شفاف‌سازی کشتیرانی جمهوری اسلامی درباره درآمد و سودآوری

 شفاف‌سازی کشتیرانی جمهوری اسلامی درباره درآمد و سودآوری

  در پی ابهامات مطرح‌ شده در رسانه‌ها و پرسش‌های سهامداران، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در راستای تنویر افکار عمومی و سهامداران، طی نامه‌ای به رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه مالی و خدماتی سازمان بورس به تشریح وضعیت درآمدی و سودآوری خود پرداخت.

به گزارش تسنیم به نقل از روابط عمومی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران؛ در پی انتشار برخی ابهامات در رسانه‌ها و طرح سؤالاتی از سوی سهامداران درباره وضعیت درآمدی و سودآوری شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، این شرکت طی نامه‌ای رسمی به رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه مالی و خدماتی سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن پاسخ به دغدغه‌های مطرح‌شده، به تشریح آخرین وضعیت مالی و عملکردی خود پرداخت. 

متن نامه بدین شرح است:

جناب آقای واشقانی فراهانی
رئیس محترم اداره نظارت بر ناشران گروه مالی و خدماتی سازمان بورس و اوراق بهادار

باسلام و احترام
با توجه به برخی ابهامات مطرح‌شده در رسانه‌های خبری و سؤالات سهامداران گرامی پیرامون وضعیت درآمدی و سودآوری شرکت کشتیرانی ج. ا. ا، بدین‌وسیله توضیحات زیر جهت تنویر افکار سهامداران محترم ارائه می‌گردد:

1- همانند سایر شرکت‌های سرمایه‌گذاری، بخش عمده درآمد شرکت اصلی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از محل سود سهام شرکت‌های تابعه تأمین می‌شود که این درآمد‌ها پس از برگزاری مجامع عمومی عادی سالیانه شرکت‌های تابعه در فصل بهار، در صورت‌های مالی شرکت اصلی شناسایی می‌گردد، لذا اتکای صرف به گزارش‌های ماهانه و میان‌دوره‌ای جهت ارزیابی عملکرد شرکت، رویکردی ناقص و غیرمنصفانه تلقی و بررسی دقیق وضعیت سودآوری نیازمند تحلیل صورت‌های مالی تلفیقی گروه یا صورت‌های مالی سالانه شرکت اصلی خواهد بود. شایان ذکر است بررسی سود و زیان‌های میان‌دوره‌ای و پایان سال گذشته به شرح جدول ذیل موضوع مذکور را به خوبی تشریح می‌نماید:
                                                                                     

سال

زیان شش ماهه

زیان نه ماهه

سود سالانه- شرکت اصلی

سود سالانه تلفیقی

1402

(2.636)

(4.054)

107.705

97.507

1403

(25.621)

(29.195)

145.000*

190.000*

      *برآوردی


2-  براساس گزارش‌های منتشر شده در سامانه کدال، نه‌تنها کاهش درآمدی در شرکت‌های تابعه مشاهده نشده، بلکه رشد‌های قابل توجهی نیز به ثبت رسیده است. به عنوان نمونه، براساس صورت‌های مالی شش‌ماهه حسابرسی‌شده شرکت حمل کانتینری (که مهم‌ترین شرکت گروه کشتیرانی ج. ا. ا به لحاظ سودآوری محسوب می‌شود) درآمد این شرکت در شش ماه نخست سال 1403 به بیش از 29 هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (19.5 هزار میلیارد تومان) رشد چشمگیری را نشان می‌دهد. همچنین سود خالص این شرکت از 5 هزار میلیارد تومان به بیش از 9 هزار میلیارد تومان در مدت مورد اشاره افزایش یافته که حاکی از رشد 82 درصدی سودآوری است. همچنین قابل ذکر است اغلب شرکت‌های زیرمجموعه گروه نیز در نیمه نخست سال 1403 نسبت به دوره مشابه سال قبل، عملکرد مطلوب‌تری از حیث سودآوری داشته‌اند، لذا با توجه به مبالغ شش ماهه مذکور، پیش‌بینی می‌گردد عملکرد تلفیقی گروه برای سال 1403 در حدود 19 هزار میلیارد تومان تحقق یابد.

3-  درخصوص هزینه‌های عملیاتی مندرج در گزارش 9 ماهه، عمده اقلام مرتبط با سود و زیان تسعیر ارز ناشی از افزایش نرخ ارز در سال 1403 مربوط به سرفصل‌های تسهیلات ارزی و دارایی‌های غیرعملیاتی بوده که توضیحات تکمیلی آن از طریق سامانه کدال منتشر شده است.

4-  پرداخت بیش از 9 هزار میلیارد تومان سود سهام در مجمع عمومی سالیانه مهرماه 1403 منجر به کاهش سود انباشته شرکت اصلی شده است.

5- از ابتدای سال جاری تاکنون، سهام شرکت با توجه به وضعیت مطلوب درآمدی و سودآوری، بازدهی بیش از 25 درصدی را برای سهامداران به همراه داشته است.

در انتها به سهامداران محترم توصیه می‌شود جهت ارزیابی دقیق وضعیت مالی شرکت، صرفاً به اطلاعیه‌های رسمی منتشره در سامانه کدال استناد نموده و از توجه به اخبار منتشر شده در سایر رسانه‌ها خودداری فرمایند.

انتهای پیام/

 

 منبع خبر