چرا اسقاط موتورسیکلت مهمتر از خودرو است؟

چرا اسقاط موتورسیکلت مهمتر از خودرو است؟

 هر موتورسیکلت فرسوده به‌طور میانگین می‌تواند معادل شش خودروی سواری، آلاینده وارد هوای شهر کند. این موضوع سهم قابل‌ توجهی در تشدید آلودگی هوای تهران که حدود ۴ میلیون موتورسیکلت در آن تردد می‌کند دارد و لزوم نوسازی این ناوگان را برای این شهر دو چندان می‌کند.

در استانداری تهران «قرارگاه ساماندهی موتورسیکلت‌ها» راه‌اندازی شده است. قرار است این قرارگاه کمک کند فرایند تقریبا متوقف شده اسقاط موتورسیکلت در پایتخت، دوباره شروع به کار کند. البته مسئله آلایندگی موتورسیکلت‌ها در سراسر کشور فرمول یکسانی دارد.

1 مساوی ۶

در حال حاضر حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت دارای پلاک در کلانشهر تهران تردد می‌کنند که بر اساس بررسی‌ها، نزدیک به ۵۵ درصد آن‌ها فرسوده هستند. بر اساس سیاهه انتشار آلایندگی‌های سازمان حفاظت محیط زیست هر موتورسیکلت فرسوده به‌طور میانگین معادل شش خودروی سواری، آلاینده وارد هوای شهر می‌کند. این موضوع سهم قابل‌ توجهی در تشدید آلودگی هوای تهران دارد و لزوم نوسازی این ناوگان را دوچندان می‌کند.

۱۳ میلیون موتورسیکلت فرسوده در کشور وجود دارد و بالای ۹۰ درصد این موتورسیکلت‌ها که منبع انتشار آلودگی زیادی در هوا به شمار می روند معاینه فنی ندارد. از این ۱۳ میلیون حدود ۶ هزار موتورسیکلت به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده و فقط ۵ هزار دستگاه موتورسیکلت توانسته‌اند گواهی معاینه فنی بگیرند. یعنی از ۱۳ میلیون ناوگان موتورسیکلت که در کشور تردد می‌کنند فقط ۵ هزاردستگاه گواهی معاینه فنی دارند. ناوگان فرسوده موتورسیکلت تأثیر زیادی نیز در مصرف روزانه سوخت دارند. براساس آمار بهینه سازی مصرف سوخت، موتورسیکلت‌های فرسوده بیش از دو برابر یک موتورسیکلت معمولی سوخت مصرف می‌کنند.

معادل:

نوع موتورسیکلت سن فرسودگی
بنزینی کاربراتوری ۶ سال
بنزینی انژکتوری ۱۲ سال
برقی ۱۵ سال

 برچسب
موتور و موتور سوار آلودگی هوا زهرا رفیعی سازمان حفاظت محیط زیست محیط زیست ایران
 

 منبع خبر