هاشم میرزاخانی با شرکت‌های فاقد مجوز و نامربوط برای تجهیز سینماهای کشور کار کرده است

 هاشم میرزاخانی با شرکت‌های فاقد مجوز و نامربوط برای تجهیز سینماهای کشور کار کرده است

 برنا - گروه فرهنگ و هنر: اتحادیه مراکز فنی و پشتیبانی تولید سینمای ایران طی جوابیه‌ای ضمن رد اظهارات تخصصی هاشم میرزاخانی مدیرعامل سابق موسسه تصویر شهر در خرید تجهیزات فنی سینماهای کشور، توضیحات جدیدی را ارائه کرد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا؛ در جلسه اخیر حبیب ایل‌بیگی مدیرعامل موسسه تصویر شهر با اتحادیه عضای هیات مدیره اتحادیه مراکز فنی و پشتیبانی تولید سینمای ایران مباحثی در خصوص خرید تجهیزات فنی سینما‌های کشور توسط موسسه سینماشهر مطرح شد.

یکی از اعضای هیات مدیره اتحادیه مذکور در این جلسه ادعای تخلفاتی را در دوره مدیریت پیشین موسسه سینماشهر عنوان کرد که در ادامه با پاسخ هاشم میرزاخانی مدیرعامل پیشین موسسه تصویر شهر مواجه شد.

میرزاخانی در گفت‌وگو با خبرگزاری برنا ضمن تکذیب ادعاهای مطرح شده، اعلام آمادگی کرد برای مناظره با مدیران سازمان سینمایی بر اساس مستندات را مطرح کرد.

در ادامه به تازگی اتحادیه مراکز فنی و پشتیبانی تولید سینمای ایران در پاسخ به مصاحبه ۱۹ فروردین ماه هاشم میرزاخانی مدیرعامل پیشین موسسه سینماشهر، جوابیه را در اختیار خبرگزاری برنا قرار داده است که به شرح زیر است:

پیرو اقدامات آقای هاشم میرزاخانی مدیر عامل سابق موسسه سینما شهر و علی رغم هشدار‌های متعدد این اتحادیه دربارۀ مشکلات جدی سروِرهای موسوم به «خلیج» و با توجه به ابهامات پیش آمده پس از مصاحبۀ ایشان در تاریخ ۱۹ فروردین سال جاریاین اتحادیه به عنوان تنها مرجع صنفی تخصصی خدمات فنی و پشتیبانی تولید سینمای ایران لازم دانسته مجدداً نکاتی را به اطلاع بر‌ساند:

۱. بر اساس اطلاعات موجود در اداره کل دفتر توسعۀ فناوری سینمایی و سمعی بصری وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی (مرجع صدور مجوز فعالیت شرکت‌ها و موسسات فنی و پشتیبانی سینمای ایران)، چندین دفتر خدمات فنی و پشتیبانیِ بخش خصوصی برای تجهیز سینما‌ها از این دفتر مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند که همۀ آنها نیز کم و بیش در فرآیند تجهیز سینما‌های سراسر کشور فعال هستند.

از سوی دیگر بر اساس نامه‌های آقای محمد خزاعی، رییس وقت سازمان سینمایی کشور به شماره‌های ۲۸۸۵۱۷/۱۴۰۱ و ۲۷۳۸۸۲/۱۴۰۱ به منظور اعتبار بخشیدن به مجوز‌های صادره از ادارات متبوع وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی تمام مدیران این وزارتخانه ملزم به گرفتن خدمات فنی و پشتیبانی از دفاتر مذکور شده‌اند. اما جناب آقای میزراخانی بدون توجه به الزامات با تغییر آیین‌نامه معاملات مؤسسه سینماشهر از شرکت‌های بدون مجوز و حتی نامربوط جهت تجهیز سینما‌های سراسر کشور دعوت به کار کرده است که بر اساس اقرار صریح ایشان در مصاحبۀ اخیر این اقدام در گام اول با شکست کامل رو‌به‌رو شده و کلیۀ تجهیزات به شرکت «آوا رسان خلیج فارس» مرجوع شده است. حال با عنایت به این مراتب آیا حذف شرکت‌های متعدد دارای مجوز و خرید تجهیزات از یک شرکت فاقد مجوز و پشتوانۀ فنی شکستن انحصار است یا ایجاد یک انحصار دولتی؟

۲. آقای هاشم میزراخانی از ابتدای فرآیند تجهیز سینما‌ها از محل بودجه عمومی کشور مدعی ساخت و تامین سِروِر ملی برای سینما‌های سراسرکشور می‌شود که بعد از یک سال و نیم این سِروِرها با مشکل فنی و ناتوانی در تمدید License مواجه می‌شود (به این موضوع نیز در مصاحبۀ مورخۀ ۱۹ فروردین و جوابیۀ شرکت بهمن سبز در تاریخ ۲۴ فروردین به صراحت تأکید شده است) به همین خاطر پس از بروز مشکل فنی عنوان سِروِر ملی را از دستور کار خود خارج و خرید برند Cube را در برنامه کاری جدید خود قرار می‌دهد. این برند از سال‌ها قبل توسط برخی از دفاتر دارای مجوز برای تجهیز سینما‌ها استفاده می‌شد. اما متاسفانه آقای میرزاخانی اقدام به ورود همان تجهیزات کرده، مدعی ارتقای کیفیت نمایش در سطح سینما‌های سراسر کشور می‌شود.

۳. اتحادیه در باب موضوع تجهیز سینما‌ها فارغ از کمیت و قیمت اقلام فروخته شده صرفاً در مباحث فنی و کارشناسی وارد شده است. تعداد و ارزش ریالی تجهیزات خریداری شده با تمام جزییات فنی آن، چگونگی برگزاری مناقصه، روند خرید تجهیزات با توجه به آیین‌نامه معاملات و ... تنها در موسسۀ سینما شهر موجود است که مدیریت فعلی این موسسه می‌تواند با ارایۀ این مستندات به کلیۀ ابهامات موجود در فرایند تجهیز سینما‌ها پاسخ متقن داده، ادعای ارزان‌سازی تجهیز سینما‌ها را ارزیابی کند. البته شایان توضیح است در خصوص اعداد و ارقام ارایه شده در خصوص تجهیزات و سِروِرها علاوه بر هزینه Licenses و سخت افزار آن بایستی به هزینه‌های فرایند راه‌اندازی و خدمات پس از فروش همانند اعزام و اقامت تیم فنی، حمل و نقل و ... نیز توجه کرد.

۴. در خصوص ادعا‌های مبنی بر مقرون به صرفه بودن این سِروِرها از حیث اختلاف قیمت آنها با سایر سِروِرهای موجود، به همین نکته بسنده می‌کنیم که مقایسۀ گزینه‌ها باید میزان خدمات و قابلیت‌های فنی را نیز در نظر بگیرد و گرنه مصداق مثل این کجا و آن کجا؟! پیش خواهد آمد.

۵. با عنایت به ارایۀ صورتجلسۀ مکتوب برای تایید برخی از تجهیزات سینما توسط آقای میزراخانی لازم به توضیح است در صورتجلسۀ استنادی موسسه سینما شهر مورخ ۲۱/۱۲/۱۴۰۲ که توسط آقایان کامران سحر خیز و نیما دبیرزاده – اعضای این اتحادیه - امضا شده است، تنها موضوع امنیت سِروِرها از حیث ارتباط با پروژکتور و عدم امکان ضبط تصاویر در پروژکتور‌ها مورد بررسی قرار گرفته و صورتجلسه شده است. در این صورتجلسه به دلیل تعجیل آقایان در خروج سِروِرها از محل بررسی، علی‌رغم درخواست کارشناسان، امکان آزمایش‌های فنی سِروِر از حیث امنیت KDM فراهم نگردید. در صورتیکه سِروِرهای شرکت زیگورات برای مدت زمان بیشتری در اختیار کارشناسان قرار گرفت که پس از آزمایش‌های فنی، ناامن بودن آنها احراز و در همان زمان نیز در صورتجلسه اعلام گردید. بدون شک اگر سِروِرهای شرکت آوا رسان خلیج فارس نیز برای مدت بیشتری در آن جلسه در اختیار کمیتۀ کارشناسی قرار می‌گرفت، ناامنی این سِروِرها شناسایی و اعلام می‌گردید. چنانچه بعد‌ها و در زمان مناسب با بررسی‌های متعدد بر روی سِروِرهای شرکت آوا رسان خلیج فارس نا امن بودن سِروِرهای این شرکت از حیث سهولت هرگونه دسترسی و تغییر در KDM‌ها محرز گردید و به طرق مختلف به اطلاع موسسه سینما شهر و شرکت فوق‌الاشاره رسانده شد (برخی از مکاتبات انجام شده به پیوست ارائه شده است) که متاسفانه با وجود پذیرش چنین حفرۀ امنیتی در سِروِرها از سوی این شرکت، موسسه سینما شهر هیچ گونه اقدام موثری در جهت رفع این مهم برنداشت و مجدد بر ادامه همکاری با این شرکت ادامه داد.

۶. آقای میرزاخانی غیر کارشناسانه در این مصاحبه اعلام نمودند که سِروِرهای موسوم به «خلیج» که با سیستم‌عامل لینوکس تولید یا وارد شده‌اند، قابلیت پخش محتوای ۲K را دارند. شایان ذکر است سِروِرهای یادشده تنها قادر به پخش فایل‌هایی با فرمت DCP-e-cinema هستند؛ فرمتی که به‌صورت غیررسمی و خارج از استاندارد جهانی DCP مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالی‌که e-cinema ذاتاً محدود به کیفیت Full HD (۱۰۸۰p) است و هیچ نرم‌افزار مسترینگ رسمی و تأییدشده‌ای وجود ندارد که بتواند از این فرمت، DCP با کُدک MPEG۲ و کیفیت ۲K تولید کند. به عبارت دیگر، نه سخت‌افزار این سِروِرها و نه نرم‌افزار‌های همراه آنها، توانایی ارائه محتوای ۲K استاندارد رمزگذاری‌شده را ندارند و استفاده از این واژه، صرفاً برای القای کیفیتی است که عملاً وجود ندارد.

در پایان خاطرنشان می‌کنیم رقابت بخش دولتی با بخش خصوصی؛ آن هم با پشتوانۀ بیت المال و بدون توجه به سواد فنی و کارشناسی تنها سبب از دست رفتن سرمایه‌های مادی و معنوی کشور است؛ لذا این اتحادیه پیشنهاد می‌کند همانند سال‌های گذشته، انتخاب موسسات و دفاتر تجهیز سینما به سینماداران سپرده شود و مساعدت‌های مالی موسسۀ سینما شهر منوط به رعایت جزییات فنی و استاندارد‌های تجهیزات صورت پذیرد. قطعاً اعضای مجرب و خبرۀ «اتحادیه مراکز فنی و پشتیبانی تولید سینمای ایران» می‌توانند به عنوان بازوی کارشناسی امور فنی و پشتیبانی در کنار سازمان‌ها و موسسات تابعه وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی کمک به سزایی به فرآیند تجهیز سینما‌ها داشته باشند.

انتهای پیام/

 

 منبع خبر