۲۰ سال انتظار در کنار رود وحشی

در روستاهای دورافتاده دیشموک کهگیلویه، گذر عمر نه با بهار و خزان، بلکه با شمارش سالهای انتظار برای یک پل معروف به پل تنگ چویل میگذرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، در سالهای اخیر موضوع احداث پل تنگ چویل به یکی از دغدغههای اصلی مردم روستاهای اطراف تبدیل شده است، این پل که وعده آن بیش از 20 سال پیش داده شده، بهعنوان یک زیرساخت حیاتی نهتنها برای تسهیل حمل و نقل، بلکه برای توسعه اقتصادی و اجتماعی این منطقه محسوب میشود و روستاییان با امید به تحقق این پروژه، سالها است که در انتظار بهبود شرایط زندگی و دسترسی به امکانات بهتر هستند.
در دل روستاهای دورافتاده، جایی که زندگی با طبیعت گره خورده، پل تنگ چویل بیش از یک سازه بتنی و فلزی است؛ این پل، نمادی از امید، آرزو و انتظار بیپایان برای روستاییانی است که سالها است با وعدههای تحقق نیافته دستوپنجه نرم میکنند، این وعده که بیش از دو دهه پیش داده شد، قرار بود راهی برای پایان دادن به انزوای این منطقه، تسهیل در رفتوآمد و گشایش درهای توسعه باشد.
در روستاهای دورافتاده تنگ چویل، گذر عمر نه با بهار و خزان، بلکه با شمارش سالهای انتظار برای یک پل میگذرد، پلی که قرار بود راهی باشد برای عبور از رودخانهای خروشان که جان دانشآموزان را هر زمستان تهدید میکند و امید را از دل روستاییان میرباید، پس از 20 سال وعده، سؤال اینجاست که تا کی این انتظار به سر میرسد و چه کسی پاسخگوی دلهرههای هر روزه مادرانی باشد که فرزندانشان را به امید بازگشت، راهی مدرسه میکنند؟
در فصل زمستان با بارش باران و طغیان رودخانه چویل، زندگی برای اهالی این روستاها به یک چالش بزرگ تبدیل میشود، رفتوآمد به شهر برای خرید مایحتاج ضروری، درمان و حتی تحصیل، با خطرات جدی همراه است و دانشآموزانی که هر روز برای رسیدن به مدرسه باید از این رودخانه عبور کنند، در هر لحظه با خطر غرق شدن در رود وحشی مواجه هستند، این وضعیت نه تنها تحصیل آنها را مختل میکند، بلکه نگرانی دائمی را برای خانوادهها به همراه دارد.
زنان باردار، بیماران و سالمندان بیش از همه از این وضعیت رنج میبرند، دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی برای آنها بسیار دشوار است و گاهی تأخیر در رسیدن به بیمارستان میتواند عواقب جبرانناپذیری داشته باشد، کشاورزان نیز در انتقال محصولات خود به بازار با مشکلات زیادی روبهرو هستند و این امر به معیشت آنها آسیب جدی وارد میکند و این مشکلات تنها بخشی از واقعیت تلخی است که مردم روستاهای تنگ چویل با آن مواجه هستند، آنها نه تنها از امکانات اولیه زندگی محروم هستند، بلکه با ناامیدی و بیاعتمادی نسبت به وعدههای مسئولان دستوپنجه نرم میکنند.
پل تنگ چویل فقط یک پروژه عمرانی نیست، این پل راهی برای نجات جان انسانها، بهبود شرایط زندگی و ایجاد امید در دلهای مردم این منطقه است و اکنون زمان آن فرا رسیده که مسئولان با نگاهی دلسوزانه و عزمی راسخ، برای تحقق این آرزوی دیرینه اقدام کنند و به انتظار 20 ساله مردم روستاهای تنگ چویل پایان دهند که عدم توجه به این موضوع، نه تنها به مشکلات این منطقه دامن میزند، بلکه بیاعتمادی و ناامیدی را در میان جامعه گسترش میدهد، بیایید با هم تلاش کنیم تا پل تنگ چویل، به نمادی از امید و آبادانی برای این منطقه تبدیل شود.
مردم روستاهای اطراف پل تنگ چویل بارها به مسئولان محلی و ملی مراجعه کردهاند و خواستار تسریع در روند احداث این پل شدهاند، تأخیر در پروژه نهتنها به مشکلات اقتصادی و اجتماعی آنها دامن زده، بلکه موجب ایجاد عدم اعتماد در میان جامعه نیز شده است، این پل قرار است که امکان دسترسی آسانتر به بازارها، مراکز خدماتی و آموزشی را فراهم کند و همچنین ایمنی سفرهای روزمره را افزایش دهد.
احیای امید و اعتماد در دل مردم روستاهای تنگ چویل نیازمند اقدامی فوری و قاطع از سوی مسئولان است، بار دیگر، صدای این مردم باید شنیده شود تا 20 سال انتظار به ثمر برسد و پل تنگ چویل به نمادی از ترقی و پیشرفت اجتماعی این خطه تبدیل شود.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد پل مد نظر خبرنگار تسنیم که مورد استفاده اهالی روستاهای تنگ چویل بوده را در حوزه اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای دانست و گفت: ولی در حوزه ما یک محور در دست ساخت بنام پل بریم - چرام - قلعه رئیسی - دیشموک و باغ ملک داریم که کهگیلویه و بویراحمد را به استان خوزستان متصل میکند.
علی پارسایی با بیان اینکه پل و جاده مورد پیگیری خبرنگار تسنیم جاده آنتنی به این محور در دست ساخت بوده که در حوزه راهداری است، افزود: در این جاده یک پل 160 متری باید در 20 کیلومتری تنگ چویل احداث شود و هم اکنون پیمانکار در این پروژه حدفاصل قلعه رئیسی دیشموک در حال کار است.
وی اعتبارات مورد نیاز برای احداث این پل را زیاد عنوان کرد و ادامه داد: امسال اعتبارات چندین برابر شده و البته هنوز عملیات اجرایی این پل شروع نشده و در مجموع مناقصه نیز برگزار نشده است و احداث این محوز یک پروژه بوده که مسیر دسترسی به روستای تنگ چویل است.
پارسایی خاطرنشان کرد: این پروژه تا دیشموک و قلعه رئیسی از ردیف اعتباری حذف شده پیگیر هستیم وارد پیوست قانون کنیم تا از پل بریم تا قلعه رئیسی وارد فاز شود و پروژه ملی است و در حال حاضر فاز به فاز جلو میرویم، در حال حاضر 4 کیلومتر از قلعه رئیسی به سمت دیشموک را در دستور کار داریم و 6 کیلومتر دیگر داریم و از دیشموک تا باغملک هم مسیر زیادی داریم.
با وجود پیگیریهای مکرر خبرنگار تسنیم از مسئولان اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای کهگیلویه و بویراحمد از جمله پیمانجو، مدیرکل این اداره حاضر به پاسخگویی نشدند.
اکنون با گذشت سالها و تشدید مسائل مربوط به حمل و نقل، زمان آن رسیده است که وزارتخانههای مربوطه و نهادهای دولتی با جدیت بیشتری به این موضوع پرداخته و برنامههای مشخص و عملیاتی برای اجرای پروژه پل تنگ چویل تدوین کنند، در غیر این صورت، روستاییان نهتنها چشمانداز روشنتری از آینده نخواهند داشت، بلکه امید به توسعه و پیشرفت را نیز از دست خواهند داد.
نتهای پیام/
مطالب مرتبط
- علت لرزش بدن در حین رابطه جنسی و ارگاسم چیست؟ چرا این اتفاق میافتد؟
- سردترین سیاره جهان پیدا شد
- یک پرسپولیسی و سنگالی رقیب رامین رضاییان!
- نگاهی به مدت زمان تجزیه انواع پلاستیک در طبیعت (+ جدول)
- بائو: امسال قهرمانی حق تراکتور است
- مهدی عبدی خاطره تلخ پرسپولیسیها را زنده کرد!
- پوشش بهاره رهنما توی خونه اش! اصلا بهش نمیاد همچین لباسایی هم داشته باشه🙄😑
- از بس این زن خوشگل و جذابه هر چی میپوشه بهش میاد😍/سیما خضرآبادی با استایل شیکش😎