ارزشیابی نیز به آن توجه کنیم.

زارعی با بیان اینکه سنجش باید مقوم و جلوه‌ای از فرایند یاددهی و یادگیری باشد، ادامه داد: این مهم مبتنی بر راهنمای عملی محقق می شود و سال گذشته با همکاری گروه معلمان، راهنمای عملی آزمون‌های نهایی تدوین و امسال هم بسته‌های یادگیری تدوین شد، در خصوص متوسطه اول نیز همین اقدامات انجام خواهد شد.

وی اظهار کرد: به مدیران مدارس توصیه کنید در فرصت باقیمانده بر این موضوع تمرکز کنند که ارزشیابی فقط آزمون گرفتن به ویژه آزمون مداد و کاغذ نیست، باید فرصت آموزش را مغتنم شمرده و از آن استفاده کنیم.

وی متذکر شد: از آزمون‌ها غول بزرگی برای دانش‌آموزان نسازیم و مسیر آزمون را تسهیل کنیم، معلمان می‌توانند آرامش ایجاد کرده و یادگیری را شکل دهند.

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه دوره اول وزارت آموزش و پرورش نیز در ادامه با بیان اینکه سنجش پلی بین تدریس و یادگیری است و سواد سنجش معلمان را باید ارتقا داد، اظهار کرد: تحلیل میزان یادگیری دانش‌آموزان از بخش‌های مختلف بر اساس نتایج و تحلیل آزمون ‌ها توسط معلمان موجب می‌شود سنجش در خدمت یادگیری باشد.

 

 منبع خبر