به گزارش تجارت نیوز، مهدی باوقار درباره وضعیت کلاسهای درس استان هرمزگان توضیح داد: تعهد ما به سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور هر سال در فروردین ماه مشخص میشود و استان هرمزگان با توجه به شرایط خاص خود، همواره تلاش کرده است تا بهترین عملکرد را داشته باشد.
وی درباره تعهد دولت برای اتمام پروژه های نیمه تمام خیرین گفت: اگر تزریق منابع بهتر شود، به طور قطع میتوانیم شاهد رشد بیشتری باشیم.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان هرمزگان گفت: پروژههایی در قالب نهضت ملی عدالت آموزشی برای مدرسه سازی آغاز و دوربینهای نظارتی فعال شده تا از روند ساخت مدارس به درستی مطلع باشیم. در زمان حاضر چهار یا پنج پروژه از این دست در حال انجام است.
باوقار ادامه داد: اکنون سرانه فضای آموزشی در این استان ۵.۲ مترمربع است و برای رسیدن به برنامه هفتم پیشرفت نیازمند احداث ۶۴۳ مدرسه معادل ۴ هزار و ۳۶۶ کلاس درس هستیم که این موضوع ۱۳ هزار و ۹۸ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
وی درباره ساماندهی این مدارس برای رسیدن به وضعیت مطلوب از نظر تراکم کلاسهای درس، اظهار کرد: فعالیتها و اقدامات زیادی در زمینه ساخت مدارس در استان هرمزگان برنامه ریزی شده است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان هرمزگان ادامه داد: در این راستا اولویت ما جمعآوری مدارس کانکسی با جمعیت بیش از ۱۰ دانشآموز و مدارس ناایمن است تا بتوانیم تعداد این مدارس را کاهش دهیم و سرانه فضای آموزشی را به بالای ۵.۳ متر مربع برسانیم و اولویت بعدی مربوط به مدارس دو نوبتی است.
ضرورت نگهداری فضای آموزشی
باوقار در پاسخ به این پرسش که برای نگهداری فضاهای آموزشی نوساز چه اقداماتی باید صورت گیرد، گفت: مسئولیت نظارت بر نگهداری فضا بر عهده مدیر مدرسه نیست و این مشکل مختص استان هرمزگان نمیشود و در همه جا وجود دارد بنابراین باید راه حلی جامع برای آن پیدا کرد.
وی با تاکید بر اینکه ایجاد یک اداره یا مسئولیتی با عنوان “نگهداری فضای آموزشی” ضروری است، خاطرنشان کرد: در این شرایط متولی مشخصی برای این موضوع باید تعیین شود.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان هرمزگان افزود: مدیران معمولاً مسئولیت نگهداری فضاها را بر عهده نمیگیرند و کمبود نیروی خدماتی یا سرایدار را علت این موضوع میدانند اما اگر یک معاونت یا پست خاص برای نگهداری فضای آموزشی تعیین شود، کارها میتواند بهتر پیش رود.
باوقار با بیان اینکه عمر متوسط ساختمانهای آموزشی حدود ۳۵ سال است، تاکید کرد: این در حالی است که با روشهای صحیح نگهداری میتوان عمر آنها را به ۵۰ سال نیز افزایش داد، کشورهای پیشرفته امروزه کمتر تخریب و بازسازی دارند و بیشتر بر بهینهسازی تمرکز دارند؛ زیرا منابع محدود است و تأمین منابع دشوار شده است.
ساخت مدرسه در روستا از مولد سازی مدارس
وی درباره مولدسازی مدارس در استان هرمزگان توضیح داد: هرمزگان، اولین استان در سطح کشور بود که در وزارت آموزش و پرورش، مولدسازی را انجام داد و به چرخه مولدسازی ورود پیدا کرد.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان هرمزگان یادآورشد: سال گذشته ما یک زمینی را در شهرستان میناب به چرخه مولدسازی وارد کردیم و آن را در یک فضای بهینهسازی و تجاریسازی قرار دادیم و در ادامه آن فضا فروخته شد و اولین ثمره مولدسازی ما، ساخت یک مدرسه ۶ کلاسه درروستای شمجو بود که به اتمام رسید.
باوقار ادامه داد: این حرکت آغاز شده است و اکنون نیز ملکهایی در آموزش و پرورش مشخص شده که آنها هم در حال طی کردن مسیر قانونی خود هستند.
وی تاکید کرد: بحث مزایده این ملکها انجام خواهد شد و با تأمین اعتبار، میتوانیم دیگر فضاهای آموزشی را نیز به این چرخه اضافه کنیم.
ساخت هنرستان براساس نیاز آموزش و پرورش
مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان هرمزگان درباره ساخت هنرستان در استان هرمزگان توضیح داد: ساخت هنرستان براساس نیاز آموزش و پرورش انجام میشود، به طور مثال اگر هنرستان دخترانه مورد نیاز باشد، آن را احداث میکنیم یا رشتههایی مانند رایانه و گرافیک که اعلام نیاز شده را نیز در نظر میگیریم.
باوقار خاطرنشان کرد: سال گذشته بیش از ۳۰ هنرستان در استان به بهره برداری رسید که در نزدیکی کارخانهها و بنگاههای اقتصادی قرار دارند و از حمایت آنها برخوردار شده اند.
وی عنوان کرد: این هنرستانها از نظر ساخت، زمان و هزینه زیادی نیاز ندارد و شامل کارگاهها و تجهیزات مورد نیاز است که تحویل آموزش و پرورش داده میشود. ما تأمینکننده تجهیزات هستیم و آموزش و پرورش مسئول توزیع آنها است.
بهبود مدرسهسازی با نگاه مثبت رئیس جمهور و استاندار
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان هرمزگان درباره مهمترین چالشهای ساخت مدرسه اظهار کرد: اکنون مهمترین چالش ما برای ساخت مدارس کمبود اعتبارات است اما با توجه ویژه رئیسجمهور، اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است.
باوقار یادآورشد: رئیس جمهور نگاه مثبتی به حوزه آموزش و پرورش دارد و توجه خاصی به تأمین اعتبارات ملی و استانی نشان داده است، استانداران نیز نگاه ویژهای به مدرسهسازی دارند.
وی یادآورشد: هفته گذشته خبر خوشی از استاندار اعلام شد مبنی بر اینکه ۱۱۰ مدرسه با کمک خیرین ساخته خواهد شد، همچنین صنایع، معادن و شرکتهای اقتصادی نیز شروع به مشارکت کردهاند تا بخشی از مشکلات فضای آموزشی را حل کنند.
مدیرکل نوسازی،توسعه و تجهیز مدارس استان هرمزگان ادامه داد: این حرکت و نهضت ملی مدرسهسازی تازه آغاز شده و امید است با حمایتهای استاندار و رئیسجمهور ادامه یابد تا نتایج مثبتی حاصل شود.
منبع: ایرنا