به گزارش تجارت نیوز، پیتر کازمینسکی، کارگردان موفق سریال تاریخی «تالار گرگ» (Wolf Hall)، در گفتوگویی با برنامه صبحگاهی شبکه «اسکای نیوز»، از دولت بریتانیا خواست تا با شجاعت در برابر فشارهای دولت آمریکا ایستادگی کند و از سنت صدساله پخش عمومی در بریتانیا دفاع کند.
او در این گفتوگو تأکید کرد که وضع یک عوارض (levy) بر درآمد سرویسهای استریم همچون نتفلیکس، آمازون، اپل تیویپلاس و دیزنیپلاس – که همگی دفتر مرکزی در ایالات متحده دارند – ضروری است تا از «ویرانی» صنعت تولید محتوای نمایشی با کیفیت در بریتانیا جلوگیری شود.
حمایت از محتوای «مخصوص مخاطب بریتانیایی»
این اظهارات در پی انتشار گزارشی از کمیته فرهنگ، رسانه و ورزش پارلمان بریتانیا (CMS) مطرح شد. در این گزارش، از دولت خواسته شده تا با وضع تمهیدات حمایتی، از تولید آثار درام با کیفیت بالا حمایت کرده و محتوای متمایز و مختص مخاطب بریتانیایی را حفظ کند.
یکی از پیشنهادهای مهم این کمیته، ملزم کردن پلتفرمهای استریم به اختصاص ۵ درصد از درآمد حاصل از اشتراکهای بریتانیایی به یک صندوق فرهنگی برای حمایت از تولیدات داخلی است.
ترس از تعرفههای ترامپ؛ «فیل در اتاق»
کازمینسکی، که پیشتر در ژانویه برای دفاع از این پیشنهاد در برابر کمیته پارلمانی حاضر شده بود، با اشاره به تعرفههای تجاری وضعشده از سوی دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، گفت: «این فیل در اتاق است». او ابراز نگرانی کرد که ترس دولت بریتانیا از واکنش آمریکا ممکن است مانع اجرای این طرح شود.
وی افزود: «ما باید از سنت صدساله پخش عمومی دفاع کنیم و اجازه ندهیم این دستاورد به خاطر ترس از زورگویی آمریکا نابود شود.»
مشارکت پلتفرمها در صندوق فرهنگی
به گفته کازمینسکی، حتی پلتفرمهای استریم نیز میتوانند در صورت همکاری با پخشکنندگان عمومی بریتانیا، برای دریافت بودجه از این صندوق اقدام کنند.
در مقابل، نتفلیکس با انتشار بیانیهای اعلام کرد که این نوع عوارض باعث «مجازات مخاطبان» و «کاهش رقابتپذیری» خواهد شد. این شرکت یادآور شد که بریتانیا بزرگترین مرکز تولید محتوای آن در خارج از آمریکاست و خواستار حفظ این وضعیت شد.
همچنین انجمن پخشکنندگان تجاری و سرویسهای درخواستی (COBA) هشدار داد که این نوع سیاستها ممکن است به کاهش سرمایهگذاری پلتفرمها در تولید محتوای داخلی و افزایش هزینهها برای کسبوکارها منجر شود.
پشتپرده ساخت «تالار گرگ ۲»: دستمزدهای کاهشیافته و ۱۱ سال کار بدون مزد
کازمینسکی در ادامه این گفتوگو فاش کرد که فصل دوم سریال «تالار گرگ» شش هفته پیش از آغاز فیلمبرداری به دلیل مشکلات مالی در آستانه لغو قرار داشت و تنها با موافقت کارگردان، نویسنده، تهیهکننده و بازیگر اصلی برای کاهش چشمگیر دستمزدهایشان بود که این پروژه عملی شد.
او همچنین گفت که خود و تهیهکننده اجرایی سریال، کالین کالندر، ۱۱ سال بدون دریافت دستمزد روی این پروژه کار کرده بودند و وعده پرداخت دستمزد فقط در زمان تولید به آنها داده شده بود، که اکنون با مشکلات مالی این وعده نیز از بین رفته است.
نگران برای آینده درامهای اجتماعی بریتانیا
کازمینسکی، که تمام عمر حرفهایاش را در حوزه پخش عمومی سپری کرده، با ابراز نگرانی گفت: «دیدن اینکه صنعتی که ما را پرورش داده و به آن عشق میورزیم، رو به نابودی است، قلب ما را میشکند.»
او در عین حال تأکید کرد که با وجود تحسین خود از پلتفرمهای استریم، قدرت مالی عظیم آنها باعث افزایش شدید هزینههای تولید شده و رسانههای سنتی توان رقابت در این فضا را ندارند.
هشدار درباره حذف درامهای انتقادی و بومی
در بخشی دیگر از سخنان خود، کازمینسکی گفت برخی درامهای مهم اجتماعی و بومی همچون «آقای بیتس علیه اداره پست (Mr Bates Vs The Post Office)، «هیلزبورو» و «سه دختر» (Three Girls) از جمله تولیداتی هستند که پلتفرمهای جهانی هرگز آنها را تولید نمیکنند. این آثار به مسائل حیاتی آزادی بیان و حقوق شهروندی در بریتانیا میپردازند؛ موضوعاتی که به گفته او «هیچ جذابیتی برای مخاطب آمریکایی ندارند.»
هشدار کمیته: داستانهای بریتانیایی به فراموشی سپرده میشوند
رئیس کمیته فرهنگ، رسانه و ورزش، دیم کارولین دیننیج، هشدار داد: اگر دولت وارد عمل نشود، داستانهای بیشماری که ریشه در فرهنگ بریتانیا دارند، هرگز به تصویر کشیده نخواهند شد.
در پاسخ به این گزارش، سخنگوی وزارت فرهنگ، رسانه و ورزش اعلام کرد: ما از چالشهای صنعت فیلم و تلویزیون بریتانیا آگاه هستیم و از طریق استراتژی صنعتی خود در حال بررسی راهکارهایی برای رشد بیشتر و پرورش استعدادهای بومی هستیم. از گزارش کمیته سپاسگزاریم و در زمان مناسب به آن پاسخ خواهیم داد.