به گزارش خبرنگار ایرنا، بنا بر این آمار که روز یکشنبه در جلسه شورای راهبردی کاهش تصادفات استان عنوان شد در ۱۰ ماهه پارسال ۱۵۱ نفر در راه های درون شهری و ۳۸۸ نفر در راه های برون شهری و راه روستایی مازندران جان باختند.
کاهش تصادف منجر به فوت در ۱۰ ماهه امسال در حالی است که طبق آمار بیش از ۶۲ میلیون تردد برابر با ۱۱.۵ درصد افزایش تردد در محورهای مختلف استان مازندران ثبت شده است.
در ۱۰ ماهه امسال حدود ۶۰۶ میلیون تردد انواع خودرو ها در محور های مازندران ثبت شد. بنابر این گزارش عابران پیاده بیشترین آمار مرگ و میر در تصادفات درون شهری مازندران بودند که ۶۰ درصد آنان سالمند و بالای ۵۰ سال سن داشتند. همچنین یکی از دلایل اصلی تصادف درون شهری مازندران وجود معابر حادثه خیز بسیار زیاد است.
طبق آمار رسمی فرماندهی انتظامی مازندران آمل، بابل و ساری بیشترین تصادفات درون شهری را امسال به خود اختصاص دادند.
پلیس راهنمایی و رانندگی مازندران اعلام کرد که خط کشی عابران پیاده در خیابان های شهرهای مازندران مورد بی توجهی شهرداران قرار می گیرد. موضوعی که مقرر شد تا شهرداران تا پیش از عید نوروز ۱۴۰۴ اقدام عملی خط کشی را انجام بدهند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، طبق تصمیم اعضای شورای ترافیک مازندران، با عملیات ایمن سازی و بازگشایی و تردد موقت راه دسترسی جایگزین سد هراز در ایام تعطیلات نوروزی با هدف کاهش ترافیک مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
باطل شدن ۸۵۰ مورد کارت هوشمند رانندگان متخلف مازندران در اضافه تناژ
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران با هشدار به این که افزایش تناژ به شدت زیر ساخت راه و ایمنی جان مردم را در استان به مخاطره انداخته است، توضیح داد: به همین دلیل کنترل بارنامه و جلوگیری از فرار بارنامه را از طریق مبداء تحت کنترل قرار می دهیم.
حسن جهانیان در جلسه امروز برای حل شدن این موضوع از دستگاه قضایی برای تنبیه بیشتر متخلفان طلب همکاری کرده است.
وی ادامه داد: تخریب محورهای ارتباطی به خصوص راه های اصلی و شریانی مازندران و وارد آمدن آسیب به ابنیه راه به ویژه پل های ساخته شده و افزایش تصادفات و تلفات رانندگی از جمله تبعات منفی حمل اضافه بار توسط خودروها است.
جهانیان تصریح کرد: طبق آمار پنج هزار کمپرسی در مازندران فعالیت دارند که فقط ۳۰ درصد آنان در جابجایی بار بارنامه دریافت می کنند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران با ذکر این نکته که وقتی کارت هوشمند ۸۵۰ رانندگان متخلف باطل شده است، آنان با مخدوش کردن پلاک ها اقدام به ادامه تخلف اضافه تناژ می کنند، بیان کرد: مدیریت افزایش بار و اضافه تناژ در محورهای اصلی از مبدا معادن شن و ماسه باید انجام شود.
جهانیان گفت: یکی از راهکارهای این است که معدن داران با داشتن باسکول و دوربین های مداربسته متصل به پلیس برای کنترل پلاک خودروها عملیاتی شود.
ظرفیت سنجی تردد جاده های ارتباطی مازندران
فرمانده پلیس راه مازندران نیز در این جلسه به وجود۱۸۰ بریدگی غیر مجاز و ۸۷ نقطه خطرناک حادثه خیز در جاده های مواصلاتی استان اشاره کرد و گفت: برای انجام تسهیل تردد خودروها به خصوص سفر گردشگران جاده های مواصلاتی مازندران باید ظرفیت سنجی شود.
سرهنگ هادی عبادی با بیان اینکه ظرفیت تردد محور کندوان ۳۰ هزار خودرو در روز را دارد که این آمار در پایان هفته و تعطیلات نوروزی به ۴۵ هزار خودرو می رسد.
وی با ذکر این نکته که تداخلات ترافیکی در محور کندوان زیاد است که باید از راه پدافندی هشت کیلومتری در منطقه مرزن آباد آماده شود، ادامه داد: با انجام این طرح مشکلات بومی ها را در زمان یکطرفه شدن این محور تا منطقه دزبن برطرف می کند.
سرهنگ عبادی ادامه داد: متوسط روزانه تردد خودروها در زمان عادی محور کندوان ۱۰ تا ۱۵ هزار تردد است که در پایان هفته به ۳۰ هزار خودرو و در تعطیلات نوروز و تابستان به ۴۵ هزار خودرو می رسد که به نسبت به ظرفیت جاده بسیار زیاد است.