قطار ثروت از روسیه به تهران رسید

خطوط ریلی بینالمللی، بهویژه برای کشوری چون ایران که در چهارراه ژئوپلیتیکی و ترانزیتی منطقه واقع شده، نهتنها یک ابزار حملونقل، بلکه ابزاری استراتژیک برای توسعه اقتصادی، گسترش نفوذ منطقهای و کاهش وابستگی به مسیرهای ناپایدار دیگر است. اهمیت توسعه خطوط ریلی در چند محور اصلی قابل بررسی است.

ایران با ۱۵ کشور مرز زمینی و دریایی دارد و میتواند نقش پل ارتباطی میان شمال و جنوب آسیا، شرق و غرب اروپا را ایفا کند. راهآهن سراسری که به شبکه ریلی کشورهای همسایه متصل شود، ایران را به کانون اصلی کریدورهای بینالمللی مثل کریدور شمال-جنوب، شرق-غرب، و چین-اروپا (ابتکار کمربند و جاده) بدل میکند.
حملونقل ریلی نسبت به جادهای و هوایی ارزانتر، ایمنتر و پایدارتر است. اتصال ریلی ایران به کشورهای آسیای میانه، ترکیه، عراق، پاکستان و افغانستان میتواند هزینه صادرات و واردات را کاهش داده و به رقابتپذیری کالاهای ایرانی در بازارهای منطقهای کمک کند.
اتصال ریلی با کشورهای همسایه نهتنها موجب تبادل کالا و مسافر میشود، بلکه نوعی پیوند ژئواکونومیک ایجاد میکند. کشورهایی که از طریق ایران کالا صادر یا وارد میکنند، به همکاری پایدار و امنیت مسیر وابسته میشوند، که این به ایران اهرم دیپلماتیک قابلتوجهی میدهد.
راهآهن باعث رونق اقتصادی در استانهای مرزی میشود که معمولاً از مشکلات اقتصادی، مهاجرت معکوس و ناامنی رنج میبرند. با ایجاد زیرساخت ریلی، این مناطق به مراکز لجستیکی و تجاری تبدیل میشوند و این موضوع میتواند به کاهش نابرابریهای منطقهای کمک کند.
مقاومت در برابر تحریمها
در دورهای که ایران با تحریمهای نفتی و بانکی مواجه است، تقویت شبکه ترانزیتی ریلی میتواند یک منبع درآمد پایدار و غیرنفتی برای کشور باشد. کشورهایی که نیازمند عبور از خاک ایران هستند، برخلاف جریانهای سیاسی، منافع اقتصادی مشترکی را دنبال خواهند کرد.
در مجموع، توسعه خطوط ریلی بهویژه با هدف اتصال بینالمللی، برای ایران یک اولویت راهبردی است که هم امنیت اقتصادی و سیاسی را ارتقا میدهد و هم امکان تنفس در شرایط تحریمی و انزوا را فراهم میآورد.
اتصال ریلی ایران به کشورهای همسایه میتواند منافع مالی بسیار قابل توجه و پایداری برای کشور به همراه داشته باشد. در ادامه، دلایل اصلی این موضوع را توضیح میدهم:
ایران با قرار گرفتن در مسیر کریدورهای بینالمللی، میتواند از هر کانتینر یا واگن عبوری از خاک خود، حق ترانزیت دریافت کند. این درآمد، ارزی، ثابت و بدون نیاز به صادرات کالا است. با افزایش تردد تجاری در خطوطی مانند کریدور شمال–جنوب یا چین–اروپا از مسیر ایران، میلیونها دلار درآمد سالانه حاصل میشود.
درآمد پایدار از ترانزیت کالا
حملونقل ریلی، هزینه صادرات را برای تولیدکننده ایرانی بهطور چشمگیری کاهش میدهد. این کاهش هزینه به کالاهای ایرانی کمک میکند تا در بازارهای هدف مثل روسیه، آسیای میانه، اروپا یا شبهقاره هند رقابتیتر ظاهر شوند، که این یعنی افزایش حجم صادرات و سود بیشتر برای صنایع داخلی.
ایجاد شبکه ریلی بینالمللی ایران را به گزینهای جذاب برای سرمایهگذاری کشورهایی مانند چین، روسیه، هند و حتی کشورهای اروپایی بدل میکند. این سرمایهگذاریها میتوانند شامل تأمین تجهیزات، فاینانس پروژهها یا حتی بهرهبرداری مشارکتی شوند.
هر خط ریلی جدید منجر به ایجاد فرصتهای شغلی در ساخت، نگهداری، لجستیک و خدمات پشتیبانی میشود. این مسئله بهویژه در استانهای کمتر توسعهیافته مانند سیستانوبلوچستان، خراسان، آذربایجان غربی و هرمزگان، رشد اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری را در پی خواهد داشت.
درآمد از حملونقل مسافر بینالمللی
در صورت توسعه خطوط مسافری به کشورهای مجاور، ایران میتواند از گردشگری زمینی و سفرهای کاری یا زیارتی اتباع خارجی نیز درآمد کسب کند. مثالهایی مانند قطار تهران-کربلا یا مشهد-هرات در این راستا قابلتوسعهاند.
اتصال ریلی بینالمللی برای ایران نهفقط یک اقدام زیرساختی، بلکه یک اهرم اقتصادی راهبردی برای افزایش درآمد ارزی، رشد تجارت، توسعه منطقهای و کاهش وابستگی به نفت است. این فرصت، در صورت مدیریت هوشمندانه، میتواند به یکی از منابع مهم درآمدی در دهه آینده تبدیل شود.
مدیرعامل راهآهن گفت: خط ریلی اینچهبرون نقش کلیدی در اتصال ایران به روسیه و کشورهای آسیای میانه دارد و در تلاش هستیم تا ظرفیت حمل و جابهجایی بار از این مرز ریلی افزایش یابد.
مسیر ریلی اینچهبرون، محور اتصال ایران به روسیه و آسیای میانه
جبارعلی ذاکری مدیرعامل راهآهن طی بازدید از روند احداث پل ریلی «قرهسو»، گفت: خط ریلی اینچهبرون در استان گلستان، مبادی ورودی استان گلستان به کشورهای آسیای میانه (CIS) است. بر همین اساس تلاش داریم از کریدور ریلی شرق دریای خزر، حدود سه میلیون تن بار را به کشورهای روسیه، بلاروس، ترکمنستان و قزاقستان حمل کنیم.
وی افزود: با توجه به اینکه کشورهای همسایه، از مرز ریلی اینچهبرون از طریق کشور ما به آبهای آزاد دسترسی دارد، تلاش داریم تا ظرفیت حمل و جابهجایی بار را در اینمحور ریلی افزایش دهیم.
ذاکری بیان کرد: یکیاز بلاکهای محدوده ریلی غرب استان گلستان بازسازی شده است و یکی از بلاکهای دیگر نیز به زودی بازسازی خواهد شد که شاهد افزایش سرعت قطارها در جابجایی مسافر و حمل بار خواهیم بود.
مدیرعامل راهآهن در پایان اظهار کرد: استان گلستان قطب غلات کشور است و آمادگی داریم جابجایی غلات را با استفاده از خطوط ریلی انجام دهیم و در سال گذشته، حدود ۲۰۰ هزار تن بار غلات، از خط ریلی استان گلستان حمل شده است و آمادگی برای افزایش ظرفیت حمل بار وجود دارد.





مطالب مرتبط
- دیدن ازدواج مجدد در خواب چه تعبیری دارد؟ / تعبیر خواب ازدواج مجدد
- (عکس) ظاهر متفاوت یک بانو از دیگر بانوان در دیدار مداحان با رهبر معظم انقلاب
- 13 امتیاز مسلم از نساجی گرفته شد!
- حکایت های خواندنی/ داستان های کلیله و دمنه؛ حکایت بینهایت جذاب دوستی شیر و شتر
- (عکس) دکوراسیون شیک اتاق خواب پاشا جمالی، مهیار سریال نون خ با استایل مدلینگ / والا روژان حق داشته بله رو بهش بگه!
- چگونگی خلق یک شاهکار موسیقی در همکاری بزرگان موسیقی ایران
- آقای هاشمی رفسنجانی؛ شب در ضیافت ازدواج آقا مصطفی (خامنهای) شرکت کردم، سادگی مراسم آنرا به یادماندنی کرد
- مربی افسانهای بزرگترین مشکل میلان را گفت