بمب تازه سایپا در آستانه انفجار | معرفی شاهکار جدید پارس خودرو

 بمب تازه سایپا در آستانه انفجار | معرفی شاهکار جدید پارس خودرو

  پارس نوآ، محصول جدید پارس‌خودرو، جانشین ال ۹۰ ایرانی با امکانات مدرن و پلتفرم تندر ۹۰ است.

پارس نوآ، خودروی جدید پارس‌خودرو، بر پایه پروژه‌ای به نام P۹۰ طراحی شده است؛ پروژه‌ای که سال‌ها به عنوان ال ۹۰ ایرانی یا تندر ۹۰ داخلی شناخته می‌شد. این خودرو قرار است در سال ۱۴۰۴ وارد بازار ایران شود و نقشی مشابه نسخه قدیمی تندر ۹۰ را با ظاهری به‌روز و امکانات بیشتر ایفا کند.

پروژه P۹۰ پس از خروج رنو از ایران شکل گرفت و در ابتدا به عنوان جایگزینی برای ال ۹۰ مطرح شد. نام‌های زیادی برای این پروژه مطرح شد: ال ۹۰ ایرانی، پارس تندر جدید، کادیلا و پارس آریا. اما نهایتاً در نوروز ۱۴۰۴، شرکت پارس‌خودرو نام رسمی آن را «پارس نوآ» اعلام کرد. این نام تلفیقی از برند پارس‌خودرو و واژه‌ای نوآورانه است که یادآور مفهوم نوآوری و آغاز جدید است.

مشخصات فنی و پلتفرم پارس نوآ

پارس نوآ روی پلتفرم نسل اول رنو لوگان (تندر ۹۰) توسعه یافته است.

مشخصات فنی خودرو

  • موتور: ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی با کد ME۱۶
  • قدرت: ۱۱۵ اسب‌بخار
  • گشتاور: ۱۴۷ نیوتن‌متر
  • گیربکس: دستی ۵ سرعته
  • سیستم تعلیق: مک‌فرسون جلو، تیغه‌ای عقب
  • فرمان: برقی (EPS)
  • ترمز: دیسکی جلو، کاسه‌ای عقب

امکانات رفاهی و ایمنی پارس نوآ

  • دو کیسه هوا
  • سیستم ترمز ABS، EBD، BAS
  • کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)
  • سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)
  • دوربین دید عقب
  • نمایشگر لمسی ۷ اینچی
  • تهویه مطبوع اتوماتیک
  • آینه‌های جانبی برقی با تاشوی دستی
  • سنسور باران
  • روشنایی در روز (DRL)
  • فرمان چندکاره
  • رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچی
  • شیشه‌های عقب دودی

برنامه تولید و زمان عرضه

تولید پارس نوآ در کارخانه پارس‌خودرو آغاز شده و عرضه رسمی آن از خرداد ۱۴۰۴ خواهد بود. در فاز اول، نسخه دنده‌ای بنزینی به بازار می‌آید و برنامه‌هایی برای تولید نسخه‌های اتوماتیک و دوگانه‌سوز نیز وجود دارد. خط تولید این خودرو همان خط قدیمی تندر ۹۰ و ساندرو در پارس‌خودرو است.

نوآ

خودروهای مشابه داخلی

تارا ایران‌خودرو

  • موتور مشابه ME۱۶
  • گیربکس دستی و اتومات
  • طراحی ظاهری مدرن‌تر
  • امکانات رفاهی هم‌سطح

شاهین سایپا

  • موتور ۱.۵ لیتری توربو
  • طراحی جدیدتر
  • فضای داخلی بزرگ‌تر
  • نسخه جدید (پلاس) با ESC و موتور ME۱۶ عرضه می‌شود

پارس نوآ از نظر دوام فنی و استحکام پلتفرم، میراث‌دار تندر ۹۰ است و در زمینه امکانات، به‌روزرسانی مناسبی داشته. در مقابل، طراحی آن نسبت به تارا و شاهین کمی محافظه‌کارانه‌تر باقی مانده است.

 

 منبع خبر