به گزارش همشهری آنلاین، ٢٤اردیبهشت سال١٣٤٦ خط تولید پیکان به راه افتاد. در این سال ۲مدل پیکان روی خط تولید قرار داشت که یکی لوکس و دیگری دولوکس نام داشت. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران که کارخانه ایرانناسیونال به ایرانخودرو تغییر نام داد، پیکان حسابی چهره عوض کرد و با ظاهری جدید بهعنوان چراغ بنزی رونمایی شد.
حتما برایتان جالب است که بدانید نخستین قرعهکشی خودرو در یکی از روزهای پاییز سال۶۱ در تهران برای پیکان انجام شد و فردای آن روز عدهای از مردم پایتخت پای دکههای روزنامهفروشی صف کشیدند تا شاید نامشان در میان اسامی برندگان خرید پیکان در روزنامهها باشد. ماجرا از این قرار بود که مسئولان وزارتخانه نوپای صنایع سنگین برای حل گرفتاریهای بازار خودرو، کمیته توزیع عادلانه خودرو را تشکیل داده و سازوکاری درنظر گرفته بودند که مردم بتوانند با قرعهکشی خودرو بخرند.
پیکان با همه محبوبیتش میان خانوادههای ایرانی ٤٠سال بعد در ٢۵اردیبهشتماه سال١٣٨٤ آخرین مدلش در کارخانه ایرانخودرو به رنگ سفید و با شماره ۱۱۰۲۰۸۵۸ ثبت و بعد راهی موزه ایرانخودرو شد. مسئولان شرکت ایرانخودرو روی بدنه آخرین پیکان نوشته بودند: «پیکان ارابهای بود که صنعت خودرو بردوش آن شکل گرفت و امروز به موزه صنعت میرود تا نظارهگر توسعه این صنعت باشد.»
وقتی برای پیکان قرعهکشی کردند

کارخانه ایرانناسیونال که به همت برادران احمد و محمود خیامی راهاندازی شد، نخستین نماد خودروسازی در ایران و زادگاه پیکان بود؛ خودرویی ملی که خیلی از ایرانیها ۴دهه با آن خاطره داشتند.

مطالب مرتبط
- خداحافظی با «کنترل پنل» ویندوز
- ردهبندی تیمهای انگلیسی با بیشترین تعداد هوادار خلافکار
- رانندگی شغلی که نسل زد نمیپذیرد اما زنان به اجبار میپذیرند
- ناامیدی ممنوع، ساکت به معجزه اعتقاد دارد!
- نتانیاهو: یک توافق بد با ایران از توافق نکردن بدتر است
- کره شمالی: به روسیه نیروی نظامی اعزام کردیم
- سفر پزشکیان به باکو؛ 4 نقش استان اردبیل در تحقق اهداف سفر
- از نتایج راضی نیستیم اما از کونسیسائو حمایت میکنیم