افزایش طول عمر جادهها با فناورینانو

برنا - گروه علمی و فناوری: انگلیس با استفاده از فناوری گرافن، جادهای مقاومتر و پایدارتر از همیشه ساخته است. این فناوری نوین، علاوه بر افزایش دوام جادهها، موجب کاهش چالهها و ترکها شده و سطحی روانتر برای تردد وسایل نقلیه ایجاد میکند.

این پروژه حاصل همکاری شرکت یونیورسال متر جیبیآر، شرکت پیشرو در ساخت جادهها تارمک و شورای منطقهای ردکار و کلیولند است. گرافن مادهای فوقالعاده قوی، رسانا و همهکاره است که از یک لایه اتمهای کربن به شکل شبکهای ششضلعی تشکیل شده است. این نانوماده کربنی در صنایع مختلف از جمله الکترونیک و مواد پیشرفته کاربرد دارد.
به گزارش اینترستینگ اینجیرینک، شرکت یونیورسال متر با توسعه افزودنی نوآورانه Genable™ Pavement، گرافن را بهطور یکپارچه در ترکیب آسفالت جای داده است. این افزودنی باعث افزایش دوام و مقاومت سطح جاده در برابر فرسایش و ترکخوردگی شده و به کاهش نیاز به تعمیرات مکرر کمک میکند. در نتیجه، هزینههای مربوط به نگهداری و تعمیر جادهها کاهش مییابد و اثرات زیستمحیطی ناشی از بازسازیهای مکرر کمتر میشود.
علاوه بر این، این فناوری موجب ایجاد سطحی صافتر و یکنواختتر برای رانندگان میشود که تجربه رانندگی را بهبود میبخشد.
برای تولید سطح جاده تقویتشده با گرافن، مقدار قابلتوجهی از این ماده فرآوری شد. در این فرآیند:
بیش از ۱۵۰ تن آسفالت استاندارد با افزودنی Genable™ Pavement در کارخانه آسفالت تارمک در دورهام ترکیب شد.
آسفالت اصلاحشده به پارک فلتس لین در حومه میدلزبرو منتقل شد.این ماده برای ساخت یک جاده ورودی جدید استفاده شد، که نخستین کاربرد عمومی این فناوری در سطح جهان محسوب میشود.
چالههای جادهای؛ معضل پرهزینه بریتانیا
قبل از این، آسفالت گرافنی در شرایط کنترلشده، از جمله پارکینگها و پیستهای آزمایشی در آمریکا و کانادا، مورد بررسی قرار گرفته بود. آزمایشها نشان دادند که این ماده قابلیت استفاده در مقیاس وسیع را دارد و میتواند کیفیت زیرساختهای جادهای را بهبود بخشد.
برایان کنت، مدیر فنی شرکت تارمک، در گفتوگو با رسانههای محلی اعلام کرد: «ما همواره به دنبال راهکارهای نوین برای بهبود دوام و پایداری جادهها هستیم. این پروژه فرصتی عالی برای ارزیابی عملکرد و توسعه استفادههای بیشتر از این فناوری است.»
معضل چالههای جادهای در بریتانیا هزینههای هنگفتی را به رانندگان تحمیل میکند. گزارشها نشان میدهد که در سال ۲۰۲۴، بیش از ۵۷۹ میلیون پوند برای تعمیر وسایل نقلیه آسیبدیده ناشی از چالهها هزینه شده است. همچنین، زیان اقتصادی ناشی از چالههای جادهای در بریتانیا سالانه به ۱۴۳.۵ میلیون پوند میرسد.
پژوهشگران سراسر جهان در تلاشاند تا با استفاده از فناوریهای نوین، از ایجاد چالههای جادهای جلوگیری کنند. اخیراً تیمی از محققان در دانشگاه سوانزی و کینگز کالج لندن در همکاری با پژوهشگران شیلیایی، نوعی آسفالت خودترمیمشونده با استفاده از هاگهای گیاهی توسعه دادهاند که بهطور خودکار ترکهای جادهای را ترمیم میکند.
ساخت اولین جاده گرافنی در بریتانیا، نقطه عطفی در مهندسی راهسازی محسوب میشود. استفاده از نانومواد مانند گرافن، نهتنها باعث افزایش مقاومت و طول عمر جادهها میشود، بلکه میتواند هزینههای نگهداری و اثرات زیستمحیطی را نیز کاهش دهد. این فناوری نوین، سرآغازی برای تحول در زیرساختهای حملونقل جهانی خواهد بود.
انتهای پیام/