به گزارش تجارت نیوز، در آخر هفتهای که سینمای جهان پشتسر گذاشت (۴ تا ۶ آوریل 2025/ 15 تا 17 فروردین 1404) باکس آفیس آمریکای شمالی شاهد رقابت میان فیلمهای تازهاکران و ادامه حضور آثار پرفروش هفتههای پیش بود؛ اما بدون شک، ستاره بیچونوچرای این هفته، فیلم اقتباسی از دنیای بازیهای ویدیویی یعنی «ماینکرفت» (A Minecraft Movie) بود. حضور جیسون موموآ و جک بلک در ترکیب بازیگران و بهرهگیری از محبوبترین بازی ویدیویی تاریخ، رمز موفقیتی شد که کمپانی برادران وارنر مدتها در انتظارش بود.
«ماینکرفت»؛ رکوردشکنی برای یک بازی پیکسلی
فیلم «ماینکرفت»، به کارگردانی جرد هس، با الهام از بازی پرفروش و جهانی ماینکرفت ساخته شده است. این فیلم با فروش ۱۵۷ میلیون دلار در آمریکا در هفته اول اکران، نهتنها صدرنشین باکسآفیس شد بلکه موفق شد رکورد بزرگترین افتتاحیه یک فیلم اقتباسی از بازیهای ویدیویی را هم از آن خود کند. این عنوان پیش از این در اختیار فیلم «سوپر ماریو بروز» محصول سال ۲۰۲۳ بود. این فیلم در بازارهای بینالمللی نیز با فروش ۱۴۴ میلیون دلار عملکرد بسیار قدرتمندی از خود نشان داد و مجموع فروش جهانیاش تنها در یک هفته به عدد شگفتانگیز ۳۰۱ میلیون دلار رسید.
تحلیلگران گیشه معتقدند موفقیت این فیلم به دلیل ترکیبی از نوستالژی گیمرها، مخاطب کودک و نوجوان و تبلیغات گسترده در پلتفرمهای اجتماعی بوده است. همچنین فضای فانتزی، طنز ماجراجویانه و حضور ستارههایی چون موموآ و بلک به فروش آن کمک کرده است.
«یک مرد کارگر»؛ سقوط در هفته دوم
فیلم اکشن «یک مرد کارگر» (A Working Man) با بازی جیسون استاتهام، که در افتتاحیهاش عملکردی نسبتاً خوب داشت، در هفته دوم با افت ۵۳.۱ درصدی مواجه شد و تنها ۷.۲ میلیون دلار فروش داشت. این فیلم اکنون در مجموع ۲۷.۸ میلیون دلار در آمریکا فروش داشته است.
در سطح جهانی نیز با ۱۶.۶ میلیون دلار فروش در سایر کشورها، مجموع فروش آن به ۴۴.۴ میلیون دلار رسیده که هنوز با سودآوری فاصله دارد. کارشناسان معتقدند که این افت شدید به دلیل رقابت سنگین با فیلمهایی چون «ماینکرفت» و کاهش استقبال از فرمولهای تکراری اکشن استاتهام است.
«برگزیده 2»؛ استقبال از ادامه ماجرای مقدس
قسمت دوم از مجموعه محبوب «برگزیده» با نام «The Chosen: Last Supper Part 2» در هفته نخست اکرانش توانست با فروش ۶.۷ میلیون دلار در جایگاه سوم جدول قرار گیرد. این فیلم که بر پایه داستانهای مذهبی ساخته شده، توانسته مخاطبانی خاص را جذب کند، اما هنوز در بازارهای بینالمللی اکران نشده است.
با توجه به استقبال از قسمت اول و کمپینهای اجتماعی مرتبط با جوامع مذهبی، پیشبینی میشود این فیلم در هفتههای آتی نیز فروش پایداری داشته باشد.
«سفید برفی»؛ افت سنگین لایو اکشن دیزنی
نسخه لایواکشن «سفید برفی» که با انتظارات بالا و هزینههای زیاد تبلیغاتی توسط کمپانی دیزنی تولید شده، در سومین هفته اکران خود با افت ۵۷.۵ درصدی مواجه شد و تنها ۶.۰۸ میلیون دلار فروش کرد.
مجموع فروش داخلی این فیلم اکنون ۷۷.۴ میلیون دلار و فروش بینالمللی آن ۹۰.۹ میلیون دلار است که مجموع آن را به ۱۶۸.۳ میلیون دلار میرساند. با توجه به بودجه تخمینی بالای تولید (در حدود ۲۵۰ میلیون دلار)، احتمالاً این فیلم سودآوری خاصی برای دیزنی نداشته باشد. منتقدان ضعف در فیلمنامه، انتخاب بازیگران و فاصله گرفتن از ریشههای کلاسیک را دلایل استقبال کم مخاطبان میدانند.
«زنی در محوطه»؛ ترسی که هنوز میفروشد
فیلم ترسناک «زنی در محوطه» (The Woman in the Yard) توانست در هفته دوم خود ۴.۵ میلیون دلار بفروشد و مجموع فروش داخلیاش را به ۱۶.۶ میلیون دلار برساند. البته فروش بینالمللی آن تاکنون ناچیز بوده و تنها ۴۰۰ هزار دلار ثبت شده است.
این فیلم با بودجهای محدود تولید شده و احتمال دارد با همین میزان فروش، سودآور شود. سبک کلاسیک ترس و روایت مرموز و روانشناختی آن در میان مخاطبان جوانتر طرفداران خاصی دارد.
فیلمهای پایینتر جدول
«مرگ یک تکشاخ» (Death of a Unicorn)، فیلمی مستقل با بازی فلورنس پیو، در دومین هفته با فروش ۲.۶۹ میلیون دلار در جایگاه ششم قرار گرفت و فروش کلی آن به ۸.۴ میلیون دلار رسیده است.
«The Chosen: Last Supper» قسمت اول نیز با فروش ۱.۸۶ میلیون دلار در رتبه هفتم قرار گرفت و افت شدیدی را تجربه کرد. مجموع فروش این قسمت به ۱۷.۹ میلیون دلار رسیده است.
فیلم تازهاکران ترسناک «جهنم در یک تابستان» (Hell of a Summer) از کمپانی نئون، با فروش ۱.۷۵ میلیون دلار شروع نسبتاً آرامی داشت. در رتبه نهم، فیلم درام «دوست» (The Friend) با جهشی عجیب در فروش (افزایش بیش از ۲۲۹۱ درصدی نسبت به هفته قبل) ۱.۶۱۷ میلیون دلار فروش داشت.
فیلم «کاپیتان آمریکا: دنیای شجاع جدید» (Captain America: Brave New World) با ۱.۳۹ میلیون دلار در رتبه دهم قرار گرفت. فروش کلی داخلی این فیلم اکنون به مرز ۲۰۰ میلیون دلار نزدیک شده است.
هفته جاری گیشه سینمای آمریکا تحت تأثیر قدرتمند فیلم «ماینکرفت» قرار گرفت که نهتنها عنوان پرفروشترین فیلم هفته را از آن خود کرد، بلکه بار دیگر نشان داد اقتباسهای موفق از بازیهای ویدیویی میتوانند هم مخاطب کودک و نوجوان را جذب کنند و هم توجه بزرگترها را جلب کنند.
در مقابل، فیلمهای اکشن، مذهبی و لایواکشنهای پرهزینه دیزنی با افت محسوس مواجه شدند و نشان دادند که حفظ مخاطب در هفتههای بعد نیازمند فراتر رفتن از تبلیغات و بهرهگیری از روایتهای قدرتمند و ساختاری نوآورانه است.