پیشنهادی که میتواند سینماها را از شلوغی منفجر کند

سیدابراهیم عامریان، تهیهکننده سینما و پخشکننده فیلم سینمایی «پیرپسر» به کارگردانی اکتای براهنی در یک گفتوگوی تازه و کوتاه عنوان کرد پیرپسر در سومین بسته اکران امسال پس از «رها» و یک اثر دیگر بهنمایش درمیآید.

فرهیختگان نوشت: سیدابراهیم عامریان، تهیهکننده سینما و پخشکننده فیلم سینمایی «پیرپسر» به کارگردانی اکتای براهنی در یک گفتوگوی تازه و کوتاه عنوان کرد پیرپسر در سومین بسته اکران امسال پس از «رها» و یک اثر دیگر بهنمایش درمیآید.
این اتفاق درحالی به وقوع میپیوندد که اگر چندماه پیش از خوشبینترین فرد نزدیک به پروژه پیرپسر سوال میشد که احتمال اکران این اثر را تا چه حد جدی میداند، بهاحتمال بسیار زیاد درصد پایینی را ذکر میکرد و از ادامه جواب سر باز میزد، اما تنها چندماه پس از اکران پیرپسر در بخش ویژه چهلوسومین جشنواره فیلم فجر ورق برمیگردد و فیلم 190 دقیقهای فرزند رضا براهنی پروانه نمایش میگیرد.
عامریان در ادامه توضیح داد که پیرپسر برای اکران هیچمحدودیتی ندارد و بدون حذفیات به نمایش درخواهد آمد! مورد دوم «رکسانا» پرویز شهبازی بود. این فیلم در جریان نمایش عمومی خود با موانع متعددی روبهرو شد و حتی از اکران انصراف داد تا تنها به دو نمایش در سالن میلاد و سالن پردیس ملت، آن هم در بخش ویژه چهلوسومین جشنواره فیلم فجر بسنده کند؛ ولی این اتفاق هم به درازا نکشید تا پرونده جدیدترین اثر کارگردانِ «عیار 14» با نمایش آن در سالنهای سینما، بهخوبی و خوشی بسته شود.
رکسانا همچون پیرپسر بدون هیچاصلاحیهای روانه اکران میشود. در میان آثار پرسروصدای به نمایش درنیامده سینمای ایران، اما جای یک فیلم و فیلمساز حسابی خالی است؛ حمید نعمتالله و قاتل و وحشیاش. در این گزارش با توجه به مضامین مطرح شده در چند فیلم جنجالی که اکنون پروانه نمایش گرفتهاند این سوال را مطرح میکنیم که چرا هنوز اتفاقی برای نعمتالله و اثر مهمش (بهزعم منتقدان و کسانی که فیلم را تماشا کردهاند) نیفتاده و اکران آن همچنان در وضعیت برزخی به سر میبرد.
ایام به کامت پیرپسر!
اواسط دی سال 1398 بود که پیرپسر به تهیهکنندگی بابک حمیدیان و کارگردانی اکتای براهنی پروانه ساخت گرفت، همین خبر باعث شد موجی از توجه از سمت مخاطبان جدی سینمای ایران به فیلم جدید پسر فیلمساز رضا براهنی شکل بگیرد و بسیاری خبر پایان فیلمبرداری و اکران آن را به انتظار بنشینند.
القصه، فیلمبرداری این اثر از شهریورماه 1400 شروع شد و در پایان دی همان سال به پایان رسید. براهنی برای اکران عمومی پیرپسر چند سال پشت صف ماند و عاقبت موفق شد فیلمش را در هشتمین شب از چهلوسومین جشنواره فیلم فجر برای اصحاب رسانه و منتقدان اکران کند.
اما داستان از چه قرار بود که بهجز حضور این اثر در جشنواره فیلم روتردام در سال 1402 عملاً هیچاتفاق مثبتی برای براهنی نیفتاد و به یکباره گشایش بهحدی رسید که تعجب بسیاری را برانگیخت؟ پیرپسر داستانی نامتعارف از زندگی خانوادهای رو به زوال و تماماً نرینه (پدر و دو فرزند پسرش) را روایت میکند که در آن، پسران توسط پدر خود به استثمار و بهرهکشی تن در میدهند و چارهای جز این ندارند. پدر فردی لاابالی، لمپن و دائمالخمر است که در ارتباط با زنان هیچ حد و حدودی نگه نمیدارد و به هر بهانهای که شده در زندگی فرزندانش دخالت میکند. در این حین، ورود یک زن (لیلا حاتمی) به قلمرو مردانه این سهنفر همهچیز را دگرگون کرده و به هم میزند. فیلم با اشاره به ماجراهای اساطیری و همچنین اقتباسی آزاد از «برادران کارامازوف» ساختمان روایتش را تکمیل میکند و در این میان از بیان متلکهای سیاسی و ارجاعات فرامتنی نیز ابایی ندارد. تماشای فیلم در بخش ویژه جشنواره فجر در سالی که گذشت این گمان را به ظن و این ظن را بهیقین نزدیک کرد که پیرپسر چندان شانس زیادی برای اکران در سال یا سالهای آتی نخواهد داشت. اما جشنواره فجر هنوز به پایان نرسیده بود که رئیس سازمان سینمایی، رائد فریدزاده در گفتوگوی تصویری با خبرگزاری ایرنا گفت: «هر فیلمی که در جشنواره میبینیم، قطعاً پروانه نمایش جشنواره را دریافت کرده و بنابراین توقیف معنایی ندارد. پروانه نمایش این فیلمها (پیرپسر و لاکپشت) برای اکران نیز صادر میشود و این آثار در فرایند اکران قرار میگیرند. انشاءالله پیرپسر پس از بازبینی شورای پروانه نمایش در چرخه اکران قرار خواهد گرفت.»
سؤالی که در این میان حسابی ذهن نگارنده را به خود جلب کرده این است که چطور میشود فیلمی با مضامین و نحوه پرداخت پیرپسر پس از سه سال کشوقوس بدون هیچممیزی و اصلاحیه در نوبت اکران قرار بگیرد، ولی بهطور مثال آثاری همچون «غریزه» و از آن مهمتر «قاتل و وحشی» رنگ پرده به خود نبینند؟!
پیرپسر درحالی فرصت اکران در نیمه نخست سال 1404 را پیدا کرده که اگر صرفاً ارجاعات بیرونی آن را مورد لحاظ قرار دهیم باید حداقل فیلم را با جرحوتعدیل فراوان به تماشا بنشینیم ولی گویا متر و معیار ارشاد برای صدور پروانه نمایش در دولت چهاردهم با تغییرات گستردهای مواجه شده که اثری نظیر پیرپسر را درون دایره امن خود نگه داشته است!
رکسانا و شانسی که شهبازی آورد
پرویز شهبازی در میان سینهفیل-منتقدها فیلمساز شناختهشده و محبوبی است که سینمایش پهلو به آثار مهم سینمای مدرن اروپا میزند. او البته برخلاف محبوبیتی که نزد مخاطبان جدی سینما به دلیل ساخت آثاری نظیر «عیار 14»، «دربند» و از همه مهمتر «نفس عمیق» محفوظ است، آنقدر در میان مدیران سینمایی اسم پربسامد و همچنین محبوب و درخور توجهی نیست.
عیار 14 او یکی از آثار منتخب سینمای ایران برای حضور در اسکار 2011 بود که در نهایت نتوانست بهعنوان نامزد اصلی ما شانس خودش را برای حضور در این جشن امتحان کند. «دربند» نیز یکی از گزینههای مطرح برای حضور در اسکار بود که در رقابت با فیلم بینالمللی «گذشته» قافیه را باخت و از رقابت با دیگر آثار خارجیزبان اسکار برای همیشه جا ماند. البته شهبازی در واکنش به خبر حضور احتمالی فیلمش در اسکار، گفت: «بحث اسکار استراتژی و راهبرد تهیهکننده و پخشکننده بینالمللی فیلم است و به من مربوط نیست، بنابراین من برای معرفی فیلمم به این جشن سرودست نمیشکنم. همانطور که فیلم را به جشنواره برلین ندادم.»
القصه، چهارشنبه، بیستویکم اردیبهشتماه 1401، روزی بود که شورای صدور پروانه ساخت با تولید فیلم سینمایی «رکسانا» موافقت کرد تا کارگردان «مالاریا» با هشتمین فیلم بلند داستانی خود وارد گود شود. شهبازی البته هنگامی که پشت دوربین فیلم جوانانه رکسانا قرار گرفت فکرش را نمیکرد که برای به سرانجام رساندن پروژهاش بهزحمت بیفتد، اما «اصلاحیه» کارش را کرد و باعث انتشار بیانیهای تند از طرف دستاندرکاران این فیلم شد.
پرویز شهبازی و مسعود ردایی در مقام کارگردان و تهیهکننده کار عنوان کردند بهدلیل اصلاحات زیاد که عملاً باعث حذف 15 دقیقه از اثر میشود، فیلمشان را برای اکران به سینماها نمیدهند. قرار بر این بود که رکسانا از ابتدای آبانماه 1403 به روی پرده برود، ولی این اتفاق بنا به آنچه گفته شد رخ نداد و اولین اکران فیلم در بخش ویژه چهلوسومین جشنواره فیلم فجر رقم خورد.
درنهایت خبر رسید که رکسانا نیز به همراه پیرپسر بهزودی اکران میشود و رنگ پرده را میبیند؛ البته این اثر برخلاف پیرپسر چندان نکته قابلعرضی برای اصلاحیه نداشت و میشد حدس زد که با انتخاب دولت جدید در صف اکران قرار بگیرد.
جایی برای حمید نعمتالله نیست؟
وقتی خبر اکران قریبالوقوع رکسانا و بهخصوص پیرپسر در خروجی خبرگزاریها و روزنامهها قرار گرفت، این سؤال برای نگارنده پیش آمد که چرا خبری از نمایش عمومی قاتل و وحشی نمیشود؟ نعمتالله پروانه ساخت قاتل و وحشی را در آبانماه 1397 دریافت کرد و در تیرماه 1398 با یک پیشتولید بسیار طولانی فرایند فیلمبرداری را با بازیگرانی مثل شهرام حقیقتدوست، امین حیایی و لیلا حاتمی آغاز کرد، اما سر تراشیده حاتمی باعث شد تا فیلم علاوه بر مشکلات مالی به مشکلات شرعی هم دچار شود تا عملاً سد محکمی جلوی اکران عمومی این اثر قرار بگیرد.
فیلمبرداری فیلم یکبار در آذرماه سال 1398 متوقف شد ولی این پایان اخبار دامنهدار قاتل و وحشی نبود. درنهایت اثری که قرار بود در سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر به اکران افتتاحیهاش را جشن بگیرد هنوز درگیر مشکلات متعدد است و حتی کاری هم از سوی سازمان سینمایی ساخته نیست. تابستان سال گذشته بود که روحالله سهرابی، مدیرکل وقت نظارت سازمان سینمایی گفت که تأییدیه «قاتل و وحشی» را گرفتهاند و مشکل این فیلم پس از توقیف چندساله و با پیگیریهای صورت گرفته با برخی علما حل شده است. اما این تنها بخشی از ماجرا بود، چون پروانه نمایش صادر شده ناظر بر اکران فیلم در خارج از کشور بود و ربطی به داخل نداشت. درنهایت قرار بر این شد که قاتل و وحشی در بخش ویژه جشنواره چهلوسوم فجر به نمایش دربیاید که این اتفاق هم تعبیر روشنی نداشت. اکنون که خطوط قرمز سازمان سینمایی و بهطور کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت چهاردهم به حدی رسیده که به پیرپسر توجه نشان میدهد، بد نیست که گوشهچشمی هم به نعمتالله و فیلمش داشته باشد. در روزهای برگزاری جشنواره بازار پیرپسر حسابی داغ بود و منتقدان از یمین و یسار به آن توجه نشان دادند ولی این نعمتالله بود که علیرغم قولوقرارها سرش بیکلاه ماند و در سکوت کامل خبری کاخ جشنواره را ترک کرد.
مطالب مرتبط
- علت لرزش بدن در حین رابطه جنسی و ارگاسم چیست؟ چرا این اتفاق میافتد؟
- طرز تهیه هات داگ مرغ خانگی، خوشمزه و آسان
- مهدی عبدی خاطره تلخ پرسپولیسیها را زنده کرد!
- پیروزی ریورپلاته در سوپرکلاسیکوی آرژانتین
- تسلیت دفتر سیاسی انصارالله یمن به ایران/ ابراز همدردی با خانواده جانبختگان حادثه بندر شهید رجایی
- عکس/ گلاب گیری در تهران
- اولین نیروگاه خورشیدی متحرک خطوط ریلی جهان روشن شد
- سوال جنجالی کامران نجفزاده از رئیس دانشگاه آزاد