داستان ویندوز ۲٫۰؛ دومین گام مایکروسافت در راه پادشاهی ویندوز

داستان ویندوز ۲٫۰؛ دومین گام مایکروسافت در راه پادشاهی ویندوز

 داستان ویندوز ۲٫۰؛ دومین گام مایکروسافت در راه پادشاهی ویندوز

پس از انتشار ویندوز ۱٫۰ در ۲۰ نوامبر ۱۹۸۵ (۲۹ آبان ۱۳۶۴)، تندی تروور (Tandy Trower) فرصت چندانی برای توسعه‌ی نسخه‌ی بعدی نداشت. او تنها حدود ۱۸ ماه زمان داشت تا ویژگی‌های کلیدی مانند پنجره‌های همپوشان و فونت سیستمی متناسب را که در نسخه‌ی اول امکان پیاده‌سازی نیافته بودند، به ویندوز ۲٫۰ اضافه کند.

خوشبختانه، پیاده‌سازی نرم‌افزاری این ویژگی‌ها با سرعت قابل‌قبولی پیش رفت، اما چالش اصلی، تضمین عملکرد بهینه بود، نه صرفاً پیاده‌سازی اولیه.

در ۲۰ ژوئن ۱۹۸۶، مایکروسافت شرکت Dynamical Systems Research را که در زمینه‌ی توسعه‌ی رابط‌های گرافیکی و سیستم‌های مدیریت پنجره فعالیت می‌کرد، به مبلغ ۱٫۵ میلیون دلار (معادل تقریبی۴٫۳ میلیون دلار در سال ۲۰۲۵) خریداری کرد. این شرکت کوچک بیشتر به‌خاطر توسعه‌ی رابط گرافیکی چندوظیفه‌ای Mondrian شناخته می‌شد که که محیطی کاربرپسندتر و کارآمدتر را نسبت به سیستم‌های متنی آن زمان ارائه می‌داد.

نرم‌افزار Mondrian رقیب برنامه‌ی مدیریت پنجره‌ی TopView از IBM محسوب می‌شد و تا حدودی نیز با آن سازگاری داشت، چرا که IBM برای توسعه‌ی سیستم‌عامل OS/2، سازگاری بین گزینه‌های مختلف را الزامی کرده بود. اما تصاحب Dynamical Systems Research در بلندمدت برای مایکروسافت اهمیت بیشتری نسبت به IBM داشت، چرا که چندین نفر از متخصصان این شرکت، بعدها به چهره‌های کلیدی در تیم‌های توسعه‌ی مایکروسافت تبدیل شدند.

 برچسب
 

 منبع خبر