تصادفات رانندگی در کدام استان ها بیشترین تعداد مصدوم و فوتی را داشته است؟ + جدول

تصادفات رانندگی در کدام استان ها بیشترین تعداد مصدوم و فوتی را داشته است؟ + جدول

 وزارت بهداشت رتبه استان‌ها را از نظر میزان مصدومان و کشته شدگان تصادفات رانندگی در سفرهای نوروزی اعلام کرد. بر این اساس، «فارس» و «سیستان و بلوچستان»، به ترتیب بیشترین تعداد مصدومان و فوت شدگان حوادث رانندگی را داشته‌اند.

به گزارش تجارت نیوز، وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با همکاری برخی دیگر از ارگان‌های مسئول، اخیرا پویشی را با عنوان «نه به تصادف» با هدف کاهش آمار مصدومان و فوتی‌های ناشی از تصادفات رانندگی اجرا کرده است.

این پویش، در بازه زمانی 25 اسفند 1403 تا 15 فروردین 1404 اجرا شد اما به گواه آمار و ارقام و سخنان برخی مسئولان، موفقیت چندانی را به دست نیاورد؛ در این ایام، 828 نفر جان خود را بر اثر تصادفات رانندگي از دست دادند و آمار مجروحان نیز از 29 هزار نفر فراتر رفت.

استان‌هایی با بیشترین آمار مصدومان و فوتی‌ها در تصادفات رانندگی

وزارت بهداشت، استان‌های کشور را براساس «تعداد مصدومان» و «میزان مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی» رنگ‌بندی کرده است. رنگ‌ها از سفید تا قرمز تیره تعریف شده بودند اما تصادف و مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات رانندگی، در همه استان‌های کشور در این ایام رخ داد؛ در نتیجه هیچ استانی نتوانست رنگ سفید را دریافت کند.

آنگونه که ایسنا گزارش داده است تعدادی از استان‌های کشور بیشترین تعداد مصدومان یا فوت‌شدگان را در تعطیلات نوروزی داشته‌اند که در جدول زیر آمده است.

تصادفات رانندگی

تکرار نام برخی از استان‌ها در جدول بیشترین‌ها

به گزارش تجارت‌نیوز، نام برخی استان‌ها مدت‌هاست که در فهرست بیشترین آمار مصدومان یا فوتی‌های ناشی از حوادث رانندگی تکرار می‌شود؛ فارس، سیستان و بلوچستان، تهران، خراسان رضوی، کرمان و اصفهان از جمله این استان‌ها هستند.

اما دلیل تکرار نام آنها چیست؟

از جاده‌های ناهموار تا نگاه تقدیرگرایانه به زندگی

جاده‌‌‌های ناهموار و غیراستاندارد و فرهنگ رانندگی، از جمله عوامل موثر در آمار بالای تصادفات رانندگی در برخی استان‌ها محسوب می‌شوند.

کارشناسان و مسئولان، نقش خودروهای بی‌کیفیت را نیز در آمار بالای فوتی‌های ناشی از تصادفات رانندگی پررنگ می‌دانند. عليرضا رئيسي، معاون وزارت بهداشت اخیرا در یک برنامه تلویزیونی به سه عامل وضعیت جاده‌ها، کیفیت خودروها و نامتناسب‌ بودن جریمه‌ها، در کنار عوامل انسانی اشاره کرده است.

در عین حال، پژوهشگران به برخی دلایل اجتماعی و اقتصادی نیز اشاره می‌کنند که درباره برخی از این استان‌ها، از جمله سیستان و بلوچستان صدق می‌کند.

سعید معیدفر، جامعه‌شناس، چندی پیش به تجارت‌نیوز گفته بود که میزان رفاه و محرومیت بر سن امید به زندگی در استان‌ها تاثیر می‌گذارد و برخی عوامل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، باعث می‌شوند این شاخص در مناطق کم‌برخوردار و استان‌های محروم نسبت به میانگین کشوری کمتر باشد.

او برای مثال توضیح داده بود که: «پژوهش‌ها در مورد میزان تلفات و خسارات در حوادث رانندگی نشان می‌دهد به طور معمول، نوع نگاه به زندگی افراد در مناطق برخوردار و کمتربرخوردار با یکدیگر متفاوت است. گروه نخست، مراقبت بیشتری برای حفظ جان خود انجام می‌دهند اما گروه دوم، نگاهی تقدیرگرایانه به زندگی دارند و ممکن است بیشتر خود را در معرض خطر قرار دهند.»

مرکز آمار چندی پیش اعلام کرد که 20 هزار و 45 نفر جان خود را در تصادفات رانندگی در جاده‌ها، طی سال 1402 از دست دادند. این جان‌ها، در 16 هزار و 725 تصادف از دست رفتند. بر اساس همان گزارش، در آن بازه زمانی، فارس بیشترین و ایلام کمترین تعداد فوت‌شدگان را در حوادث جاده‌ای تجربه کرده بودند.

تسنیم نیز در فروردین امسال به نقل از پزشکی قانونی کشور اعلام کرد که در 6 ماهه ابتدایی سال گذشته در یک روند اندکی کاهشی، 10 هزار و 80 نفر جان خود را بر اثر تصادفات جاده‌ای از دست دادند و 199هزار و 260 نفر نیز مصدوم شدند. فارس بیشترین آمار فوتی‌ها در تصادفات جاده‌ای و تهران، بیشترین تعداد کشته‌شدگان را در تصادفات رانندگی درون شهری داشتند.

برای اطلاعات بیشتر، مطالعه دو گزارش آمار جان باختگان تصادفات جاده ای در کدام استان ها بیشتر است؟ و چرا میانگین سن فوت شدگان در سیستان و بلوچستان، 16 سال کمتر از عدد کشوری است؟ پیشنهاد می‌شود.

 برچسب
تصادفات رانندگی سیستان و بلوچستان فارس
 

 منبع خبر