آموزش و پرورش کم هزینه‌ترین مسیر برای دستیابی به توسعه است

 آموزش و پرورش کم هزینه‌ترین مسیر برای دستیابی به توسعه است

 برنا- گروه اجتماعی؛ وزیر آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش آسان‌ترین، صریح‌ترین و کم هزینه‌ترین مسیر برای دستیابی به توسعه یک کشور است.

جشنواره شهید باهنر چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه با حضور علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش، غلامعلی حداد عادل رییس فرهنگستان ادبیات فارسی برگزارشد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا، وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: خدا را شاکرم که در آستانه هفته گرامیداشت مقام معلم و پاسداشت مقام علم و علم آموزی در مجلسی حضور پیدا کردیم که به یاد یک معلم فرهیخته، الگو، نمونه و یک معلم دولتمند و یک دولتمرد معلم تشکیل شد و در واقع یاد و نام همه معلمان شهید و شهدای معلم و دانش‌آموز را به ویژه شهیدان رجایی و باهنر و مطهری را گرامی می‌داریم. شهیدانی که بر گردن نظام تعلیم و تربیت حق بزرگی دارند.

وی با بیان عرض تسلیت به هم وطنان در بند عباس برای حادثه ناجور اخیر به عنوان نمایندگی جامعه معلمان در این ایام حادثه ناگواری برای هم‌وطنان در بندرعباس اتفاق افتاد که جا دارد به نمایندگی از جامعه معلمان این مصیبت بسیار بزرگ و عظیم را به جامعه اندوهناک و دردمند مردم بندرعباس تسلیت عرض کنم، افزود: به نظر من جایگاه والای شهید باهنر چه قبل از انقلاب، چه حین انقلاب و بعد از انقلاب و نقش شهید باهنر در تعلیم و تربیت و جهت گیری‌های تربیتی با تأکید بر کتب درسی، نقش بی بدیل و بی نظیری بود. پرداختن به جایگاه خود شهید باهنر و نقشی که در جهت دهی و جهت‌گیری‌های نظام تعلیم و تربیت در دوران سخت ستمشاهی بود، یک جایگاه بی‌نظیر و بی بدیل بود که در کنار شخصیت‌های بزرگی مثل شهید بهشتی توانستند وارد فضای تعلیم و تربیت شده و یک تجربه بسیار ارزشمند را در حوزه کتاب‌های درسی ایفا کنند و بتوانند نگاه دینی و باور‌های دینی را به نسل جدید جامعه در آن زمان منتقل کنند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امروز برای تجلیل و تکریم و تعظیم مقام معلم و مقام معلمی از ابعاد مختلفی به این زاویه نگاه شده ادامه داد: این نوع جایزه ملی که دوستان طراحی کردند یک ابتکار بسیار بی‌نظیر، خلاقانه، خوب و ارزشمنده است که هم ارتباط معناداری با شخصیت شهید باهنر دارد و هم ارتباط مهمی با یکی از جلوه‌های معلمان و یکی از ارکان تعلیم و تربیت دارد.

کاظمی با بیان اینکه جایگاه کتاب و نقش کتاب در فرایند تعلیم و تربیت نقش بی‌بدیل و بی‌نظیری است که مهم‌ترین و ماندگارترین و اثرگذارترین ابزار انتقال علم و دانش و پیام‌های اخلاقی و پیام‌های تربیتی به نسل جوان و نوجوان است گفت: هیچ چیز هم جای کتاب را در تعمیق باور‌ها و ارزش‌ها و انتقال داده‌ها و علم و دانش پر نمی‌کند. الحمدلله معلمی جلوه‌های بسیار ارزشمندی دارد که به نظر من باید منتظر بمانیم تا جامعه در ابعاد مختلف به این جنبه‌های معلمی در سطح ملی و در سطح بین‌المللی بپردازد.

وی با بیان اینکه جایزه بین‌المللی معلم را چندی قبل یکی از موسسات مردم نهاد انجام داد که کار بسیار ارزشمندی بود افزود: افتخارات معلمی و جلوه‌های معلمی محدود به اینها نمی‌شود، عشق و ایثار و گذشت و فداکاری برای تربیت نسل آینده یک کشور در ابعاد مختلف قابل تجلیل و قابل تقدیر است که ما فرصت نمی‌کنیم در هفته بزرگداشت مقام معلم به همه این جلوه‌ها بپردازیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه جامعه معلمان، دانش‌آموزان، مردم، اولیا و مربیان نیازمند معرفی الگو‌های اثربخش و ماندگار نظام تعلیم و تربیت در حوزه‌های مختلف‌اند ادامه داد: یکی از الگو‌های موثر تربیتی همین معرفی الگو‌های برتر، خدوم و ماندگار به جامعه است که در این زمینه اقدامات بسیار خوبی شکل می‌گیرد.

کاظمی با تجلیل و تقدیر از ریاست جمهوری اسلامی ایران گفت: به هر حال بعد از ۴۵ سال آرزوی دیرینه آموزش پرورش و معلمان را محقق کردند و آموزش و پرورش را به عنوان مهم‌ترین اولویت خود روی میز گذاشتند. آموزش و پرورش آسان‌ترین، صریح‌ترین و کم هزینه‌ترین مسیر برای دستیابی به توسعه یک کشور است و زمانی می‌توانیم به موفقیت در این حوزه برسیم که نظام آموزش و پرورش اولویت اول حاکمیت و دولت باشد و امروز ریاست جمهوری اسلامی ایران با نگاه توسعه عدالت آموزشی در دو مسیر بر این موضوع تمرکز کردند، موضوع محرومیت‌زدایی از فضا‌های آموزشی و حل نظام مسائل فضا‌های مورد نیاز و استاندارد‌های مورد نیاز برای کار معلمی و موضوع بعد توسعه عدالت با رویکرد ارتقای کیفیت و بهبود کیفیت آموزشی در مدارس جمهوری اسلامی ایران است.

کاظمی اظهار کرد: امیدوارم جامعه و همه ما آنگونه که شایسته و بایسته است قدردان زحمات و تلاش‌های ارزشمند و ماندگار معلمان در سراسر کشور باشیم و قدر این نعمت را در شرایط کنونی بدانیم.

در ادامه این مراسم غلامعلی حداد عادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی اظهار کرد: جایزه‌ای که امروز به نام شهید باهنر به معلمان اختصاص یافته، فرصتی مغتنم برای تکریم مقام معلم و یادآوری جایگاه علمی و فرهنگی این شهید گرانقدر است. هرچند معمولاً در هشتم شهریور و به مناسبت سالروز شهادت ایشان از او یاد می‌شود، اما بزرگان ما باید همواره در ذهن جامعه زنده بمانند.

وی با اشاره به سابقه همکاری خود با شهید باهنر گفت: از پیش از انقلاب تا هنگام شهادت ایشان توفیق همکاری داشتم و از محضر ایشان بهره‌مند می‌شدم. شهید باهنر، همانند شهید رجایی، از افتخارات جامعه معلمی بود. همین‌که دو معلم، پس از انقلاب یکی رئیس‌جمهور و دیگری نخست‌وزیر شدند، نشان‌دهنده جایگاه بلند معلمی در انقلاب اسلامی است

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی تأکید کرد: بسیاری از اعضای شورای انقلاب معلم بودند. شهید بهشتی، شهید مطهری، شهید باهنر و شهید رجایی، همگی معلمانی مؤمن، آگاه و مؤثر بودند. این امر نشان می‌دهد که انقلاب ما ریشه در فرهنگ تعلیم و تربیت دارد.»

حداد عادل با اشاره به منش شخصیتی شهید باهنر افزود: شهید باهنر انسانی مؤمن، پرکار، خوش‌فکر و مخلص بود که از هیاهو و تبلیغات به دور می‌زیست، اما هرجا مسئولیتی بر عهده می‌گرفت، مردم اطمینان داشتند که کار به دست فردی امین و متعهد سپرده شده است.

وی با تبیین دو نگاه متفاوت به حکومت گفت: می‌توان به حکومت به‌عنوان ابزار قدرت نگریست یا به‌عنوان فرصتی برای تربیت جامعه. نگاه ما در جمهوری اسلامی باید نگاه تربیتی باشد. پیامبر اسلام نیز از نخستین روز‌های بعثت، با تأسیس مدینه‌النبی به دنبال تربیت جامعه‌ای ایمانی بود. بعثت انبیا با تعلیم کتاب و حکمت همراه بود، نه صرفاً با اعمال قدرت.

رییس فرهنگستان زبان وادب فارسی افزود: اگر انقلاب اسلامی را فرصتی برای تربیت بدانیم، باید خدا را شاکر باشیم که امروز بهترین نیرو‌های ما در خدمت آموزش و پرورش هستند. هیچ مسیر میان‌بری برای اصلاح جامعه وجود ندارد؛ تعلیم و تربیت تنها راه است.

حداد عادل آموزش و پرورش را شاخص آینده‌ساز هر کشور دانست و تصریح کرد: اگر کشوری در آموزش و پرورش دچار ضعف و ناکارآمدی باشدحتی با وجود قدرت اقتصادی و نظامی، آینده‌ای ندارد، اما اگر نظام تعلیم و تربیت در آن کشور جدی گرفته شود، می‌توان به آینده‌اش امیدوار بود.

وی عدالت آموزشی را پایه تحقق سایر اشکال عدالت دانست و گفت: عدالت آموزشی اگر محقق نشود، نه عدالت اقتصادی تأمین می‌شود و نه عدالت اجتماعی. مدرسه‌سازی مهم است، اما مهم‌تر از آن تربیت معلم است. حتی در مناطق محروم، اگر معلمی دلسوز و شایسته حاضر باشد، می‌توان از دل همان مدارس کپری، دانشمندانی متعهد تربیت کرد

حداد عادل با اشاره به وضعیت کنونی آموزش و پرورش افزود:متأسفانه ۵۰ درصد از معلمانی که امروز در مدارس فعالیت دارند، آموزش‌های تخصصی تربیت معلم را ندیده‌اند. مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی صراحت دارد که هیچ‌کس نباید بدون عبور از مسیر رسمی دانشگاه فرهنگیان و تأیید صلاحیت آموزشی وارد کلاس درس شود.

انتهای پیام/

برچسب
 

 منبع خبر

از بین اخبار