پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : 
این هفته در جهان خودرو: معرفی برندگان جایزه «خودروی سال جهان» در نمایشگاه خودروی نیویورک، سوپرکار آمریکایی که سازندهاش میگوید قویترین ماشین بنزینی جهان است، مدلی از مرسدس بنز کلاس G که شبیه اولین سری این ماشین در دهه هشتاد میلادی است و کانسپت جدید جنسیس که با الهام از یک اسب عرب اصیل طراحی شده است.
معرفی بهترینها در نیویورک
همزمان با برگزاری نمایشگاه خودروی نیویورک، برندگان جایزه «خودروی سال جهان» معرفی شدند و کیا EV3 به عنوان بهترین ماشین سال ۲۰۲۵ انتخاب شد. هیوندای اینستر و بامو X3 هم دوم و سوم شدند.
این چهارمین سال پیاپی است که یک ماشین کرهای جایزه «خودروی سال جهان» را میبرد. کیا پارسال با مدل EV9 این جایزه را برد و مدلهایی از هیوندای هم در سالهای ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ به عنوان خودروی سال انتخاب شده بودند.
بهترین ماشین سال با رای خبرنگاران حوزه خودرو از سراسر جهان انتخاب میشود. امسال ۹۶ داور از سی کشور در رایگیری شرکت کردند و ۵۲ ماشین نامزد دریافت جایزه بودند.
برای شرکت در رقابت «خودروی سال جهان»، تولید سالانه ماشین باید حداقل ده هزار دستگاه باشد. همچنین ماشین باید دستکم در دو بازار بزرگ جهانی و در دو قاره مختلف عرضه شده باشد.
علاوه بر انتخاب بهترین ماشین سال، داوران در پنج بخش دیگر هم بهترین ماشینها را انتخاب میکنند.
در بخش «ماشین لوکس سال»، امسال داوران بیشترین رای را به شاسیبلند الکتریکی EX 90 ولوو دادند. بعد از ولوو، پورشه ماکان و پورشه پانامرا در این بخش دوم و سوم شدند.
ولوو EX90 بهترین ماشین لوکس سال ۲۰۲۵ شد
پورشه ۹۱۱ بهترین ماشین اسپرت سال شد
جایزه بهترین طراحی سال ۲۰۲۵ به فولکسواگن ID. Buzz داده شد
پورشه در بخش «ماشین اسپرت سال» خوششانستر بود و مدل ۹۱۱ کاررا GTS این کارخانه با کسب بیشترین رای اول شد. پورشه تایکان توربو انتخاب دوم داوران بود و بامو M5 رتبه سوم را گرفت.
در بخش «ماشین الکتریکی سال»، هیوندای اینستر، کیا EV3 و پورشه ماکان به مرحله نهایی راه یافتند. در نهایت داوران هیوندای اینتسر را به عنوان برنده انتخاب کردند و کیا و پورشه به ترتیب دوم و سوم شدند.
در بخش «ماشین شهری سال»، BYD با مدل الکتریکی ارزان سیگل (Seagull) بیشترین رای را از داوران گرفت و در بخش «طراحی خودروی سال»، فولکسواگن ID. Buzz به عنوان بهترین انتخاب شد.
امسال در مرحله نهایی شش بخش جایزه، هشت مدل آلمانی، شش مدل کرهای، یک ماشین سوئدی، یک مدل انگلیسی، یک ماشین ژاپنی و یک ماشین چینی حضور داشتند و هیچ ماشین آمریکایی به مرحله نهایی راه پیدا نکرد.
قدرت موتور هنسی «ونوم F5 اوولوشن» ۲۰۳۱ اسب بخار است
هیولای تگزاس
هنسی، خودروساز آمریکایی میگوید مدل تازهای از سوپرکارش با نام «ونوم F5 اوولوشن» قویترین ماشین با موتور درونسوز جهان است که برای رانندگی در جاده مجوز دارد. قدرت موتور این ماشین به ۲۰۳۱ اسب بخار افزایش یافته که ۲۱۴ اسب بخار بیشتر از مدل اصلی F5 است.
ونوم F5 اوولوشن موتور هشت سیلندر ۶.۶ لیتری با دو توربو دارد. هنسی میگوید این موتور علاوه بر شتابگیری فوقالعاده، برای رانندگی طولانی هم مناسب است و میتوان در مسابقات استقامت از آن استفاده کرد.
سرعت ماشین با موتور جدید در ۱۰.۳ ثانیه از صفر به ۲۰۰ مایل (۳۲۲ کیلومتر) در ساعت میرسد.
علاوه بر موتور، سیستم تعلیق ماشین هم بهطور کامل دوباره طراحی شده است. همچنین راننده میتواند با انتخاب یکی از پنج حالت رانندگی سختی کمکفنرها و واکنش فرمان را تغییر دهد.
قیمت پایه هنسی «ونوم F5 اوولوشن» سه میلیون دلار است
طراحی ماشین هم با کمک یک متخصص طراحی ماشینهای مسابقات فرمول یک و ایندیکار تغییر کرده است. این تغییرات شامل اضافه شدن صفحاتی برای هدایت هوا، خروجیهای جدید در گلگیرها و تغییر در باله عقب است که پایداری ماشین را در سرعتهای بالا افزایش داده است.
رانندگانی که قصد سفرهای طولانی دارند، میتوانند برای ماشین صندلیهای راحتتر، اگزوز با صدای کمتر و جایی برای گذاشتن لیوان سفارش دهند.
هنسی مدل ونوم F5 را در سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه کرد. این ماشین یکی از سریعترین خودروهای جهان است و به گفته کارخانه میتواند به سرعت بالاتر از ۲۵۰ مایل (۴۰۲ کیلومتر) در ساعت دست یابد.
قیمت پایه ونوم F5 سه میلیون دلار است و مشتریان باید برای اضافه کردن بسته اوولوشن باید ۲۸۵ هزار دلار بیشتر بپردازند. تنها ۲۴ دستگاه از این ماشین ساخته میشود.
تنها ۴۶۱ دستگاه از این مدل مرسدس بنز کلاس G ساخته میشود
بنز دهه هشتادی
مرسدس با الهام از نسل اول کلاس G نسخهای ویژه از این شاسیبلند به بازار عرضه کرد. این مدل جدید «قویتر از دهه هشتاد» (Stronger than 1980s) نام دارد و تنها ۴۶۰ دستگاه از آن تولید میشود. این عدد از پروژه W460 گرفته شده که در نتیجه آن اولین نسل از کلاس G ساخته شد.
مرسدس بنز سال گذشته به مناسبت تولید پانصد هزارمین دستگاه از کلاس G یک مدل از آن را شبیه به نسل اول تزیین کرد. استقبال از این ماشین در شبکههای اجتماعی و بین مشتریان به حدی بود که بنز تصمیم گرفت آن را در تعدادی کم تولید کرده و بفروشد.
کلاس G «قویتر از دهه هشتاد» را میتوان با یکی از سه رنگ سفید شیری، سبز ارتشی و بژ سفارش داد؛ رنگ هایی که در ابتدای تولید کلاس G در دهه هشتاد بسیار محبوب بودند. جلوپنجره، سپرها، گلگیرها و قاب آینهها با رنگ مشکی مات و به سبک ماشینهای قدیمی رنگآمیزی شدهاند.
مرسدس بنز کلاس G با پیشنهاد محمدرضا پهلوی، پادشاه ایران ساخته شد
چرخها از مدلهای کنونی کلاس G کوچکتر است تا ماشین قدیمیتر به نظر برسد و لاستیک زاپاس هم مثل قدیم با پارچه پوشانده شده است. نشان مرسدس روی کاپوت دقیقا شبیه نشان آبیرنگی است که در مدلهای قدیمی استفاده میشد.
نشان «مرسدس بنز» روی جلوپنجره و عبارت «Schöckl Proven» یا «تایید شده در شوکل» در کنار درهای جلو از دیگر ارجاعات به نسل اول است. این عبارت به آزمایشهای سختگیرانهای اشاره دارد که کلاس G در مسیر کوهستانی «شوکل» در نزدیکی کارخانه در شهر گراتس اتریش پشت سر میگذارد. این مسیر از سال ۱۹۷۹ محل اصلی آزمون قابلیتهای آفرود این مدل بوده است.
اتاق هم با ترکیبی از پارچه خاکستری و چرم سیاه طراحی شده که تداعیکننده مدل دهه هشتاد است.
اتاق ماشین شبیه به نسل اول کلاس G تزیین شده است
قیمت پایه بنز کلاس G «قویتر از دهه هشتاد» ۱۶۰ هزار یورو است
این مدل را میتوان با موتور شش سیلندر دیزل (۳۶۷ اسب بخار) یا بنزینی (۴۴۹ اسب بخار) سفارش داد. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت مدل بنزینی ۵.۴ ثانیه و حداکثر سرعتش ۲۱۰ کیلومتر در ساعت است.
قیمت پایه بنز کلاس G «قویتر از دهه هشتاد» در آلمان ۱۶۰ هزار یورو (۱۸۲ هزار دلار) است که حدود ۳۶ هزار یورو از قیمت پایه کلاس G معمولی گرانتر است.
مرسدس بنز کلاس G با پیشنهاد محمدرضا پهلوی، پادشاه ایران ساخته شد که از سهامداران عمده مرسدس بنز بود. با اینکه این شرکت تخصصی در ساخت ماشینهای شاسی بلند نداشت، سفارش چندهزار دستگاه از این خودرو برای نیروهای نظامی ایران، آنقدر وسوسهانگیز بود که بنز با همکاری یک تولیدکننده خودروهای نظامی در اتریش تصمیم به ساخت آن گرفت.
اما وقتی ماشین در سال ۱۹۷۹ آماده شد، شاه دیگر در قدرت نبود و سفارش بنز به طور کامل به ایران تحویل داده نشد. مرسدس بنز بعدها با تغییر کاربری ماشین آن را برای عموم هم به بازار عرضه کرد. کلاس G اکنون گرانترین شاسیبلند مرسدس-بنز است.
نام کانسپت جنسیس از یک اسب مشهور گرفته شده است
ماجراجویی با وقار
جنسیس در نمایشگاه خودروی نیویورک از یک کانسپت جدید رونمایی کرده که نشان میدهد این کارخانه در فکر تولید یک شاسیبلند جدید است. نام این کانسپت «ایکس گرن اکواتور» (X Gran Equator) است و جنسیس میگوید ترکیبی از لوکس بودن و آمادگی برای مسیرهای سخت را کنار هم نمایش میدهد.
جلوپنجره در این کانسپت کاملا حذف شده و چراغهای دو خط جنسیس سر تا سر جلو و عقب ماشین کشیده شده است. نبودن جلوپنجره این احتمال را مطرح کرده که شاسیبلند بعدی جنسیس کاملا الکتریکی باشد.
جنسیس قرار بود از امسال تولید ماشینهای بنزینی را متوقف کند، اما با تغییر وضعیت بازار این کار را تا سال ۲۰۳۰ به تاخیر انداخته است. این شرکت همزمان اعلام کرده که تعداد مدلهای هیبرید-الکتریکیاش را در کنار مدلهای الکتریکی افزایش خواهد داد.
در اتاق کانسپت جنسیس از نمایشگرهای بزرگ خبری نیست و مجموعهای از چهار نمایشگر گرد در وسط داشبورد طرحی شبیه ماشینهای کلاسیک را یادآوری میکند.
جنسیس هنوز برنامهای برای تولید ماشینی براساس کانسپت اکواتور اعلام نکرده است
در اتاق کانسپت جنسیس از نمایشگرهای بزرگ خبری نیست
نام این کانسپت از اسب مشهوری از نژاد عرب به نام «اکواتور» گرفته شده که در سالهای گذشته در رقابتهای بینالمللی عنوان زیباترین اسب جهان را کسب کرده است. جنسیس میگوید ویژگیهای این اسب الهامبخش طراحی ماشینی بوده که قرار است در سختترین شرایط هم ظاهری باوقار داشته باشد.
جنسیس هنوز برنامهای برای تولید ماشینی بر اساس کانسپت اکواتور اعلام نکرده، اما مدیران این خودروساز لوکس کرهای پیشتر گفتهاند که کانسپتهای این کارخانه فقط برای نمایش نیست. رسانهها پیشبینی کردهاند که اکواتور پیشزمینهای برای نسل بعدی شاسیبلند GV80 است که قرار است سال ۲۰۲۸ به بازار عرضه شود.
منبع: بی بی سی