۳۰۰ ساعت آموزش مهارت به هردانش آموز در طول تحصیل

برنا - گروه اجتماعی؛ طبق آیین نامه تقویت و توسعه مهارت آموزی باید هر دانش آموز در طول تحصیلش ۳۰۰ ساعت مهارت آموزش ببیند و بای این اموزش به شکلی باشد که به ایجاد شغل منجر شود.

مهارت آموزی در دنیای پرسرعت و مدام در حال تغییر امروزبه عنوان یک نیاز اساسی برای موفقیت در زندگی شخصی و حرفهای شناخته میشود. مهارتآموزی مسئلهای که امروزه کشورهای توسعه یافته به آن توجه ویژهای دارند، چراکه افزایش مهارت نیروی انسانی بر روی پیشرفت و توسعه اقتصادی یک جامعه موثر است و کشور ما در حال حاضر به مهارت نیاز دارد و برای رفع این نیاز باید آموزش را از مدارس آغاز کنیم.
مهارت اموزی در مدارس و به دانش آموزان به ارتقا ویژگی های اجتماعی و رفتاری دانش آموزان کمک می کند و آنها را از احساس سردرگمی در پایان تحصیل رها می کند و در پایان تحصیل همه دانش آموزان می توانند برای خود شغلی داشته باشند.
از این باب آیین نامه تقویت و توسعه مهارت آموزی مصوب دولت سیزدهم بوده و در تاریخ ۱۴۰۳/۹/۳ به معاونت آموزش متوسطه ابلاغ شد که یکی از ویژگیهای این آیین نامه، تقویت رویکردهای مهارتی در متون درسی، تجهیز و روزآمدسازی هنرستانها، توسعه کارآفرینی دانشآموزی، ارتباط صنعت و مدرسه با هماهنگی میانوزارتخانهای و تأمین متناسب و هدفمند نیرو برای بازار کاراست. همچنین طبق این آیین نامه ۶ میلیون دانش آموز دوره متوسطه باید تا پایان دیپلم مهارتی را آموزش ببینند و این آموزش باید به طوری باشد تا به ایجاد شغل منجر شود.
دراین راستا نادر کریمی بیرانوند مدیرکل سابق دفتر آموزش متوسطه در گفتوگو با خبرنگاراجتماعی خبرگزاری برنا، اظهارکرد: طبق آیین نامه تقویت و توسعه مهارت آموزی ما باید به سویی پییش برویم که دانش آموزان در طول تحصیل آموزش حداقل ۳۰۰ ساعت مهارت را ببینند؛ به مثال اگر دانش آموز رشته ریاضی خواست که در رشته مهندسی الکترونیک درس بخواند، آموزش مهارت مربوط به ببیند تا زمینه مهارتی در شغل آینده خود داشته باشد.
مدیرکل سابق دفترآموزش متوسطه با بیان اینکه دانش آموز متناسب با علاقهای دارند، مهارتی را انتخاب و آموزش میبینند؛ عنوان کرد: این آیین نامه برای کل آموزش و پرورش است چرا که به مهارت آموزی به ۶ میلیون دانش آموز تاکید دارد که امکان دارد، برخی از دانش آموزان در مدارس عادی و برخی در مدارس سمپاد تحصیل کنند.
کریمی بیرانوند بیان کرد: درواقع یکی از الزامات این برنامه تجهیز مدارس است که در این راستا اعتباراتی تخصیص پیدا کرده است؛ این اعتبارات برای تجهیز کارگاههای مدارس دوره اول و دوره متوسطه نظری صرف میشود، هرچند که پس از این اقدام استفاده از توانمندی و تجهیزاتی است که در هنرستانها وجود دارد.
انتهای پیام/