به گزارش خبرگزاری مهر، در نشست تخصصی عدالت آموزشی که با حضور اساتید و دانشجویان در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد، رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به تشریح چالشها و راهکارهای تحقق عدالت آموزشی پرداخت.
حکیم زاده با بیان این که عدالت آموزشی به معنای ارائه فرصتهای یادگیری باکیفیت و متناسب برای تمامی دانشآموزان است تأکید کرد: اگرچه در سالهای اخیر به لحاظ پوشش تحصیلی به موفقیتهای خوبی دست یافتهایم، اما چالش اصلی ما در کیفیت آموزش و یادگیری است. بسیاری از دانشآموزان با وجود حضور در مدارس، از کسب مهارتهای پایه محروم میمانند.
معاون آموزش ابتدایی با اشاره به تأثیرات منفی همهگیری کرونا بر نظام آموزشی، خاطرنشان کرد: پس از دوران کرونا شاهد تشدید پدیده فقر یادگیری بودهایم که این مسئله در مناطق محروم نمود بیشتری دارد. ما نیازمند بازنگری در شیوههای آموزشی و توجه ویژه به سالهای اولیه تحصیل هستیم.
وی توسعه آموزش پیشدبستانی را یکی از راهکارهای کلیدی برای کاهش نابرابریهای آموزشی دانست و گفت: تجربه نشان داده است سرمایهگذاری در دوره پیشدبستانی، به ویژه در مناطق محروم، میتواند تأثیر قابل توجهی در کاهش شکاف آموزشی داشته باشد.
معاون آموزش ابتدایی در بخش دیگری از این نشست، بر ضرورت بهرهگیری از فناوریهای نوین در آموزش اشاره کرد و افزود: استفاده هوشمندانه از فناوریهایی مانند هوش مصنوعی میتواند به ما در ارائه آموزش شخصیسازیشده و عادلانه کمک کند.
معاون وزیر آموزش و پرورش در پایان با تأکید بر نقش دانشگاهها در تحول نظام آموزشی، از دانشجویان و اساتید علوم اجتماعی خواست تا با همکاری دستگاه تعلیم و تربیت، در طراحی و اجرای برنامههای آموزشی عادلانه مشارکت فعال داشته باشند.