همکاری خودرویی ایران و روسیه جدی شد ؛ ورود لادا به خط تولید

 همکاری خودرویی ایران و روسیه جدی شد ؛ ورود لادا به خط تولید

  در حالی‌که شرکت روسی آوتوواز از برنامه خود برای تولید خودرو در ایران خبر داده، برخی نمایندگان مجلس با اشاره به سابقه نه‌چندان مطلوب برخی خودروهای مونتاژی، نسبت به کیفیت این همکاری جدید هشدار داده‌اند.

مصطفی پوردهقان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، درباره برنامه‌های سرمایه‌گذاری مشترک در صنعت خودروسازی بین ایران و روسیه هشدار داده و تأکید کرده است که نباید تجربه تلخ خودروهای بی‌کیفیت در گذشته تکرار شود. این سخنان در حالی بیان شده است که شرکت روسی آوتوواز ، تولیدکننده برند معروف لادا ، از برنامه‌های خود برای مونتاژ خودرو در ایران خبر داده است.

لادا: برند قدیمی و شناخته‌شده روسیه

کامبیز میرکریمی، عضو هیأت رئیسه اتقال مشترک بازرگانی ایران و روسیه، درباره این همکاری اظهار داشته است: «لادا یکی از خودروسازان شناخته‌شده و قدیمی روسیه است که تاکنون خودروهای خود را به کشورهای مختلف صادر کرده است.» او افزود: «این شرکت از حدود یک سال پیش ورود به بازارهای جدید را آغاز کرده و کشورهایی مانند ویتنام، امارات و کوبا از جمله مقاصد آن بوده‌اند.»

مزایای تجارت آزاد میان ایران و اوراسیا

میرکریمی با اشاره به اجرای تجارت آزاد میان ایران و اوراسیا از ۲۵ اردیبهشت گفته است: «این امر هزینه سرمایه‌گذاری مشترک میان شرکت‌های ایرانی و روسی را کاهش می‌دهد، زیرا بخش زیادی از قطعات و محصولات نهایی بدون پرداخت تعرفه میان دو کشور مبادله می‌شوند.» او تأکید کرده است که صفر بودن تعرفه‌های گمرکی میان ایران و روسیه می‌تواند قیمت خودروهای لادا را کاهش داده و قدرت رقابت آنها را در مقایسه با خودروهای وارداتی افزایش دهد.

هشدار نمایندگان مجلس درباره کیفیت خودروها

پوردهقان در عین حال نسبت به کیفیت خودروهای تولید مشترک هشدار داده و گفته است: «در سرمایه‌گذاری مشترک این دغدغه وجود دارد که صنعت نباید سمت خودروهای بی‌کیفیت درجه ۲ و ۳ جهانی برود. شأن ملت ایران در این است که بهترین خودروها را استفاده کنند. ما به دنبال خودروهای باکیفیت و برندهای روز دنیا هستیم.»

لادا

طرح بومی‌سازی لادا در ایران

ماکسیم سوکولوف، مدیرعامل شرکت آوتوواز، در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی صنعتی اینوپروم آسیای مرکزی در تاشکند اعلام کرده است: «ما در حال طراحی یک طرح بومی‌سازی برای مونتاژ خودروهای لادا در ایران هستیم. این طرح مزایای رقابتی خاصی ایجاد می‌کند و ما در ایران سرمایه‌گذاری بزرگی انجام خواهیم داد.» او افزود: «شریک ایرانی ما به کل خط تولید آوتوواز، از جمله مدل جدید لادا ایسکرا، علاقه‌مند است.»

پتانسیل‌های ایران برای جذب سرمایه‌گذاران خودرویی

پوردهقان تأکید کرده است: «ایران از پتانسیل‌های جذابی برای سرمایه‌گذاری خودروسازان جهان برخوردار است، اما انحصار موجود در صنعت خودرو مانع از ورود سرمایه‌گذاران می‌شود.» او همچنین اشاره کرده است که سرمایه‌گذاری‌های قبلی بیشتر به واسطه تهاتر نفت با قطعات خودرو بوده و ارز مورد نیاز از محل فروش نفت در شرایط تحریم تأمین شده است.

نگاهی به شرکت آوتوواز

آوتوواز (به روسی: АвтоВАЗ) که از دهه ۱۹۶۰ با همکاری شرکت فیات تأسیس شده است، یکی از بزرگترین خودروسازان جهان است. این شرکت سالانه بیش از یک میلیون خودرو تولید می‌کند و شهرت آن به دلیل مالکیت مارک لادا است. آوتوواز در تولید قطعات بومی نیز منحصربه‌فرد عمل می‌کند و کارخانه اصلی آن با بیش از ۱۴۹ کیلومتر خط تولید، یکی از بزرگترین کارخانه‌های خودروسازی جهان است.

 

 منبع خبر