به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر رضا منصوری شامگاه شنبه در "رویداد یک روزه" پژوهش، گذشته، حال، آینده"که در دانشگاه علوم پزشکی زنجان برگزار شد با بیان اینکه چگونه یک دانشگاه واقعی داشته باشیم افزود: مفهوم دانشگاه در ایران درحال تغییر است و در ۱۰ سال اخیر بیش از ۴۰ کتاب در پژوهشگاه وزارت علوم درخصوص "دانشگاه و اینکه دانشگاه چیست" چاپ شده است.
وی اضافه کرد: این موضوع نشانگر این است که در کشور مشکل داریم و معتقدم تا زمانی که به این بدیهیات پاسخ داده نشود در حکمرانی پژوهش، دانشگاه و توسعه ملی با مشکل مواجه خواهیم بود.
این استاد دانشگاه ادامه داد: کلماتی همچون دانشگاه، آموزش عالی، علم و پژوهش در ایران کاملا بدیهی شمرده میشود درصورتی که نه در عرف معنوی و نه در عرف مدیریت دولتی، هیچ اطلاعی از این مفاهیم در برنامهریزی دولتی وجود ندارد.
وی اظهار داشت: شاهد این مدعا، این است که آموزش عالی، از علم و دانشگاه تفکیک نمیشود درصورتی که تفکیک بین آموزش عالی و علم یا آموزش عالی و دانشگاه در عرف کشورهای صنعتی، بسیار بدیهی و کاملا متمایز است.
منصوری افزود: شاهد انواع و اقسام مشکلات در دانشگاهها هستیم از مشکلات اعضای هیات علمی گرفته تا دانشجویان و کارکنان و حتی تعداد فارغالتحصیلان بیکار هم بسیار است و در این میان باید بپذیریم که دانشگاه در ایران مسئله دارد.
به گفته منصوری، مفهوم و نهاد دانشگاه در ایران باید به دنبال تغییر باشد و آموزش عالی از دانشگاه جدا شود و معنای این جدایی، این نیست که با اسم دیگری باشد بلکه چگونگی حکمرانی در دانشگاه مرتبط با آموزش عالی یک موضوع و حکمرانی در دانشگاه، مراکز آموزش عالی و پژوهشگاه در ارتباط با علم، موضوعی دیگر است که تفکیک این موضوعات در ایران باید آغاز شود.
رئیس دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان نیز در این همایش با بیان اینکه حمایت بخش خصوصی از دانشگاه و علم، لازم است ادامه داد: در عین حال در بخشی از حوزههای دانشی باید حمایت جدی دولت را داشته باشیم و این موضوع در بیانیه نهایی کنفرانس جهانی آموزش عالی یونسکو ۲۰۰۹ نیز مورد تاکید قرار گرفته است.
سعد الله نصیری قیداری با بیان اینکه حمایت دولت از پژوهش در قوانین کشور ما وجود دارد ولی در عمل بسیار کم اتفاق میافتد، افزود: هم اکنون سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی همچنان کمتر از نیم درصد است و این روند حتما باید اصلاح شود.
وی خاطرنشان کرد: هرچه به جلو پیش میرویم، اهمیت سرمایهگذاری در آموزش عالی بیشتر آشکار میشود و در این میان، طبق بیانیه شورای علمی بینالمللی، هیچ کشوری نمیتواند علوم پایه و کاربردی را از یکدیگر جدا کند چرا که این دو وابسته به یکدیگر هستند.