به گزارش تجارت نیوز، هوش تجاری (BI) نقش مهمی در مدیریت بحرانهای شهری مانند سیل، زلزله، آلودگی هوا و آتشسوزیها ایفا میکند. شهرداریها میتوانند با استفاده از BI الگوهای وقوع حوادث را شناسایی و برنامههای پیشگیری تدوین کنند. از طرفی قادر خواهند بود منابع امدادی و امکانات اضطراری را بهصورت هوشمند توزیع کنند.
هوش تجاری در تصمیمگیریها نقش حیاتی دارد
سیدمحسن طباطبایی مزدآبادی، دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، با بررسی علمی و اشاره به روشهایی که این روزها اکثر شرکتهای تجاری، خدماتی، بهداشتی و درمانی و… در سراسر دنیا برای بهبود روند تصمیمگیری خود در پیش میگیرند به تجارتنیوز میگوید: «در عصر جدید، هوش تجاری (Business Intelligence) یا BI نقش حیاتی در تصمیمگیریهای استراتژیک و عملیاتی سازمانها، شرکتهای تجاری و بازرگانی، سازمانهای دولتی و عمومی، بهداشتی و درمانی، آموزشی، شرکتهای فناوری اطلاعات و سازمانهای وابسته به شهرداری و سرمایهگذاری شهری ایفا میکند.
او میافزاید: «بدون هوش تجاری، سازمانها به دادههای دقیق و تحلیلهای بهموقع دسترسی نخواهند داشت. این موضوع باعث تصمیمگیریهای مبتنی بر حدس و گمان یا اطلاعات ناقص میشود که میتواند به اشتباهات استراتژیک و مالی بینجامد.»
هوش تجاری به شناسایی فرصتهای جدید تامین مالی کمک میکند/ بدون هوش تجاری سازمانها قادر به بهینهسازی عملیات خود نخواهند بود
دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران ادامه میدهد: «به عنوان مثال هوش تجاری به شهرداریها و سازمانهای مرتبط کمک میکند تا با استفاده از دادههای کلان فرصتهای جدید تامین مالی را شناسایی کنند. این فناوری، با تحلیل رفتار سرمایهگذاران و روندهای بازار، امکان جذب سرمایهگذاریهای خصوصی و مشارکتهای عمومی را افزایش میدهد. در واقع شرکتهایی که از هوش تجاری استفاده نمیکنند قادر به درک روندهای بازار، نیازهای مشتریان و رفتار رقبا نخواهند بود. از همین رو ممکن است آنها در مقایسه با رقبای خود که از ابزارهای BI استفاده میکنند، عقب بمانند.»
طباطبایی توضیح میدهد: «بدون هوش تجاری یا BI، سازمانها قادر به بهینهسازی عملیات خود نخواهند بود و ممکن است منابع خود را به اقدامات ناکارآمد تخصیص دهند. در مسالهای مانند سرمایهگذاری شهری و بهبود عملکرد شهرداری و سازمانهای وابسته به آن میتوان با هوش تجاری به موفقیتهای بزرگی در این زمینه دست پیدا کرد ضمن اینکه این ابزار به مدیران شهری کمک میکند تا نیازهای مردم را بر اساس اولویت شناسایی و عملکرد خود را تقویت کنند.»
هوش تجاری در جذب سرمایهگذاری بخش خصوصی اثرگذار است
او اضافه میکند: «تحقیقات جهانی نشان داده اکثر شهرهایی که در تحلیل دادههای خود از هوش تجاری استفاده میکنند حداقل 40 درصد بیشتر از دیگر شهرها در جذب سرمایههای بخش خصوصی موفق عمل کردهاند. همین یک آمار میتواند بهوضوح ضرورت استفاده از ابزاری هوش تجاری را در تمامی شرکتها، سازمانها و… توجیه کند.»
طباطبایی میگوید: «در واقع هوش تجاری به سازمانها کمک میکند تا رفتار و نیازهای مشتریان را بهتر درک کنند. بدون آن، سازمانها ممکن است نتوانند خدمات و محصولاتی متناسب با انتظارات مشتریان ارائه دهند، که این موضوع به کاهش رضایت و وفاداری مشتریان منجر میشود. هوش تجاری ابزارهایی برای گزارشدهی دقیق و شفاف فراهم میکند. بدون آن، سازمانها ممکن است در ارائه گزارشهای دقیق و بهموقع دچار مشکل شوند، در نتیجه احتمال دارد تصمیمگیریهای مدیریتی تحت تاثیر منفی قرار گیرند.»
نبود هوش تجاری امکان تخلف را افزایش میدهد
این کارشناس شهری میافزاید: «اگر هوش تجاری در سازمانها وجود نداشته باشد، احتمال وقوع تخلفات مالی به دلیل فقدان نظارت، تحلیل و شفافیت افزایش مییابد؛ بدون سیستمهای نظارتی قوی، کارکنان یا مدیران ممکن است از منابع مالی سازمان برای مقاصد شخصی سوءاستفاده کنند.»
استفاده نکردن از هوش تجاری میتواند تهدیدهای جدی در جذب سرمایهگذاری داخلی و خارجی ایجاد کند
دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با اشاره به فواید متعددی که هوش تجاری میتواند در جذب سرمایهگذاری خارجی داشته باشد میگوید: «هوش تجاری با ارائه دادههای دقیق، تحلیلهای پیشرفته و گزارشهای شفاف، به سازمانها کمک میکند از وقوع تخلفات جلوگیری کند و استفاده نکردن از هوش تجاری (BI) در سازمانها و شهرداریها میتواند تهدیدهای جدی در جذب سرمایهگذاری داخلی و خارجی ایجاد کند.»
او ادامه میدهد: «سرمایهگذاران داخلی و خارجی به دادههای دقیق و شفاف برای تصمیمگیری نیاز دارند. بدون هوش تجاری، سازمانها قادر به ارائه گزارشهای دقیق و بهموقع نخواهند بود. این عدم شفافیت میتواند باعث کاهش اعتماد سرمایهگذاران شود.»
طباطبایی توضیح میدهد: «نباید فراموش کنیم سرمایهگذاران خارجی اغلب دنبال سازمانهایی هستند که از استانداردهای بینالمللی پیروی میکنند. استفاده نکردن از هوش تجاری بهنوعی نشاندهنده عدم تطابق با این استانداردهاست و این میتواند مانع جذب سرمایهگذاری خارجی شود. بدون هوش تجاری، سازمانها ممکن است نتوانند منابع خود را بهطور بهینه مدیریت کنند، از همین رو هزینهها افزایش و سودآوری کاهش خواهد یافت.»
اکثر کشورهای توسعهیافته و در حال توسعه به طور گستردهای از فناوری هوش تجاری استفاده میکنند
او در ادامه میگوید: «استفاده نکردن از هوش تجاری میتواند سازمانها و شهرداریها را با چالشهای جدی در جذب سرمایهگذاری داخلی و خارجی مواجه کند. برای جلب اعتماد سرمایهگذاران، بهبود تصمیمگیری و افزایش رقابتپذیری، استفاده از ابزارهای هوش تجاری ضروری است.»
دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران میافزاید: «میتوان گفت اکثر کشورهای توسعهیافته و در حال توسعه به طور گستردهای از فناوری هوش تجاری استفاده میکنند. هوش تجاری یک ابزار کلیدی برای تحلیل دادهها و تصمیمگیریهای استراتژیک در سازمانها و دولتها محسوب میشود.»
او صحبتهای خود را اینطور به پایان میبرد: «به طور کلی، شهرهایی که از ابزارهای تحلیلی مانند هوش تجاری استفاده میکنند، بهتر میتوانند دادههای مالی را تحلیل کنند، تصمیمات آگاهانهتری بگیرند و گزارشهای دقیقتری به سرمایهگذاران ارائه دهند. این امر میتواند اعتماد سرمایهگذاران را افزایش دهد و احتمال جذب سرمایهگذاری را بالا ببرد. برعکس، شهرهایی که از این ابزارها استفاده نمیکنند، ممکن است در ارائه تحلیلهای دقیق و شفاف دچار مشکل شوند و در نتیجه نتوانند سرمایهگذاران را به اندازه کافی متقاعد کنند. در نهایت، استفاده از هوش تجاری میتواند یک مزیت رقابتی مهم برای شهرها باشد، اما استفاده نکردن از آن لزوماً به معنای شکست در جذب سرمایهگذاری نیست. عوامل دیگری مانند شفافیت، ثبات سیاسی و اقتصادی و کیفیت پروژهها نیز در این میان نقش مهمی ایفا میکنند.»