متقاضیان وامهای دانشجویی بخوانند

ثبتنام وامهای تحصیلی نیمسال دوم تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ دانشجویان تا ۳۱ فروردین ماه جاری از طریق صندوق رفاه دانشجویان ادامه دارد و دانشگاهها تا ۱۰ اردیبهشت ماه جاری فرصت دارند وامهای تحصیلی را تایید کنند.

بر اساس ابلاغیه صندوق رفاه دانشجویان ثبتنام وام تحصیلی نیمسال دوم تحصیلی از، ۱۵ اسفند آغاز و تا ۳۱ فروردین ادامه دارد.
وام تحصیلی اختصاص داده شده به متقاضیان شامل وام کاردانی و کارشناسی ۵ میلیون تومان، کارشناسی ارشد و دکتری حرفهای ۷/۵ میلیون تومان و دکترای تخصصی ۱۰ میلیون تومان است.
صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم همچنین آخرین مهلت تایید وامهای تحصیلی از سوی دانشگاهها را تا ۱۰ اردیبهشت ماه تعیین کرده است.
ثبت درخواست وام توسط دانشجویان در سامانه یکپارچه صندوق رفاه دانشجویان به نشانی www.refah.swf.ir انجام می شود.
صرفًا دانشجویانی که اطلاعات هویتی و تحصیلی نیمسال دوم تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ آنها در سامانه مورد تأیید قرار گیرد، می توانند نسبت به تشکیل پرونده و ثبت تقاضای وام اقدام کنند.
ارائه و ثبت اطلاعات سند تعهد محضری دانشجویی (دارای شماره شناسه مخصوص صندوق رفاه دانشجویان وزارت عتف و رمز تصدیق) توسط دانشجویانی که در نیمسال تحصیلی جاری برای اولین بار تقاضای دریافت وامهای صندوق را دارند، الزامی است.
سقف مبلغ ضمانت وام های دانشجویی (بندهای ۱ و ۲ و ۳ ماده ۱۰ آیین نامه پرداخت و بازپرداخت وامهای دانشجویی) به ترتیب ۶۰، ۱۲۰ و بیش از ۱۲۰ میلیون تومان است و ارائه گواهی کسر از حقوق صرفاً برای دانشجویانی خواهد بود که مجموع وام های دانشجویی آنها به بیش از ۱۲۰ میلیون تومان می رسد.
مسئولیت کنترل و صحت سنجی مستندات، سند تعهد، شرایط ضامنین، کنترل سقف دریافت وام و تایید و رد درخواست وام دانشجویی بر عهده کاربران و معاونت دانشجویی دانشگاههاست؛ از این رو معاونت دانشجویی دانشگاه قبل از تأیید نهایی و ارسال درخواست های وام به صندوق رفاه، امکان رد هر درخواست وامی را خواهد داشت.
میزان اعتبار وام های تحصیلی، ضروری وشهریه برای هر دانشگاه به صورت مجزا تخصیص داده می شود؛ از این رو ضروری است دانشگاهها در چارچوب اعتبار اعلام شده نسبت به تأیید وام ها اقدام کنند و صرفًا اعتبار وام ودیعه مسکن متأهلی به صورت متمرکز خواهد بود.
ثبت شماره حساب بانک طرف تعهد وشماره شباء آن توسط دانشجویان متقاضی وام درسامانه یکپارچه صندوق الزامی است. با توجه به عدم واریز برخی از وامهای دانشجویان توسط بانک درسال تحصیلی گذشته که منجر به مشکلاتی برای دانشجویان و همکاران اداره رفاه دانشگاه ها شده است لطفًا نسبت به ثبت شماره شباء ۲۴ رقمی بدون ir و صرفًا با اعدادانگلیسی و همچنین فعال بودن شماره حساب به نام دانشجو حتمًا اطلاع رسانی و نظارت کافی صورت پذیرد.
با توجه به ممنوعیت پرداخت وام به دانشجویان بورسیه وشاغل مطابق آیین نامه پرداخت و بازپرداخت وامهای دانشجویی در چارچوب اعتبارات ابلاغی، شایسته است برنامه ریزی لازم برای اعطای وام به دانشجویان غیر شاغل با اولویت دانشجویان مستعد کم بضاعت انجام پذیرد.
در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت وام ودیعه مسکن متأهلی به دانشجویان روزانه، نوبت دوم وشاغل به کار در دانشگاههای دولتی پرداخت می شود. (با توجه به افزایش مبلغ وام مسکن، بررسی میزان سقف سند تعهد و اخذ گواهی کسر از حقوق قبل از ثبت و تایید وام ازسوی کارشناسان ادارات رفاه الزامی است.)
مبلغ وام تحصیلی دانشجویان متأهل حداکثر دو برابر مبلغ وام دانشجویان مجرد است؛ در صورتی که زوجین هر دو دانشجو و واجدشرایط باشند، به هر دو نفر آنها وام تحصیلی متأهلی تعلق می گیرد.
ضریب ۵۰ درصدی افزایش وام تحصیلی برای دانشجویان دارای ویژگی خاص تنها به دانشجویان مجرد تعلق می گیرد.
در راستای اجرای ماده ۸ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در خصوص پرداخت وام ودیعه مسکن به دانشجویان متاهل کلان شهر تهران، شهرهای با جمعیت بیش از پانصد هزار نفر شامل مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم، اهواز، کرمانشاه، ارومیه، رشت، زاهدان، همدان، بندعباس، اراک و شهرهای باجمعیت کمتر از پانصد هزار نفر جزو دسته بندی شهرها در نظر گرفته میشوند.
درخصوص وام ضروری مقتضی است قبل از تأیید درخواست وام نسبت به کنترل حداکثر سقف امکان بهرهمندی از این وام توسط همکاران ادارات رفاه دانشگاه، دقت لازم به عمل آید.
دسترسی برای ویرایش اطلاعات شخصی و تحصیلی مانند تأهل، شماره حساب شماره شباء، شهر محل تولد، تلفن همراه، تلفن ثابت، شهر محل سکونت، کدپستی و آدرس، شماره دانشجویی، سال و ترم تحصیلی برای کاربران ادارات رفاه دانشگاه ها فعال است که در صورت نیاز می توانند نسبت به ویرایش اقدام کنند.
در صورت نیاز به ویرایش اطلاعات شناسنامهای و برخی اطلاعات تحصیلی از قبیل نام دانشگاه، مقطع، نوع دوره و رشته تحصیلی کارشناسان ادارات رفاه میتوانند با ارسال پیام از طریق درخواست کار برای همکاران اداره تسهیلات صندوق نسبت به ویرایش آنها اقدام خواهد شد.